• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3408 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ آذر

«نبرد من» اثر «آدولف هيتلر» پس از 70 سال منتشر مي‌شود

اعتماد| گروهي از مورخان نسخه دو هزار صفحه‌اي كتاب «نبرد من» اثر «آدولف هيتلر»، ديكتاتور نازي را براي نخستين بار پس از گذشت هفت دهه زير چاپ مي‌برند. پس از بر سر كار آمدن حزب ناسيونال سوسياليسم در اين كشور و تشكيل حكومت رايش سوم، فقط در سال 1943 بيش از 10 ميليون نسخه از اين اثر در آلمان منتشر شد. اما پس از شكست آلمان نازي در سال 1945 متفقين حق انحصاري اين كتاب را به فرمانداري ايالت بايرن آلمان دادند و ايالت در طول 70 سال گذشته از انتشار اين كتاب به پاس احترام به قربانيان نازي‌ و جلوگيري از فتنه‌انگيزي سر باز مي‌زده است اما براساس قوانين تاليف كشور آلمان 31 دسامبر كه 70 سال پس از مرگ نويسنده است تمامي حق مولف باطل مي‌شود و ناشران به متن اين كتاب دسترسي خواهند داشت.
آدولف هيتلر اين كتاب را سال 1924 بعد از اينكه توطئه كودتايش شكست خورد و در زندان لندزبورگ به سر مي‌برد، نوشت. مقامات دولتي آلمان شمارگان نخستين نسخه كتاب «نبرد من. نسخه انتقادي» را به دليل احتمال برانگيختن احساسات نئونازي، 3500 تا 4000 نسخه منتشر خواهند كرد. ضرورت جبران شكست آلمان در جنگ جهاني اول، سروري و عظمت مجدد آلمان و نفرت از يهوديان كه عامل بدبختي آلمان قلمداد مي‌شود از درون‌مايه‌هاي اصلي اين اثر هستند و مورخان با هدف قرار دادن فضاي تاريخي در كتاب، يادداشت‌ها و تفاسيري را به كتاب اضافه كرده‌اند و اين تفاسير آشكارا نشان مي‌دهد هيتلر چگونه حقيقت و ياوه را به هم مي‌بافت؛ بنابراين اين اثر در حالي كه ماهيت اصلي نازيسم را آشكار مي‌كند از هر گونه پروپاگاندايي مبرا است.
در همين رابطه موضوع انتشار نسخه جديد اين اثر بحث‌برانگيز شده و حتي آتش خشم گروهي از يهوديان را شعله‌ور كرده است؛ اين يهوديان معتقدند اين كتاب خطرناك است و بايد از انتشار مجدد آن جلوگيري كرد. اما «ويرشينگ» پژوهشگري كه از سال 2009 روي اين كتاب تحقيق مي‌كرده است، مي‌گويد انتشار مجدد اين اثر به همراه نظرات و عقايد كارشناسان افسانه‌هايي كه درباره اين كتاب به گوش مي‌رسد را در هم مي‌پاشد.
«كريستين هارتمان» مورخي كه مسوول اين پروژه است، مي‌گويد: «اين اثر نه تنها كتاب مرجعي براي مطالعات ايد‌‌ئولوژي نازي به شمار مي‌رود بلكه يك نماد و جزو آخرين يادگارهاي رايش سوم محسوب مي‌شود.»در اين سال‌ها آلماني‌ها با اسم و رسم هيتلر و اشاره‌هايي كه به نام او مي‌شود، كنار آمده‌اند و حتي او را در فرهنگ عامه خود جاي داده‌اند؛ مانندتازه‌ترين نسخه سينمايي كتاب كميك «ببين كي برگشته» فيلم «سقوط» كه در سال 2004 ساختند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون