• ۱۴۰۳ جمعه ۱۱ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3414 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۳ آذر

پرويز اسماعيلي:

«اثر» از «عدد» مهم‌تر است

پرويز اسماعيلي، معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور به عنوان يك روزنامه‌نگار در شبكه اجتماعي خود نوشت: تيتر يك روزنامه جام جم با عنوان «اقتصاد مقاومتي اقتصادي مردم محور» به گزارش عملكرد سازمان صدا و سيما در خصوص اقتصاد مقاومتي اختصاص يافته است و اينكه شبكه‌هاي مختلف آن، طي شش ماهه اول سال 94 بيش از 2800 ساعت (حدودا روزي 15 ساعت) برنامه در اين ارتباط توليد و پخش كرده‌اند. ابتكارها و زحمات صدا و سيما را حتما نبايد ناديده گرفت؛ اما فراگير شدن تكيه اين سازمان به ارايه گزارش‌هاي كمي و آمارهاي عددي به جاي گزارش‌هاي اثربخشي و محتوايي، از آسيب‌هاي جدي رسانه ملي محسوب مي‌شود. كمكي هم به راهبري و مديريت رسانه نمي‌كند و اغلب گمراه‌كننده است. «عدد» البته مهم است، اما «اثر» مهم‌تر است. سوال اينجاست كه مكانيزم راستي‌آزمايي و اثرسنجي اين اعداد چيست؟ از اين ارقام (بر فرض صحت و عدم محاسبه‌هاي تكراري و...) چه برداشتي مي‌توان داشت؟ مثلا آيا اگر صدا و سيما به جاي 2800 ساعت، 3800 ساعت آمار ارايه مي‌كرد، عملكرد موفق‌تري در ارتباط با اقتصاد مقاومتي داشت؟ و اگر دولت فرماندهي اقتصاد مقاومتي را (به عنوان نسخه شفابخش اقتصاد ملي) بر عهده دارد، صدا و سيما چقدر به اجراي هر يك از 24 بند سياست‌هاي آن توسط دولت كمك كرده است؟نخستين وظيفه رسانه، اطلاع‌رساني است. پيشنهاد مي‌كنم يكي از خبرنگاران كمتر شناخته شده صدا و سيما آزادانه و غيرمحسوس، هم به ميان مردم و هم صنعتگران برود و بپرسد كه تعريف‌شان از اقتصاد مقاومتي و وظيفه‌شان براي تحقق آن چيست؟ اگر پاسخ‌ها قانع‌كننده بود، صدا و سيما در فرهنگ‌سازي و تصميم‌سازي موفق بوده است و اگر خداي ناكرده نبود؛ آنگاه بايد پرسيد كه فايده اين‌همه برنامه‌سازي، وقتي هنوز ماهيت اقتصاد مقاومتي براي جامعه مبهم است، چيست؟ البته نكته پاياني با همكاران‌مان در روزنامه «جام جم» اينكه؛ حتي مبتدي‌ترين كارگزاران روابط عمومي و سنتي‌ترين رسانه‌ها نيز مي‌دانند كه «دوران تبليغ مستقيم، گذشته است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون