• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3410 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ آذر

نشست پانزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مراكش برگزار شد

تمجيد فورد كوپولا از دين اسلام با استناد به قرآن

  بهار سرلك / «فرانسيس فورد كوپولا»، فيلمساز امريكايي با حضور در نشست مطبوعاتي كه در جشنواره بين‌المللي فيلم مراكش برگزار شد به قرآن استناد كرد و به شيوه‌اي تاثيرگذار از اسلام حمايت كرد.
اين فيلمساز امريكايي و رييس هيات داوران جشنواره فيلم مراكش در پاسخ به سوالي كه خبرنگار مجله مراكشي «ايليون‌وب» از او درباره حوادث تروريستي اخير و رويدادهاي سينمايي پرسيده بود، با شور و حرارت درباره اسلام صحبت كرد. در ويديويي كه سايت اين مجله منتشر كرده است فورد كوپولا با استناد به سوره «فاتحه» بر پيام كتاب مقدس مسلمانان به صلح و دوستي، رحم و مروت، بردباري و عشق تاكيد كرد و گفت: «اتفاقاتي كه در حال حاضر براي اسلام مي‌افتد، دل انسان را مي‌شكند؛ اگر قرآن را خوانده باشيد، نخستين كلماتش اين است: «به نام خداوند رحمان و رحيم. پرستش براي پروردگار جهانيان است و بس. بخشنده بخشايشگر است و روز زندگي از آن اوست.» هر كسي كه اين مذهب زيبا را كه مقام برترين تمدن قرن سيزدهم را از آن خود كرده بشناسد، مي‌داند ريشه اين مذهب بر پايه دو عبارت با اهميت قرار دارد كه خداوند رحمان است و رحيم و ما به خدايي ايمان داريم كه ما را از جهالتي كه مردم را مورد آزار قرار مي‌دهد در خواهد آورد.»
براساس گزارش‌ همين مجله، وقتي اين كارگردان به كتاب مقدس مسلمانان استناد كرد اشك در چشمان حضار حلقه زد.
فرانسيس فورد كوپولا در كنار اعضاي هيات داوران 9 نفره كه شامل «آنتون كوربين» (كارگردان هلندي فيلم «زندگي»)، «ژان پي‌ير ژونه» (كارگردان فرانسوي و سازنده فيلم «تي. اس. اسپيوت جوان و شگرف»)، «نائومي كازاوه» (كارگردان ژاپني و سازنده فيلم «آب ساكن»)، «سرجيو كاستليتو» (كارگردان ايتاليايي فيلم «نمي‌تواني به تنهايي خودت را نجات دهي»)، «اولگا كوريلنكو» (كارگردان اوكرايني فيلم «يك روز كامل»)، «ريشا چادا» (بازيگر هندي فيلم «دارودسته واسيپور») و «امل ايوش» (بازيگر مراكشي فيلم «انجيل مرقس») مي‌شود، اين نشست را برگزار كرد. همچنين او درباره موانعي كه فيلمسازان بايد بر آنها غلبه كنند و ساخت فيلم‌هاي مستند براي تغيير دنيا صحبت كرد.
كوپولا در اين باره گفت: «فكر نكنيد به اين خاطر كه هنر قدرت تغيير دنيا را دارد، هنرمندان مسوول هنرشان هستند. امروزه اگر مي‌خواهيد بدانيد چه كسي اداره جهان را در دست دارد بايد ببينيد چه كسي بزرگ‌ترين استخدام‌كننده هنرمندان جهان است و البته كمپاني‌هاي مختلفي هستند كه اين افراد را به كار مي‌گيرند.»
كوپولا با اشاره به قدرت سينما و هنرمندان گفت: «زبان سينما اوايل قرن گذشته توسط پيشگاماني كه براي تجربه و آزمايش آزاد بودند، ابداع شد اما اين روزها جرات آزمايش نداريم. افرادي كه اداره سينما را بر عهده دارند مي‌خواهند فيلم‌هاي پرسود بسازند. حالا ما در نقطه عطف قرار داريم: در جايگاه يك هنرمند بايد دنيا را تغيير دهيم اما براي اين كار بايد براي آزمايش‌ها و كسب تجربه آزاد باشيم.»
كاستليتو با تاييد صحبت‌هاي كوپولا گفت؛ به خاطر حوادث تروريستي كه در پاريس رخ داده بود ابتدا از آمدن به مراكش ترديد داشت اما حالا احساس مي‌كند اگر به عنوان يكي از اعضاي هيات داوران به مراكش سفر كند، اقدامش به نوعي «مقاومت و رفتار سياسي» خواهد بود. او در اين باره گفت: «ضروري است كه به انجام كارهاي‌مان ادامه دهيم و در مورد آينده خوشبين باشيم.»
مراسم افتتاحيه اين جشنواره شاهد حضور چهره‌هاي برتر صنعت سينما و فرهنگ بين‌المللي بود. در اين افتتاحيه مسوولان پانزدهمين جشنواره مراكش از بازيگر و كمدين امريكايي «بيل موري» تقدير كردند. هنگامي كه موري جايزه يك عمر دستاورد هنري را در رشته فيلمسازي دريافت كرد در صحبت‌هايي با بازماندگان قربانيان حوادث اخير پاريس و سن‌برنادينو ابراز همدردي كرد.
در اين جشنواره پانزده فيلم بلند براي كسب «ستاره طلايي» در رقابت هستند. داوران بين‌المللي شناخته‌شده به رياست كارگردان مشهور امريكايي فرانسيس فورد كوپولا، فيلم برگزيده را از ميان اين فيلم‌ها انتخاب خواهند كرد. پانزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مراكش كه به گراميداشت سينماي كانادا اختصاص دارد از چهارم دسامبر آغاز شده و تا دوازدهم دسامبر ادامه دارد. در طول اين هشت روز، 93 فيلم از 33 كشور در بخش‌هاي مختلف اين جشنواره به نمايش در مي‌آيد. فرانسيس فورد كوپولا، فيلمساز، تهيه‌كننده و فيلمنامه‌نويس امريكايي است كه برخي از معروف‌ترين آثار او سه‌گانه «پدرخوانده»، «اينك آخرالزمان» و «دراكولاي بروم استوكر» هستند. نام او در ميان شش فيلمساز تاريخ آكادمي اسكار است كه تنديس طلايي اين آكادمي را براي كارگرداني، تهيه‌كنندگي و فيلمنامه‌نويسي دريافت كرده است. همچنين او جزو هشت فيلمسازي است كه دو بار جايزه نخل طلاي جشنواره كن را به خانه برده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون