• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3408 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ آذر

حضور تازه‌ترين اثر «ايناريتو» در اسكار امسال

«لئوناردو دي‌كاپريو» بالاخره امسال اسكار را به خانه مي‌برد؟

  بهار سرلك /  هفته گذشته بالاخره فيلم «بازگشته» درامي كه سوال‌هاي بسياري را در ذهن سينمادوستان ايجاد كرده بود براي مطبوعات و رسانه‌هاي امريكا در لس‌آنجلس نمايش داده شد. منتقدان اين فيلم را ستايش كردند و اين فيلم را به كارگرداني «الخاندرو گونزالس ايناريتو»، فيلمسازي كه سال گذشته جايزه بهترين فيلم و بهترين كارگرداني آكادمي اسكار را براي ساخت «مرد پرنده‌اي» به خانه برده بود، پيشتاز و يكي از اميدهاي جوايز اسكار امسال دانستند.
فيلم بازگشته با الهام از وقايع حقيقي درباره جست‌وجوي يك مرد براي بقا و قدرت خارق‌العاده روح انسان است. داستان فيلم درباره «هيو گلس» شكارچي پوست حيوانات است كه در سال 1823 به همراه گروهي از شكارچيان به جنگل‌هاي امريكا مي‌رود. در راه خرسي به گلس حمله مي‌كند و اعضاي گروه، گلس را كه تا حد مرگ زخمي شده است به حال خود رها مي‌كنند. گلس براي بقاي خود تقلا مي‌كند و خيانت دوست صميمي‌اش «جان فيتزجرالد» (با بازي «تام هاردي») او را دچار اندوه مي‌كند. بنابراين گلس درصدد انتقام از جان و ديگر اعضاي گروه عازم سفر مي‌شود...
انتظار مي‌رود «لئوناردو دي‌كاپريو» كه پيش از اين چهار بار نامزد جايزه اسكار شده، اما هرگز اين تنديس طلايي را به خانه نبرده، با بازي در اين فيلم امسال بهترين فرصت را براي برنده شدن اين جايزه داشته باشد. «كايل باچنان» منتقد مجله «والچر» با اين گفته موافق است و مي‌نويسد: «دي‌كاپريو نه‌تنها تمام توانش را براي بازي در اين نقش به كار گرفته است بلكه رقيب قدر ديگري در ميدان رقابت اسكار ندارد. » ديگر رقيب‌هاي قدرتمند دي‌كاپريو، هم‌بازي‌هاي سابق او «مت ديمون» و «جاني دپ» هستند كه بازي‌هاي هيچ‌كدام از اين دو در فيلم‌هاي امسال به اندازه بازي دي‌كاپريو به چشم نيامده است.
اين منتقد، بازي دي‌كاپريو را بيشتر جسمي مي‌داند تا كلامي؛ بعد از اينكه خرس به گلس حمله‌ور مي‌شود و گلوي او را مي‌درد و دوستانش او را به حال خود رها مي‌كنند به نظر نمي‌رسد گلس قادر به سخن گفتن باشد. در هر صورت دي‌كاپريو از پس اين نقش برآمده است. بازي در محيطي با دماي زير صفر بسيار دشوار است و راي‌دهندگان اسكار بازيگراني را ترجيح مي‌دهند كه تمام توانايي‌هاي خود را به رخ كشيده باشند.
فيلم «بازگشته» مي‌تواند جايزه بخش بهترين بازيگر مكمل مرد را از آن خود كند؛ تام هاردي شخصيت فيتزجرالد را بازي مي‌كند؛ دوست صميمي گلس كه به او خيانت مي‌كند و گلس را كه در حال دست‌وپا زدن است به حال خود رها مي‌كند. با اين حال فيتزجرالد براي رها كردن گلس دليل‌هاي خود را دارد و معتقد است گلس زخمي نمي‌تواند در جنگل وحشي دوام بياورد. در حالي كه اتكاي شخصيت قهرمان داستان به كلام نيست، وظيفه بيشتر مونولوگ‌هاي اين فيلم بر شانه هاردي است كه او با زبردستي تمام لهجه دهه 1800 را ادا مي‌كند. شايد هاردي به خاطر ايفاي يك نقش منفي نتواند نظر راي‌دهندگان اسكار را به خود جلب كند چرا كه حضور «رالف فينز» در فيلم «فهرست شيندلر» و «ادريس البا» در فيلم «جانوران بدون كشور» در همين بخش از آكادمي اسكار را به ميداني پررقيب براي هاردي تبديل كرده‌اند.
جدا از بخش بازيگري، ديگر امتياز فيلم بازگشته فيلمبرداري«امانوئل لوبزكي» است. اگر اين فيلمبردار جايزه بهترين فيلمبرداري اسكار امسال را دريافت كند، سه سال پياپي اين تنديس را از آن خود كرده است. لوبزكي براي فيلمبرداري بازگشته از نور طبيعي استفاده كرده و با فيلمبرداري فيلم‌هاي «جاذبه» و «مرد پرنده‌اي» بسيار متفاوت است و احتمالا بعد از اكران بازگشته، او بزرگ‌ترين فيلمبردار تاريخ شناخته شود. اما قدرترين رقيب لوبزكي، «رابرت ريچاردسون» براي فيلمبرداري فيلم «هشت منفور» ساخته «كوئنتين تارانتينو» است.
اما ايناريتو مي‌تواند مهم‌ترين جايزه مراسم اسكار را براي دومين سال متوالي به دست بياورد؟ بازگشته فيلمي نيست كه دوست داشتنش براي سينمادوستان و راي‌دهندگان اسكار كار راحتي باشد بنابراين شرايط براي اين كارگردان مكزيكي سخت خواهد بود؛ مخصوصا در سالي كه «ريدلي اسكات» با فيلم «مريخي» يكي از رقباي او است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون