«نيمه شب اتفاق افتاد» تينا پاكروان در جشنواره فيلم
اين فيلم از دغدغههاي شخصيام
سرچشمه ميگيرد
بيتا موسوي/ «نيمه شب اتفاق افتاد» دومين فيلم بلند سينمايي تينا پاكروان، كارگردان و تهيهكننده سينماي ايران است كه امسال در جشنواره فجر به نمايش درميآيد. اين فيلم هم مانند كار قبلي اين كارگردان زن سينماي ايران برگرفته از دغدغههاي اجتماعي او است اما برخلاف «خانوم» ساختار يكخطي و غيراپيزوديكي دارد. درباره اين فيلم و مراحل فني «نيمه شب اتفاق افتاد» با پاكروان گفتوگو كرديم.
«نيمه شب اتفاق افتاد» مثل فيلم اولتان قصه زنانهاي دارد؟
محور قصه اين فيلم هم يك زن است و شايد دغدغههاي مربوط به يك زن در اين فيلم هم برايم مهم باشد. اما در آن موضوع اخلاق و اتفاقها و ماجراهاي تهران امروز هم برايم اهميت دارد. در فيلم قبلي به زندگي زناشويي چند زوج از طبقههاي مختلف جامعه پرداختم. اما در اين فيلم روابط عجيب و غريب و بيشتر عشقهاي نامتعارف را به تصوير ميكشيم. اين فيلم هم قطعا از دغدغههاي شخصي من سرچشمه ميگيرد و بيشتر آنها را در روابط اجتماعي و خانوادگي ديدهام.
البته اين فيلم كاملا ساختار خطي دارد.
بله از اين جهت دو فيلم با هم تفاوت دارند. از نظر ساخت قطعا اين دو فيلم به يكديگر هيچ شباهتي ندارند. ولي اگر اين دو اثر را كنار هم بگذاريم، خصوصا به لحاظ موضوعي، مشخص است كه هر دو اثر يك كارگردان است.
عمدتا شما به حضور بازيگر چهره در فيلمهايتان علاقهمنديد. اينبار همان تجربه را تكرار كرديد؟
بله. هميشه فكر ميكنم مخاطب با بازيگري كه از آن شناختي دارد در فيلم بهتر ارتباط برقرار ميكند. از طرف ديگر همانطور كه ميدانيد گيشه هر فيلم براي صاحب آن اثر اهميت دارد. در شرايطي كه سينمادار هم در مقوله اكران يك فيلم دخالت ميكند ما هم بايد به ويترين فيلم توجه كنيم. در غير اينصورت بايد به فكر اكران در گروههاي ديگري باشيم. البته به اين موضوع هم فكر ميكنم كه وقتي بازيگر توانمند و حرفهاي براي هر شخصيت انتخاب كنم قطعا قابل باورتر ميشود. اما هميشه سعي ميكنم از اين بازيگران آشنازدايي كنم و هرگز براي شخصيتهاي داستان سراغ بازيگراني نميروم كه در آن نقش كليشه شدهاند. در فيلم «خانوم» هم همين تجربه را داشتم و بهطور نمونه ميتوانم به انتخاب امين حيايي اشاره كنم كه كاملا ما يك بازي متفاوتي از او ميبينيم. بيشتر تلاش ميكنم از همه تواناييهاي يك بازيگر استفاده كنم. همينطور درباره نقش سيامك انصاري هم در آن فيلم من دست به انتخاب تازهاي زدم. در «نيمه شب اتفاق افتاد» هم شما با جنس بازي ديگري از حامد بهداد روبهرو ميشويد. او كاملا در اين فيلم يك شخصيت افسرده و درونگرايي دارد. آتيلا پسياني هم همينطور. فكر ميكنم بازيهاي ستاره اسكندري و گوهر خيرانديش قطعا در اين جشنواره از چشم داوران دور نخواهد ماند. رويا نونهالي هم مثل هميشه خوب است.
گويا حامد بهداد در اين فيلم نقش يك خواننده را دارد. از اين جهت شباهتي با «دندون طلا» ندارد؟
نه حتي در حرفهاي كه دارد كاملا با «دندون طلا» فرق ميكند. در «دندون طلا» حامد بهداد كاملا شخصيتي برونگرا دارد ولي در اين فيلم اينگونه نيست.
امسال نسلهاي مختلفي از فيلمسازي در جشنواره فجر حضور دارند كه ميتواند رقابت را براي شما سختتر كند؟
من معتقدم جشنواره هميشه قابل پيشبيني است. از همين حالا فكر ميكنم كه ممكن است چه كساني جوايز را دريافت كنند. به نوعي از يك سياست خاص پيروي ميكند. در هر حال هم ميدانم داوري كار بسيار سختي است. اما اميدوارم در اين رقابت سخت «نيمه شب اتفاق افتاد» هم ديده شود.
چقدر به حضور زنان فيلمساز در سينماي ايران اميدواريد كه اتفاقا در سالهاي اخير تعدادشان بيشتر شده است.
من واقعا از حضور زنان در اين حوزه استقبال ميكنم با اينكه ميدانم كاركردن در اين عرصه چقدر سخت است. من خودم پروسه طولاني را طي كردم تا توانستم فيلم اولم را بسازم. خوشحالم دوستان قديمي و همكلاسيهاي خودم آيدا پناهنده و مرجان اشرفيزاده فيلمهاي اول خود را ساختند. اما مطمئنم كه اين راه ادامه پيدا ميكند و اين فضا را خيلي روشن ميبينم.
فيلم در چه مرحلهاي است؟
ميكس نهايي توسط سيد عليرضا علويان در حال انجام است و كارن همايونفر هم ساخت موسيقي را برعهده دارد. قطعا فيلم براي حضور در جشنواره فجر آماده ميشود.