• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

روحاني خطاب به مديران بانك‌ها:

تحريم‌ها را مي‌شكنيم

گروهي سنگي (تحريم )  به چاه انداخته‌اند اماطناب، راه و زور بیرون آوردن آن را داريم  از برخی نام های مقدس که روی شرکت ها و بانک ها می گذارند باید ترسید
۴۴ درصد از کل پولی که در تاریخ ایران چاپ شده در مسکن مهر خرج شد بانك‌ها خود را براي ورود سرمايه‌گذاران آماده كنند

گروه اقتصادي| برنامه‌ريزي‌ها و سياستگذاري‌هاي پولي و مالي بايد به گونه‌يي باشد كه تورم ما هر سال كاهش يابد و تا پايان سال ۹۵، به مرز تورم تك‌رقمي برسيم. اين بخشي از سخنان رييس‌جمهور در جمع مديران بانك‌هاست. وي ديروز در جلسه مجمع عمومي بانك مركزي كه با چهار ماه تاخير برگزار شد، شركت كرد و توضيحاتي در مورد وضعيت كنوني كشور، مذاكرات هسته‌يي و آينده پيش رو داد.  روحاني با اشاره به اينكه تنها در چند كشور دنيا تورم دو رقمي وجود دارد، افزود: اغلب كشورهاي جهان امروز تورم‌شان يك رقمي است و براي چندين سال اين وضعيت ثبات دارد.  وي نقبي به پرونده هسته‌يي و مذاكرات ايران و غرب زد و با تاكيد بر اينكه به مذاكره‌كنندگان هسته‌يي صددرصد اعتماد دارد، گفت: به حول و قوه الهي اين تحريم را از پيش پاي مردم برمي‌داريم؛ البته ممكن است عده‌يي خوش‌شان نيايد. تعداد كمي كه از آب گل‌آلود ماهي مي‌گيرند اما اكثريت قاطع مردم، فرهيختگان، جوانان، علما و دانشگاهيان و رهبر معظم انقلاب، دنبال اين هستند كه زنجير غلط و ظالمانه تحريم گسسته و پاره شود و ان‌شاء‌الله اين كار را خواهيم كرد. دكتر روحاني ادامه داد: دنيا چاره‌يي ندارد جز اينكه با جمهوري اسلامي ايران پاي ميز تعامل بنشيند، فعاليت ما شفاف، صلح‌آميز، قانوني و منطقي بوده و خواهد بود. رييس‌جمهوري گفت: يك سنگي را عده‌يي در چاه انداختند.

گروه اقتصادي| برنامه‌ريزي‌ها و سياستگذاري‌هاي پولي و مالي بايد به گونه‌يي باشد كه تورم ما هر سال كاهش يابد و تا پايان سال ۹۵، به مرز تورم تك‌رقمي برسيم. اين بخشي از سخنان رييس‌جمهور در جمع مديران بانك‌هاست. وي ديروز در جلسه مجمع عمومي بانك مركزي، كه با چهار ماه تاخير برگزار شد، شركت كرد و توضيحاتي در مورد وضعيت كنوني كشور، مذاكرات هسته‌يي و آينده پيش رو داد.  روحاني با اشاره به اينكه تنها در چند كشور دنيا تورم دو رقمي وجود دارد، افزود: اغلب كشورهاي جهان امروز تورم‌شان يك رقمي است و براي چندين سال اين وضعيت ثبات دارد.  وي نقبي به پرونده هسته‌يي و مذاكرات ايران و غرب زد و با تاكيد بر اينكه به مذاكره‌كنندگان هسته‌يي صددرصد اعتماد دارد، گفت: به حول و قوه الهي اين تحريم را از پيش پاي مردم برمي‌داريم؛ البته ممكن است عده‌يي خوششان نيايد. تعداد كمي كه از آب گل‌آلود ماهي مي‌گيرند اما اكثريت قاطع مردم، فرهيختگان، جوانان، علما و دانشگاهيان و رهبر معظم انقلاب، دنبال اين هستند كه زنجير غلط و ظالمانه تحريم گسسته و پاره شود و ان‌شاء‌الله اين كار را خواهيم كرد. دكتر روحاني ادامه داد: دنيا چاره‌يي ندارد، جز اينكه با جمهوري اسلامي ايران پاي ميز تعامل بنشيند، فعاليت ما شفاف، صلح‌آميز، قانوني و منطقي بوده و خواهد بود. رييس‌جمهوري گفت: يك سنگي را عده‌يي در چاه انداختند، بعد از 12 سال ما داريم آن را در مي‌آوريم، حالا برخي مي‌گويند زود باشيد و برخي ديگر هم مي‌گويند آن را رها كنيد اما ما با ابزار كافي و با صبر، اين سنگ بزرگ را از اين چاه عميق بيرون خواهيم آورد. او با بيان اينكه بانك‌ها بايد خود را براي شرايط پس از تحريم آماده كنند، گفت: بانك‌ها خود را براي ورود سرمايه‌گذاران فراواني كه در آينده وارد كشور مي‌شوند  آماده  و  مجهز  كنند.


دست بانك‌ها خالي است

رييس‌جمهوري در بخش ديگري، با اشاره به اينكه بانك‌ها دست‌شان براي تامين نيازمندي‌هاي كشور، خالي است، گفت: در لايحه خروج از ركود بندي در جهت تقويت بانك‌ها، وجود داشت تا آنها بتوانند به بخش‌هاي مختلف تسهيلات دهند. دكتر روحاني همچنين با اشاره به معوقات و مطالبات بانك‌ها گفت: نبايد با يك چوب همه را برانيم. كسي وامي گرفته و به خاطر شرايط تحريم نتوانسته وام را بازپرداخت كند، بايد با تشكيل كارگروه‌هايي و بررسي شرايط افراد، كساني را كه مقصر نيستند شناسايي كنيم و براي حل مشكل‌شان راه‌حل پيدا كنيم؛ در عين حال اگر كسي خلافي كرده با او برخورد شود. رييس‌جمهوري، با اشاره به دقت بر رفتار برخي موسسات مالي و پولي كه گاهي حتي نام‌هاي مقدسي هم بر روي آنها و پروژه‌هاي‌شان وجود دارد، گفت: متاسفانه برخي بانك‌ها و شبه بانك‌ها در زير لواي نام‌هاي مقدس كارهايي مي‌كنند كه بايد مراقب بود. برخي اوقات پول‌هايي از مردم گرفته‌اند، به اسم ايجاد كارخانه و كارآفريني كه معلوم نيست كجا رفته است.


شعبات بانكي كاملا اسلامي تاسيس شوند

رييس‌جمهوري با تاكيد بر دقت عمل و سرعت در عمليات بانكداري خواستار تاسيس شعبات بانكي شد كه فعاليت كاملا اسلامي انجام دهند تا هركس با هر دين و مذهبي بتواند راحت پولش را در بانك بگذارد، تا هم كارمزد پول‌شان را ببرند و هم مطمئن باشند فعاليتي كه با پول آنها مي‌شود، كاملا اسلامي است و در چارچوب مقررات ديني است. وي با اشاره به فعاليت بانك اسلامي در كشور تركيه و استقبال مردم اين كشور از بانكداري اسلامي، گفت: البته بانك‌هاي ما نيز با قواعد اسلامي كار مي‌كنند و در چارچوب اسلام هستند، اما مي‌توان شعبات ويژه‌يي در برخي از استان‌ها كه حساسيت ويژه‌يي وجود دارد، ايجاد كرد تا مبناي كار در آن قواعد روشن و شفاف اسلامي باشد. رييس‌جمهوري با انتقاد از افزايش تعداد بانك‌ها و شعبات بانكي در 10 سال اخير، گفت: بايد براي اين رشد، استاندارد و مبنايي وجود داشته باشد. دكتر روحاني با بيان اينكه برخي مديران بانك‌ها فكر مي‌كنند، ساختمان‌هاي شيك و تعداد شعبات اعتمادساز است، گفت: بايد اين پول‌ها را به جاي خرج در شعبات به سمت توليد بياوريم و بانك‌هاي دولتي بايد سرمايه‌ها را در اختيار كارآفرينان مولد قرار دهند.


بلايي كه مسكن مهر بر سر اقتصاد آورد

رييس‌جمهوري همچنين با انتقاد از انتشار پول براي احداث مسكن مهر در سال‌هاي گذشت، گفت: واقعا چاپ پول بدون پشتوانه از نظر شرعي و قانوني مساله‌دار است. با كدام مجوز اين اتفاق رخ داد كه بلافاصله در جيب مردم تاثيرگذاشت و اموال و قدرت و ارزش پول را پايين آورد. وي ادامه داد: يك تصميم‌گيري براي مسكن مهر بلايي بر سر كشور آورد و بانك مركزي را زير سوال برد. رييس‌جمهوري با ابراز تاسف از اينكه 44 درصد كل پولي كه در تاريخ كشور ايجاد شد در اين تصميم‌گيري، چاپ و در اختيار بانك مسكن قرار گرفت، گفت: آيا كسي آمد حساب كند تا براي مردم كه اين افزايش پايه پول براي مسكن مهر از پول متعلق به همه آنها بوده است؟ دولت يازدهم با وجود آگاهي، ناچار بود راه به وجود آمده در مسكن مهر را طي كند، زيرا دولت نمي‌خواهد مردم را نسبت به نهاد دولت بي‌اعتماد كند.  حسن روحاني گفت: اولين قدم براي بازگشت ثبات به اقتصاد كشور، كنترل نرخ تورم بود، زيرا سرمايه‌گذاري و فعاليت اقتصادي در شرايطي رخ مي‌دهد كه فعالان عرصه اقتصاد بتوانند آينده بازار را پيش‌بيني كنند. رييس‌جمهوري با اشاره به برنامه دولت يازدهم براي استقرار انضباط پولي، مقابله با ناهماهنگي‌ها و معضلات، جلوگيري از برهم‌ريختگي در بازار و زدودن فضاي ابهام و تاريكي از آينده، گفت: بي‌ثباتي رونق را درست نمي‌كند و خوشبختانه دولت موفق شد كار سخت ايجاد ثبات و خروج از ركود را توامان انجام دهد.


نرخ سود بخش توليد بالاست

رييس‌جمهوري با بيان اينكه اگر مردم به دولت و سياست‌هاي پولي اطمينان داشته باشند، در رونق تاثيرگذار خواهد بود، خواستار متناسب شدن نرخ بهره همگام با كاهش نرخ تورم شد و گفت: پرداخت تسهيلات با اين نرخ سود به بخش توليد كشور نادرست است و معقول نيست و شوراي پول و اعتبار و دستگاه‌هاي ديگر بايد در اين زمينه اصلاحات لازم را آرام آرام انجام دهند. وي با تاكيد بر اينكه هيچ امر اقتصادي با بخشنامه، دستور و فرمان محقق نخواهد شد، انجام مطالعه و ضرورت استفاده از نظرات كارشناسان امر، براي تغيير شرايط را مورد تاكيد قرار داد و گفت: اقتصاد را تنها بايد با ابزار اقتصادي درست كرد و اهرم‌هاي ديگر كارآ نيستند.


بانك مركزي و مركز آمار امانتدارند

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر ضرورت ارايه اطلاعات صريح، روشن و شفاف به مردم گفت: مردم بايد كاملا به آمار و اطلاعات ارايه شده از سوي مراجع رسمي اعتماد داشته باشد و بر صحت آن تاكيد كنند. وي ادامه داد: دولت تاكنون هيچ دستوري به بانك مركزي و مركز آمار در خصوص اينكه چگونه و چه زمان اطلاعات خود را منتشر كنند، نداده و نخواهد داد. رييس شوراي عالي اقتصاد با ابراز خرسندي از اينكه امسال تمام بودجه اختصاص يافته به بخش عمران كشور تحقق يافته است، گفت: اين امر تقريباً بي‌سابقه بوده است، به طوري كه تا به امروز 21 هزار ميليارد تومان پول براي بخش عمراني در استان‌ها و كشور هزينه شده و تا پايان سال بيشتر خواهد شد.

پروژه‌هاي عمراني نيمه‌كاره را مي‌فروشيم

روحاني گفت: هر چه بودجه عمراني كشور افزايش يابد و بودجه جاري محدود شود، يعني حركت در مسير رونق شدت يافته و در اين راه بانك‌ها نقش بسزايي دارند. رييس‌جمهوري با بيان اينكه پروژه‌هاي عمراني نيمه‌كاره يا بايد فروخته شوند و يا با اقساط بلندمدت واگذار شوند، خواستار حضور بانك‌ها در اين عرصه شد. دكتر روحاني از بانك‌ها خواست تا بنگاهداري را كنار بگذارند و اضافه كرد: قرار اين است، بانك واسطه بين مردم و توليد باشد و تسهيلات را عادلانه در اختيار كارآفرينان قرار دهد. بگذاريم در كشور رقابت سالم انجام شود، زيرا انحصار و عدم رقابت مشكل‌ساز است. رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه بانك‌ها گاهي براي جذب سپرده‌گذاري مردم دنبال راه‌هايي مي‌روند تا نيم درصد سود را افزايش دهند، گفت: بايد اين رقابت در ارايه تسهيلات با سود كمتر به كارآفرينان هم وجود داشته باشد، تا كسي تباني پشت پرده و عدم وجود تفاوت بين بانك‌ها را برداشت نكند. دكتر روحاني تاكيد كرد: نظارت وظيفه ديگر بانك مركزي است، علت اينكه بانك‌هاي كوچك فعال مي‌‌شوند و مردم پول‌هاي‌شان را در اختيار آنها قرار مي‌دهند؛ اعتمادشان به همان مجوز بانك مركزي است كه بر تابلوي آنها درج شده است.

سه درخواست سيف از رييس‌جمهور

سيف در مجمع عمومي بانك مركزي سه درخواست مطرح كرد.
1- افزايش سرمايه بانك مركزي
2- تسريع در پرداخت بدهي‌هاي دولت، موسسات، سازمان‌ها و شركت‌هاي دولتي و بانك‌ها به بانك مركزي
3- تعديل سقف تسهيلات تكليفي ابلاغي به بانك مركزي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون