• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3415 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۴ آذر

مذاكرات يمني- يمني در ژنو آغاز شد

آتش‌بس در دماي « هفت» درجه

يمن يك‌بار ديگر شانس خود را براي توافق درباره يك راه‌حل سياسي امتحان مي‌كند؛ اين‌بار در روستايي به نام «مگلينگن» در نزديكي شهر برن سوييس، در دمايي حدود 7 درجه سانتيگراد، در يك روز نسبتا سرد و نيمه ابري و بدون حضور رسانه‌ها. عدد «هفت» شايد اين‌بار براي يمن شانس واقعي ايجاد كند، مذاكرات درباره بندهاي هفتگانه در دماي هفت درجه همزمان با آتش‌بس هفت روزه!
 از روزها قبل درباره برقراري آتش‌بس هفت روزه و برگزاري مذاكرات سياسي در ژنو به ميزباني سازمان ملل توافق شده است، اما خبر كشته شدن دو فرمانده سعودي و اماراتي در آستانه آغاز فصل مذاكرات، بيم‌ها را بر اميدها غالب ساخته است. بيش از هفت ماه از حملات متجاوزانه سعودي به يمن و كشته و مجروح شدن هزاران زن و كودك يمني مي‌گذرد، اما همچنان با آغاز مذاكرات صلح يمن ترديدهايي درباره موفقيت سازمان ملل براي اين هدف وجود دارد. با اين حال اين راهي است كه هر دو طرف جنگ برگزيده‌اند؛ چه انصارالله و كنگره سراسري مردمي يمن و چه جناح دولت مستعفي و حاميان عربي آن. و اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن، مي‌خواهد «ريچارد هالبروك» بحران يمن باشد، بولدوزري كه درست در چنين روزهايي از سال 1995 با پيمان ديتون صلح را به بالكان و ميان بوسنيايي‌ها و صرب‌ها بازگرداند. در همين حال مردم يمن اميد دارند كه اين مذاكرات به پايان رنج و دردهاي چندين ماهه آنها بينجامد.
ابتكار سازمان ملل
اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن اعلام كرده كه اين مذاكرات با هدف رسيدن به آتش‌بس دايم و فراگير و بهبود اوضاع انساني و بازگشت به روند انتقال سياسي مسالمت‌آميز و منظم برگزار خواهد شد. اسماعيل ولد شيخ احمد پس از ديدارهاي متعدد با طرف‌هاي درگير يمني و گفت‌وگوهاي فراوان با آنها توانست اين طرف‌ها را قانع كند تا بار ديگر در سوييس براي پايان دادن به بحران گردهم آيند؛ بحراني كه تاكنون هزاران قرباني داشته و زمينه را براي تقويت حضور و نفوذ گروه‌هاي تروريستي از جمله القاعده و داعش فراهم آورده است؛ القاعده‌اي با استفاده از اوضاع وخيم امنيتي و سياسي در يمن كنترل شهر مكلا، مركز استان حضرموت و مناطق ديگر را در دست گرفته و هراز گاهي نيز داعش با انجام عملياتي تروريستي حتي در قلب  صنعا خودنمايي مي‌كند.
موضع انصارالله
انصارالله يمن همچنان بر پايبندي خود به بندهاي هفت‌گانه در پيش‌نويسي كه با همكاري اسماعيل ولد الشيخ احمد تهيه كرده‌اند، تاكيد دارد. اين طرح كه تابستان گذشته ارايه شد شامل اقداماتي در راستاي ايجاد اعتماد ميان دو طرف بحران پيش از شروع مذاكرات سياسي در خصوص عقب‌نشيني انصارالله از برخي شهرها، ايجاد راهكاري براي نظارت كارشناسان نظامي بين‌المللي بر روند عقب‌نشيني و آتش‌بس، بازگشت دوباره دولت به قدرت و صدور مجوز ورود كشتي‌هاي تجاري است. با اين حال حوثي‌ها و حزب كنگره سراسري مردم يمن به رهبري علي عبدالله صالح حتي اعلام كرده‌اند كه به قطعنامه 2216 عمل مي‌كنند، مشروط بر اينكه مداخله خارجي در اين كشور پايان يابد و دولت مستعفي راه‌حل اصلاح ساختار قدرت را بپذيرد.
موضع دولت هادي
راجح بادي، سخنگوي دولت مستعفي يمن در گفت‌وگو با الجزيره وعده داد كه اين طرف در يك هفته آينده به آتش‌بس پايبند خواهد بود. دولت مستعفي در اين مذاكرات نيز همچنان روي اين مساله پافشاري مي‌كند كه حوثي‌ها و هم‌پيمانان‌شان بايد قطعنامه 2216 شوراي امنيت را اجرايي كنند. عبدالله العليمي، مدير دفتر عبدربه منصور هادي، رييس‌جمهور مستعفي يمن اعلام كرده كه هيات دولت مستعفي مسوولانه و با جديت تمام با مذاكرات برخورد خواهد كرد و يك هدف بيشتر پيش رو ندارد كه آن هم اجراي قطعنامه 2216 شوراي امنيت است. شوراي امنيت 14 آوريل گذشته در اقدامي عليه حوثي‌ها قطعنامه‌اي را صادر كرد كه براساس آن بايد حوثي‌ها و نيروهاي علي عبدالله صالح از مناطق تحت سيطره خود عقب‌نشيني كرده و سلاح‌هاي‌شان را تحويل دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون