• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3429 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۲ دي

بازار سرمايه در يك هفته 21 درصد كوچك شد


چهار روز معاملاتي اين هفته فرابورس ايران در حالي به پايان رسيد كه 631 ميليون ورقه بهادار در 78 هزار نوبت به ارزش 6 هزار و 588 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت؛ اين اعداد نشانگر افت 21 درصدي حجم و يك درصدي ارزش معاملات در قياس با هفته پيشين است. بورس تهران با رشد چشمگير خود در آخرين روز معاملاتي هفته توانست مسير نزولي هفته‌هاي گذشته خود را تغيير داده و با افزايش تقاضا و رشد قيمت سهام شركت‌ها، به تلطيف فضاي راكد بازار كمك كند. در هفته‌اي كه گذشت با وجود يك روز معاملاتي كمتر، آيفكس رشد 3/1 درصدي داشت و ارزش بازار فرابورس نيز با افزايش 7/0 درصدي همراه شد. آيفكس در پايان دادوستدهاي چهارشنبه با نشان دادن عدد 685، 9 واحد رشد معادل 3/1 درصد را نسبت به آخرين روز معاملاتي هفته قبل تجربه كرد و ارزش بازار فرابورس نيز با رشد بيش از 5 ميليارد ريالي به عدد 782 ميليارد و 479 ميليون ريال رسيد. كارشناسان مي‌گويند ارزندگي سهام شركت‌ها در كنار نزديك شدن به زمان لغو تحريم‌هاي بين‌المللي باعث افزايش انگيزه خريد حقيقي‌ها در بورس تهران و حضور پيدا كردن سهامداران در صف‌هاي خريد شده و اسباب تغيير روند بورس تهران بعد از حدود دو ماه نزول را فراهم كرده است.
خوش‌بيني سهامداران و آغاز تحركات مثبت آنها در حالي رقم مي‌خورد كه كاهش قيمت نفت همچنان يكي از نگراني‌هاي عمده فعالان تالار حافظ بوده و موجب شده است تا سهامداران به دليل تحت تاثير قرار گرفتن سود شركت‌هاي بورسي از اين رويداد مهم، همچنان دست به عصا و محتاطانه فعاليت كنند زيرا اين موضوع مي‌تواند مانع از ادامه روند مثبت بورس تهران در روزهاي آينده شود. با اين حال اين اتفاق موجب شد تا حال و هواي تالار شيشه‌اي تغيير كرده و متغيرهاي بورس تهران بعد از حدود دو ماه روند رو به رشدي را تجربه كنند به طوري كه اگرچه شاخص بورس تهران همچنان در قيمت‌هايي پايين‌تر از ابتداي سال قرار دارد اما در معاملات اين هفته شاخص بورس تهران رشد 270 واحدي را تجربه كرد و از 61 هزار و 420 واحد به 61 هزار و 691 واحد رسيد؛ با اين رويداد ميانگين بازدهي بورس تهران از منفي 8/1 درصد به 3/1 درصد كاهش پيدا كرد.
بر اساس اين گزارش، در بازار اول 55 ميليون ورقه بهادار به ارزش 139 ميليارد ريال داد و ستد شد و بازار دوم هم با رشد 53 درصدي حجم و 25 درصدي ارزش معاملات نسبت به هفته قبل از آن، شاهد داد و ستد 368 ميليون ورقه بهادار به ارزش 762 ميليارد ريال بود. در هفته معاملاتي منتهي به 9 دي‌ماه، گروه فلزات اساسي با سهم 16 درصدي در جايگاه اول معاملات بازار سهام ايستاد و محصولات شيميايي و بانك‌ها هم با سهم 16 و 13 درصدي در رتبه دوم و سوم جاي گرفتند. همچنين در بازار پايه 101 ميليون اوراق بهادار به ارزش 124 ميليارد ريال و در بازار ابزارهاي نوين مالي 107 ميليون اوراق به ارزش 5 هزار و 563 ميليارد ريال خريد و فروش شد. بيشترين حجم معاملات روزانه درهفته چهل‌و‌يكم سال جاري با داد وستد 225 ميليون ورقه بهادار در روز چهارشنبه انجام شد و بيشترين ارزش معاملات هم در روز يكشنبه به ميزان 2 هزار و 947 ميليارد ريال رقم خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون