• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3408 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ آذر

پارلمان‌هاي انگليس و آلمان با مشاركت در جنگ عليه داعش موافقت كردند

شكل‌گيري محور اروپايي عليه داعش

آلمان براي دومين بار پس از جنگ جهاني دوم در صف متحدان غربي قرار مي‌گيرد. سه هفته پس از حملات تروريستي پاريس، پارلمان‌هاي انگليس و آلمان با مشاركت اين كشورها در عمليات نظامي بين‌المللي عليه داعش موافقت كرده‌اند. آلمان در تدارك حضوري موثر در سوريه است و نيروي زميني خود را براي جنگ با داعش آماده مي‌كند و انگليس بلافاصله پس از دريافت مجوز، جنگنده‌هاي خود را بر فراز سوريه به پرواز در آورده است. انگليسي‌ها براي دور كردن تهديد از كشورشان ابراز اميدواري مي‌كنند، با اين حال مقام‌هاي برلين اصرار دارند فعاليت‌هاي آلمان در سوريه حمايت از حملات فرانسوي و شامل اقداماتي از جمله پروازهاي تجسسي و ارايه مشاوره و كارشناسي به مقرهاي مركزي فرماندهي است.
مجوز پر حرف و حديث
پارلمان انگليس پس از روزها بحث خارج از نشست رسمي و پس از ۱۰ ساعت بحث و بررسي در نشست رسمي، طرح مشاركت در حملات هوايي به مواضع داعش در سوريه را تصويب كرد. ساعاتي پس از تصويب پيوستن بريتانيا به ائتلاف بين‌المللي عليه داعش، جنگنده‌هاي اين كشور عازم سوريه شدند. لايحه دولت ديويد كامرون براي مشاركت در حمله عليه داعش در پارلمان، ۳۹۷ راي موافق در برابر ۲۲۳ راي مخالف كسب كرده است. با وجود مخالفت جرمي كوربين، رهبر حزب كارگر، بيش از ۶۵ تن از نمايندگان از حزب كارگر به اين طرح راي مثبت داده‌اند و با مشاركت آنها اين طرح به تصويب رسيده است. كوربين قبل از راي‌گيري به اعضاي حزب خود آزادي عمل داده بود كه با اين طرح موافق يا مخالف باشند. به گزارش رويترز، ساعاتي پس از تصويب طرح پيوستن بريتانيا به حملات هوايي عليه مواضع داعش در سوريه، چهار فروند از جت‌هاي جنگنده اين كشور از يك پايگاه هوايي در قبرس به پرواز درآمدند. مقام‌هاي انگليسي مي‌گويند كشورشان با اين تصميم امن‌تر خواهد شد.
مجوز بوندس‌تاگ
پيشنهاد حضور نظامي آلمان در جنگ عليه داعش در سوريه كه توسط اورسلا فن‌در‌لاين، وزير دفاع، به مجلس سفلاي پارلمان تسليم شده بود، روز جمعه مورد مذاكره نمايندگان قرار گرفت و در پايان مذاكرات، در مورد آن راي‌گيري شد و به تصويب رسيد. بر اساس اين طرح، آلمان تجهيزات نظامي به همراه ۱۲۰۰ نيرو را به مقابله با داعش در سوريه اختصاص مي‌دهد. با اين حال منابع آلماني گزارش مي‌دهند پيشنهاد وزير دفاع آلمان شامل شركت مستقيم در ماموريت‌هاي رزمي عليه داعش نيست بلكه بيشتر جنبه حمايت از عمليات نيروهاي فرانسوي را دارد. براساس اين پيشنهاد، قرار است ارتش آلمان شش فروند هواپيماي شناسايي تورنادو، يك ناوچه براي حفاظت از ناو هواپيمابر فرانسوي، يك فروند هواپيماي سوخت‌رساني و يك‌هزار و دويست تن از نفرات ارتش را به اين ماموريت اختصاص دهد. هواپيماهاي تورنادو به‌طور مشترك توسط آلمان، ايتاليا و بريتانيا ساخته مي‌شوند. مقامات آلماني هم تاكيد كرده‌اند كه افزايش مشاركت نظامي در جنگ عليه داعش به معني آن نيست كه اين كشور مانند روسيه يا امريكا، فرانسه و بريتانيا، به بمباران مواضع داعش در سوريه مبادرت خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون