• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

طرح اردوغان براي خلع رسانه از منتقدان كليد خورد

دستگيري گسترده روزنامه نگاران در تركيه

 

درست يك روز پس از انتشار انتقادهاي فتح‌الله گلن درباره حركت رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه به سمت ديكتاتوري، پليس تركيه با حمله به دفاتر رسانه‌هاي نزديك به گلن، ضرب شست خود را به پير در تبعيد نشان داد. به گزارش رسانه‌ها متحدان ديروز، دشمنان امروز شده‌اند و هر روز بيش از پيش به دنبال تنگ كردن عرصه بر يكديگر هستند. فتح‌الله گلن كه قبلا بازوي اردوغان در امريكا بود، اكنون در تبعيد خودخواسته است، از سال گذشته تلاش مي‌كند از مجراي مهره‌هاي خود در نهادهاي قضايي و امنيتي رجب طيب اردوغان را به چالش بكشد اما رييس‌جمهور تركيه نيز قافيه را نباخته و مهره‌هاي گلن را يك به يك شناسايي و آچمز مي‌كند.
در جديدترين تحول خبرنگاران و روزنامه‌نگاران روزنامه تودي زمان و يك ايستگاه تلويزيوني متعلق به جنبش هزيمت قرباني چالش ميان طرفين و يكه‌تازي‌هاي اردوغان شده‌اند. گفته مي‌شود كه براي 32 نفر حكم بازداشت صادر شده بود كه به گزارش تلويزيون دولتي تي‌آرتي تركيه 23 نفر در اين بين دستگير شده‌اند. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه اردوغان رييس‌جمهوري 100 روزه تركيه مدعي است كه يك شبكه در حال برنامه‌ريزي براي سرنگوني دولت وي بوده است. در ميان اين دستگير‌شدگان علاوه بر روزنامه‌نگار و خبرنگاران اين دو رسانه تركيه دو رييس پليس سابق نيز حضور داشته‌اند. برخي منابع از احتمال افزايش دستگيري‌ها خبر مي‌دهند. پليس تركيه چندي پيش در پيامي هشدارآميز در توييتر اعلام كرده بود كه قصد دارد در اين جريان 400 نفر را دستگير كند كه در اين ميان 150 روزنامه‌نگار نيز حضور دارند كه بيشتر آنها به عنوان حاميان گلن به حساب مي‌آيند.
پس از اين اتفاق تجمعاتي عليه پليس تركيه برگزار شد كه احتمال مي‌رود با بروز هر نوع درگيري خشم و اعتراض‌هاي خفته اين كشور را بار ديگر شعله ور كند. روز گذشته تعدادي از روزنامه‌نگاران و مردم در دفتر روزنامه تودي زمان در استانبول گرد هم آمدند و اعلام كردند كه مطبوعات آزاد را نمي‌توان خاموش كرد. اكرم دومانلي سردبير روزنامه تودي زمان با به چالش كشيدن پليس تركيه در ميان جمعيت اعلام كرد كه من اينجا منتظر هستم تا بازداشت شوم، من منتظر شما در اينجا هستم. از سوي ديگر كمال قليچدار اوغلو رهبر حزب جمهوري خلق تركيه نيز پس از اين اقدام پليس تركيه اظهار كرد كه اين فرايند يك كودتا ست. گفتني است كه در ميان خبرنگاران دستگير شده از افراد حزب جمهوري خلق اين كشور نيز حضور داشته‌اند.
به باور ناظران اين تحركات جديد دولت تركيه را مي‌توان ادامه تحولات سال گذشته دانست. يك سال پيش در چنين روزهايي، پرونده‌يي در محاكم قضايي تركيه از فساد نزديكان اردوغان گشوده شد كه باعث شد سه وزير كابينه اردوغان استعفا دهند و تعداد زيادي از فرزندان آنها و حتي پسر خود اردوغان نيز متهم به فساد شود. پرونده‌يي كه پليس تركيه به همراه دادستاني تركيه بدون اطلاع اردوغان پيگيري مي‌كرد و در نهايت به شكل غافلگير‌كننده‌يي از آن رونمايي شد و يك شبه تعداد زيادي از افراد نزديك به دولت نيز دستگير شدند.
با اين حال اردوغان غافلگير شده، اين موضوع را برنتافت و آن را با شدت بيشتر سركوب كرد. اردوغان كه آن زمان نخست‌وزير بود پرونده عليه نزديكان خود را توطئه شخص فتح‌الله گلن و جنبش هزيمت دانست و دست به تغييراتي اساسي در كابينه تركيه زد. در اين تغييرات تعداد زيادي از نزديكان به گلن از دولت اخراج شدند و همچنين تمامي پليس‌ها و دادستان‌هاي درگير پرونده فساد از كار بركنار يا تنزل درجه يافتند. پس از آن بود كه به طور رسمي حامي پيشين اردوغان تبديل به دشمن درجه يك وي شد.  اردوغان كه از سال گذشته همواره در تلاش است جنبش هزيمت را از دولت خود دور كند، اكنون معتقد است فتح‌الله گلن و نزديكانش در تلاش هستند تا با ايجاد نهادهاي موازي دولت در روند امور دخالت كنند تا دولت وي را سرنگون كنند. ادعايي كه توسط گلن همواره رد شده است. اما نكته ديگري كه مي‌توان به آن اشاره كرد، اين است كه حمله به رسانه‌هاي تركيه در حالي صورت مي‌گيرد كه يك روز پيش از آن گلن پس از مدت‌ها زبان به انتقاد اردوغان گشود و گفت كه تركيه پس از رهايي از يوغ نظاميان، اكنون به يوغ حزب عدالت و توسعه به رهبري اردوغان گرفتار شده است و اردوغان را متهم كرد كه تركيه را به سمت قطبي شدن و تجزيه كشانده است. با اين وجود مي‌توان گفت دستگيري‌هاي اخير تركيه نشان مي‌دهد كه اردوغان به هيچ عنوان قصد سازش با مخالفان خود را ندارد. تركيه اكنون با چالش‌هاي متفاوتي روبه‌روست، اين كشور علاوه بر چالش‌هاي داخلي خود با موضوعات خارجي همچون تروريست‌هاي داعش، پناهندگان سوري، فشارهاي بين‌المللي بر سر موضوع داعش دست و پنجه نرم مي‌كند و هنوز مشخص نيست كه اردوغان قصد دارد چه برنامه‌يي را پياده كند. دستگيري شمار زيادي از اهالي مطبوعات در تركيه نيز در حالي رخ مي‌دهد كه تركيه طبق آخرين آمار از ميان 180 كشور جهان در خصوص آزادي مطبوعات رتبه 150 را در اختيار دارد و به عنوان بزرگ‌ترين زندان روزنامه‌نگاران جهان شناخته مي‌شود. با اين شرايط نيز تركيه به طور قطع بايد روياي اروپايي شدن را نيز فراموش كند، رويايي كه اردوغان سال‌هاست در انتظار آن است و نتوانسته آن را محقق كند. اما موضوع مهم‌تر اين است كه به نظر مي‌رسد اپوزيسيون تركيه نيز در برابر اردوغان عقب‌نشيني نخواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون