• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3415 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۴ آذر

دانشگاه‌هاي ما مختلط است و سهم ورزش بانوان برابر با مردان

گودرزي: نبايد نگاه جنسيتي در ورزش وجود داشته باشد

دومين سمپوزيوم انجمن بين‌المللي تربيت‌بدني ورزش دختران و زنان با حضور وزير ورزش و جوانان و معاونان وي در سالن آمفي تئاتر دانشگاه الزهرا برگزار شد.
محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان كه در اين مراسم حضور داشت، گفت: گفتمان رايج در چنين نشست‌هايي رخ مي‌دهد و سبب مي‌شود تا توجه به ورزش بانوان بيشتر شود. البته موانع زيادي در ورزش بانوان وجود دارد كه يكي از اين موانع اين است كه اين گفتمان رايج نيست. البته اين نوع نگاه، نگاه غالبي نيست. زهرا نعمتي كار بسيار بزرگي را انجام داد و يكي از نوادر در عرصه‌هاي المپيك و پارالمپيك محسوب مي‌شود. كار شگفتي كه او انجام داد توانمندي يك ورزشكار زن ايراني را نشان مي‌دهد و سبب شد تا ما در دو قشر افراد سالم و معلول بتوانيم توانمندي او را در دنيا به نمايش بگذاريم. اين توانمندي روي افراد معلولي كه اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند و منزوي شده‌اند و دختران سالمي كه هنوز نتوانسته‌اند در عرصه‌هاي ورزشي موفقيت‌هاي چشمگيري داشته باشند مي‌تواند تاثيرگذار باشد. من از زهرا نعمتي تشكر مي‌كنم نه به واسطه اينكه موفق به كسب سهميه المپيك شد و قهرمان جهان شده است. من مطمئن هستم كه وي اين توانايي را دارد كه در المپيك نيز به موفقيت‌هاي خوبي دست پيدا كند. وي به تمام افراد سالم و معلول و دچار ضعف جسماني اين درس را مي‌دهد كه مي‌توان حتي با ضعف جسماني نيز افتخار‌آفريني كرد. همين الگوي موفق مي‌تواند به توسعه اين گفتمان كمك كند. رسانه‌ها نقش اساسي در ايجاد اين گفتمان دارند. نقش رسانه‌ها ترويج فرهنگ ورزشي كشور و تاثير در ايجاد فرهنگ ورزشي كه صرفا براي كسب مدال فعاليت نمي‌كند، است.
نگرش‌هاي منفي باعث ايجاد سقف شيشه‌اي براي زنان شده است
در توسعه ورزش بانوان علاوه بر موانع دروني با موانع بيروني نيز مواجه هستيم. طي چندين تحقيقي كه در دانشگاه در حوزه ورزش بانوان مورد بحث و بررسي قرار دادم به اين نتيجه‌ رسيدم كه ورزش بانوان سهم بسيار كمي از تلويزيون و رسانه‌هاي ديداري و شنيداري و مكتوب را به خود اختصاص داده است. البته اين مشكلات مختص كشور ما نيست، بلكه در ساير كشورها نيز سهم ورزش زنان در رسانه‌ها بسيار محدود است و همين امر مانع توسعه ورزش زنان است. ضعف مشاركت نهادهاي عمومي و اجتماعي در ورزش بانوان موانع ديگري است كه سبب شده تا زنان كمتر بتوانند در عرصه‌هاي اجتماعي ورود پيدا كنند. بي‌توجهي برخي از مسوولان و مديران ورزشي و غيرورزشي و نگاه مردسالارانه سبب شده تا ما كمتر شاهد درخشش الگوهاي موفقي از زنان در عرصه‌هاي بين‌المللي و جهاني باشيم. مدال‌هايي كه امروز زنان در مسابقات جهاني، بين‌المللي و آسيايي كسب كرده‌اند بسيار محدود است و زنان بايد براي افزايش سهم مدال‌هاي خود به ويژه‌ كسب سهميه در المپيك آستين خود را بالا بزنند. وجود برخي از نگرش‌هاي منفي و بي‌اساس نسبت به ورزش بانوان از جمله مقولات فرهنگي عامل ايجاد سقف شيشه‌اي براي زنان شده و مانع تلاش آنها و احراز كسب مسووليت اجتماعي در تمامي عرصه‌هاي بين‌المللي شده است. همين عامل متاسفانه موجب شده تا بانوان فاقد اعتماد به نفس لازم براي كسب مسووليت‌هاي مختلف در كشور باشند.
هيچ كس حق ندارد مانع ورود بانوي مسلمان به ورزش شود
برخي از زنان نگران هستند كه ويژگي‌هاي جسماني آنها بر اثر ورزش امكان دارد تغيير كند در صورتي كه من به صراحت مي‌گويم كه از لحاظ بيولوژيك و آنتوپومتريك اين مساله قابل اثبات نيست و ورزش باعث تغيير ويژگي جسماني زنان نخواهد شد. بسياري از زنان انگيزه زيادي براي ورزش كردن ندارند كه اين عدم انگيزه سبب بي‌تحركي و عدم حضور آنها در عرصه‌هاي مختلف ورزشي شده است. زنان بايد تلاش كنند انگيزه خود را براي ورزش كردن نسبت به گذشته افزايش دهند. ترس والدين از افت تحصيلي فرزندان، عدم آشنايي خانواده‌ها با ورزش، وضعيت اقتصادي و موانع زيرساختي از ديگر مشكلات براي توسعه ورزش زنان است. ما بايد سعي كنيم تمامي موانع را براي توسعه ورزش زنان تا جايي كه امكان دارد به ويژه‌ در استان‌ها برطرف كنيم.
نبايد نگاه جنسيتي در ورزش وجود داشته باشد. من به تمامي مهمانان خارجي مي‌گويم كه منشور المپيك اين توازن و تساوي را براي زنان و مردان قائل است و در هيچ جاي منشور المپيكي تفاوت جنسيتي ديده نمي‌شود. در حال‌ حاضر نزديك به دو ميليارد مسلمان وجود دارد كه هر كدام حق و حقوق خاصي دارند. هيچ كسي حق ندارد مانع ورود بانوي مسلمان با ويژگي‌هاي بومي و فرهنگي به عرصه‌هاي ورزشي شود. ما حق نداريم ارزش‌هاي شرق را به غرب و بالعكس قالب كنيم. سازمان‌هاي ورزشي و جهاني بايد بپذيرند كه هرگونه تبعيض نارواست و بايد اين محدوديت‌ها برداشته شود. مهمانان خارجي مي‌توانند با حضور در پايگاه، باشگاه‌ها و اماكن ورزشي ببينند كه ما هيچ گونه نگاه جنسيتي به ورزش نداريم. شايد دانشگاه الزهرا تك‌جنسيتي باشد اما ساير دانشگاه‌هاي ما مختلط است و سهم ورزش زنان برابر با ورزش مردان است. اميدوارم كه اين نشست در پايان اثرات خوبي را در توسعه ورزش زنان داشته باشد.
خصوصي‌سازي سرخابي‌ها منتفي است و با سرپرست اداره مي‌شوند
وزير ورزش و جوانان در بخشي از سخنان خود به ساير حوزه‌هاي ورزش اشاره كرد و گفت: بر اساس قانون باشگاه فرهنگي- ورزشي، طبق اصل ماده «4» دو باشگاه استقلال و پر‌سپوليس چون فرهنگي – ورزشي هستند از مشمول واگذاري به بخش خصوصي خارج مي‌شوند و همانند گذشته بايد به فعاليت‌هاي خود ادامه دهند. در حال‌ حاضر هر دو باشگاه شرايط عادي و ايده‌آلي دارند و با همين سرپرست باشگاه‌ها اداره مي‌شوند. موضوع خزانه‌داري كميته ملي المپيك از حيطه كار وزارت ورزش و جوانان خارج است و اين موضوع تنها مربوط به كميته ملي المپيك است. ما در اين زمينه دخالتي نمي‌كنيم. معاونان ما به صورت مرتب از اردوي تيم‌هاي كشتي بازديد مي‌كنند و حضور فعالي دارند. هر چقدر به المپيك نزديك مي‌شويم سركشي‌ها بيشتر خواهد شد. من تصور نمي‌كنم انتقادي بر عدم حمايت مسوولان از كشتي فرنگي وجود داشته باشد. اين فدراسيون كشتي از جمله فدراسيون‌هايي است كه طي تفاهمنامه‌هايي كه به امضا رسانده تقريبا بودجه به اين فدراسيون اختصاص داده شده است و اگر شرايط اقتصادي بهبود يابد بدون شك بودجه بيشتري نه تنها به اين فدراسيون بلكه به تمام رشته‌ها‌يي كه شرايط المپيكي دارند اختصاص داده خواهد شد. متاسفانه در گذشته اتفاقي در جاده شمشك به ديزين رخ داد كه قبلا نيز شاهد اين گونه اتفاقات بوديم. بايد مسوولان زودتر به فكر آماده كردن اين جاده مي‌افتادند. البته با صحبتي كه با وزير راه و شهرسازي و فرمانداري و شهرداري اين مناطق داشتيم به زودي اين نقيصه برطرف خواهد شد و قول‌هايي داده شده كه اميدوارم با امكانات موجود بتوانيم مشكلات اين جاده را مرتفع كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون