• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3415 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۴ آذر

فرار مالياتي در سايه رانت انجام مي‌شود

350 حساب بانكي در يك شركت

گروه اقتصادي| افراد بسياري هستند كه بايد از آنها ماليات گرفته شود، اما متاسفانه آنها در سايه رانت‌هاي موجود از ماليات فرار مي‌كنند و فرياد ما هم به جايي نمي‌رسد؛ به همين دليل سعي كرديم وزارت اطلاعات را در جريان موضوع قرار دهيم.
بحث فرارهاي مالياتي كه رقم آن به 20 ميليارد دلار مي‌رسد اين‌بار در كميسيون امنيت ملي مجلس باز شد. ديروز در همان ساعاتي كه علي عسگري به اين كميسيون رفته بود تا رانت‌هاي منجر به فرار مالياتي را به نمايندگان گزارش دهد، در وزارت اقتصاد، حكم بركناري او و انتصاب كامل تقوي نژاد در حال ابلاغ بود. با اين حال عسگري گزارش فرار مالياتي را در كميسيون، كامل ارايه كرد و با اين گزارش پرونده رياست خود بر سازمان امور مالياتي را نيز بست.
 عسگري در صحبت‌هايش توضيح داد كه يك شركت در حدود 350 بانك و موسسه حساب دارد. او با اشاره به اينكه كجا ديده‌ايد كه چنين حجمي از حساب‌هاي بانكي وجود داشته باشد پرسيد: اين همه حساب براي چيست؟ عسگري افزود: اين حساب‌ها به طور قطع براي آن است كه فعاليت آنها و عمليات مالي آنها نامشخص باشد. اكنون در حال تهيه طرح جامع مالياتي هستيم. اگر چنين طرحي تهيه و اعمال شود احتمال انحراف مالياتي به پايين‌ترين حد ممكن كاهش مي‌يابد.
در خصوص جلسه روز گذشته رييس سابق سازمان امور مالياتي در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نوذر شفيعي، نماينده مردم ممسني و سخنگوي اين كميسيون به ارايه گزارشي از جلسه كميسيون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: روزي حضرت امير (ع) به مالك اشتر درباره ضرورت رعايت حال ماليات‌دهندگان گفت كه متاسفانه اخيراً پايه‌هاي مالياتي افزايش يافته و اين مهم فشار سنگيني را بر مردم (ماليات‌دهندگان) وارد كرده است، خصوصا اينكه احساس مي‌شود در اخذ ماليات، برخورد عادلانه‌اي صورت نمي‌گيرد، از عده‌اي ماليات زياد گرفته مي‌شود و عده‌اي نيز از پرداخت ماليات فرار مي‌كنند و هيچ اقدامي درباره آنها صورت نمي‌گيرد.
در اين جلسه مطرح شد كه در كشور ما هم افراد بسياري هستند كه بايد از آنها ماليات گرفته شود، اما متاسفانه آنها در سايه رانت‌هاي موجود از ماليات فرار مي‌كنند و فرياد ما هم به جايي نمي‌رسد، به همين دليل سعي كرديم وزارت اطلاعات را در جريان موضوع قرار دهيم، از كجا ديده‌ايد يك شركت در حدود 350 بانك و موسسه حساب داشته باشد؟ اين همه حساب براي چيست؟ براي آن است كه فعاليت آنها و عمليات مالي آنها نامشخص باشد، اكنون در حال تهيه طرح جامع مالياتي هستيم، اگر چنين طرحي تهيه و اعمال شود احتمال انحراف مالياتي به پايين‌ترين حد ممكن
 كاهش مي‌يابد.
همچنين در اين جلسه به چگونگي پرداخت ماليات از سوي مشاغل اشاره شد. در سال 92 حدود 37 درصد از مشاغل از ماليات معاف بودند، 34 درصد مشاغل زير 500 هزار تومان، 8/9 درصد بين 500 تا يك ميليون تومان، 7/7 درصد بين يك تا 2 ميليون تومان، 7/3 درصد بين 2 تا سه ميليون تومان، 1/3 درصد بين 3 تا 5 ميليون تومان، 2/2 درصد بين 5 تا 10 ميليون، يك درصد هم بين 10 تا 50 ميليون تومان، كمتر از نيم درصد بالاي 50 ميليون تومان ماليات
پرداخت كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون