• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3429 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۲ دي

خبر كوتاه

ظريف سال نو ميلادي را تبريك گفت
وزير امور خارجه كشورمان با انتشار پيامي در صفحه توييتر خود سال نو ميلادي را تبريك گفت. به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: «بسياري از دستاوردهاي ما در سال 2015 از طريق ديپلماسي به دست آمده‌اند، بياييد از تاريخ ياد بگيريم و موفقيت‌ها را تكرار كنيم، نه اشتباهات گذشته را. سال نو بر همگان مبارك» همچنين سخنگوي وزارت خارجه در آغاز سال نو ميلادي در دلنوشته‌اي تلگرامي تاكيد كرد: آغاز سال نو ميلادي بهانه‌اي است براي اينكه هم دعا كنيم و هم تلاش تا كودكان در بستر اشغال و خشونت، فرصت نيل به حيات انساني و لبخند به زندگي را پيدا كنند. به گزارش «اعتماد»، حسين جابري انصاري در دلنوشته خود گفت: «سال نو 2016 ميلادي در حالي آغاز مي‌شود كه ملت فلسطين در پي دهه‌ها مبارزه آزادي‌بخش هنوز در آرزوي استقلال و رهايي از اشغال و پيامدهاي تروريسم دولتي اسراييل به سر مي‌برد و منطقه غرب آسيا و در مقياسي ديگر جهان نيز خسته از سياست‌هاي مداخله جويانه، يكجانبه و خودسرانه قدرت‌هاي بين‌المللي و امواج تروريسم و افراط‌گرايي كور همچنان گرفتار تبعات بحران‌هاي سياسي و اجتماعي گسترده‌اي است كه زمين و زمان را فرا گرفته است. آغاز سال نو ميلادي بهانه‌اي است براي اينكه هم دعا كنيم و هم تلاش تا كودكاني كه در بستر اشغال و خشونت و در دل آتش و خون متولد و بزرگ مي‌شوند فرصت نيل به حيات انساني و لبخند به زندگي را پيدا كنند.»

جان كري و خاطره توافق هسته‌اي در ۲۰۱۵
وزير امور خارجه امريكا در مقاله‌اي از حصول توافق هسته‌اي ايران به عنوان يكي از ۱۰ اتفاق به‌يادماندني سال ۲۰۱۵ نام برد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پايگاه اينترنتي مديوم گزارش داد: «جان كري»، وزير امور خارجه امريكا، در مقاله‌اي به 10 اتفاق به‌يادمادني در سال 2015 اشاره كرد. كري در اين مقاله نوشت: در حالي كه اين سال فوق‌العاده رو به پايان است، مي‌خواهم با شما از لحظاتي در اين سال بگويم كه از نظر من به يادماندني‌ترين خاطرات است. با توجه به وسعت منافع ملي امريكا و ارزش‌هايي كه از آنها دفاع مي‌كند و همچنين سرعت رو به افزايش تغييرات، امريكا اكنون بيش از هر زمان ديگري با شركايي بيشتر در مورد مسائلي مهم‌تر تعامل دارد.  وزير امور خارجه امريكا در ادامه مي‌افزايد: «كاركنان وزارت امور خارجه امريكا همواره براي افزايش قدرت و تامين امنيت كردن امريكا، ايجاد رفاه، تقويت نهادهاي دموكراتيك، ترويج حقوق بشر، افزايش امنيت انرژي، مبارزه با گرسنگي، رسيدگي به پناهجويان و پيگيري آرمان‌هاي جهاني در مورد صلح در جهان تلاش مي‌كنند. اين‌ها فقط تصويري كلي از وظايف دشوار وزارت امور خارجه است.» جان كري سپس در اين مقاله به 10 رويداد به يادماندني در سال 2015 اشاره مي‌كند كه عبارتند از: 1- توافق در مورد تغييرات آب و هوا كه تاكنون حاصل شده است. 2-پيشبرد يك راه‌حل سياسي براي جنگ سوريه 3- جشن تعطيلات با كودكاني كه والدين‌شان در مناطق دور براي دولت كار مي‌كنند. 4- همبستگي با مردم فرانسه پس از حمله تروريستي در اين كشور 5- استقبال از پاپ فرانسيس در امريكا 6- عادي‌سازي روابط ديپلماتيك با كوبا 7- ديدار با رهبران جوان جنوب شرق آسيا در مالزي 8-توافق هسته‌اي ايران 9- به نتيجه رسيدن مذاكرات شراكت دو سوي اقيانوس آرام 10- مشورت با وزراي امور خارجه و مشاوران امنيت ملي سابق جان كري در مورد دستيابي به يك راه‌حل سياسي براي جنگ سوريه.  كري در ادامه با اشاره به بحران سوريه مي‌نويسد: جنگ سوريه، بحران پناهندگان حاصل از آن و همچنين افراط‌گري‌هاي خشونت بار در اين كشور همچنان از چالش‌هاي بزرگ پيش‌روي ما است. در چند ماه گذشته، ما يك ابتكار عمل ديپلماتيك را براي كاهش شدت اين جنگ، انتقال سياسي و به انزوا كشاندن تروريست‌ها آغاز كرديم. در اين ابتكار عمل براي يافتن راه‌حلي سياسي، براي اولين مرتبه همه بازيگران اصلي بين‌المللي از جمله شوراي امنيت سازمان ملل گرد هم آمدند. موانع صلح در سوريه همچنان بزرگ است اما نياز براي حل و فصل آن و تعهد ما به رسيدن به يك راه‌حل براي صلح در اين كشور هرگز تا اين اندازه زياد نبوده است.  وزير امور خارجه امريكا همچنين در رابطه با توافق هسته‌اي ايران مي‌نويسد: «امريكا در ماه جولاي، به همراه چين، فرانسه، آلمان، روسيه، انگليس و ايران و با حمايت اتحاديه اروپا براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي به توافقي تاريخي دست يافت. اين توافق امريكا و متحدان و شركايش در منطقه و جهان را امن‌تر مي‌كند و امروز براي نخستين‌بار در يك دهه گذشته، ايران اورانيوم غني‌شده كافي براي توليد سلاح هسته‌اي در اختيار ندارد. ما همواره براي اطمينان از اينكه برنامه هسته‌اي ايران فقط اهداف صلح‌آميز داشته و خواهد داشت، هوشيار خواهيم بود.»

عبدالله عبدالله هفته آينده به تهران مي‌آيد
منابع خبري در افغانستان از سفر قريب‌الوقوع عبدالله عبدالله، رييس اجرايي حكومت وحدت ملي افغانستان به تهران خبر مي‌دهند. به گزارش تسنيم، منابع خبري در افغانستان از سفر قريب‌الوقوع عبدالله عبدالله، رييس اجرايي حكومت وحدت ملي افغانستان به تهران خبر مي‌دهند. گفته مي‌شود در اين سفر وزراي كشور، امور خارجه و اقتصاد افغانستان عبدالله را همراهي خواهند كرد. پيش از اين اشرف‌غني به ايران سفر كرده و در رابطه با ايجاد كميسيون‌هاي اقتصادي و امنيتي مشترك ميان دو كشور بحث‌هايي صورت پذيرفته بود. همچنين گفته مي‌شود در آينده نزديك اين كميسيون‌ها كار خود را آغاز خواهند كرد. مساله مهاجرين و امنيت مرزي از مباحث موردنظر دو طرف بوده و به احتمال فراوان اين موارد در دستور كار سفر عبدالله قرار خواهد داشت.

آغاز به كار كاردار جديد انگليس در تهران
نيكلاس هاپتون به عنوان كاردار جديد انگليس در ايران منصوب شد و كار خود را از روز پنجشنبه گذشته در تهران آغاز كرد. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دولت بريتانيا، نيكلاس هاپتون كاردار جديد بريتانيا در جمهوري اسلامي ايران جايگزين آجاي شارما شده است. آجاي شارما به عنوان سفير در قطر منصوب شد. هاپتون پيش از اين بين سال‌هاي 2013 و 2015 سفير بريتانيا در قطر بود و از دوحه به تهران سفر خواهد كرد. وي در سال 1989 به وزارت امور خارجه بريتانيا پيوست و در گذشته نيز به عنوان سفير در يمن خدمت كرده است. هاپتون در دفتر دولت انگليس نيز بر روي مسائل امنيت ملي كار كرده و دپارتمان سازمان‌هاي بين‌المللي در وزارت امور خارجه را هدايت كرده است. وي در خصوص انتخابش به عنوان كاردار در جمهوري اسلامي ايران، گفت: از انتصاب در مسووليت جديد به عنوان كاردار در تهران خوشحال هستم. اميدوارم به زودي براي هم بريتانيا و هم ايران امكان‌پذير شود تا سفيران خود را معرفي كنند و در اين صورت من خوشحال خواهم شد تا در اين پست نيز فعاليت كنم. كاردار جديد بريتانيا افزود: اين موضوع لحظه مهمي براي روابط بين بريتانيا و ايران به شمار مي‌رود و به دنبال بازگشايي سفارتخانه‌ها ما اميدواريم كه به توسعه مثبت ادامه دهيم. هاپتون اضافه كرد: در فضاي جديد همكاري بين دو كشور، من مشتاقانه منتظر مشاركت و همكاري در اين زمينه هستم.

احتمال ازسرگيري اعزام زوار ايراني به سوريه
سفير جمهوري اسلامي ايران در سوريه خبر داد كه به‌زودي اولين جلسه كميته مشترك بين ايران و سوريه در ارتباط با بررسي سازوكارهاي لازم جهت اعزام زوار ايراني به اين كشور، در تهران برگزار مي‌شود. محمدرضا رئوف شيباني در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه «نمي‌توان زمان دقيقي را براي شروع مجدد اعزام زوار ايراني به سوريه تعيين كرد»، افزود: كميته مشتركي تشكيل شده كه سازوكارهاي لازم شروع اعزام را از همه ابعاد به ويژه امنيتي بررسي كند. وي گفت: اولين جلسه كميته مشترك قرار است به زودي در تهران تشكيل برگزار شود. گفتني است در روز چهارشنبه «سعيد اوحدي»، رييس سازمان حج و زيارت ايران و «عدنان محمود»، سفير سوريه در تهران، در نشستي مشترك موضوع تفاهمنامه دو كشور مبني بر از سرگيري اعزام زايران ايران به كشور سوريه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

حمايت‌هاي ايران از سوريه ادامه مي‌يابد
شيخ «احمد حسون» مفتي سوريه با حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه ديدار كرد. به گزارش «اعتماد»، مفتي سوريه در اين ديدار گفت: انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) در جهت زنده كردن ارزش‌هاي اسلامي و وحدت مسلمانان گام‌هاي بلندي برداشته شده است. وي با اشاره به بيانات امام خميني و مقام معظم رهبري، انقلاب اسلامي ايران را انقلابي در جهت حمايت از حقوق مسلمانان و مستضعفان جهان ناميد. حسون با تقدير از اقدامات ديپلماتيك كشورمان در مجامع بين‌المللي تاكيد كرد: نقش جمهوري اسلامي ايران و شخص آقاي دكتر ظريف، وزير امور خارجه بسيار مايه مباهات است. وي با تبريك دستاوردهاي ديپلماتيك كشورمان در عرصه انرژي صلح‌آميز هسته‌اي، آن را دستاوردي براي تمامي مسلمانان و امت‌هاي مظلوم جهان عنوان كرد. در اين ملاقات همچنين حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه، با اشاره به خطرات تروريسم و افراط‌گرايي براي منطقه و جهان، بر حمايت ايران از ملت‌هاي منطقه در برابر اشغالگران و تروريست‌هاي تكفيري تاكيد كرد و افزود: امروز سوريه خط مقدم نبرد با تروريسم است و با وجود گذشت چهار سال از فعاليت گروه‌هاي افراطي تروريستي در سوريه مردم اين كشور در كنار دولت قانوني سوريه به مقاومت خود در برابر تروريست‌ها ادامه مي‌دهند. در سياست ايران نسبت به حمايت از دولت، حاكميت و تماميت ارضي و احترام به اراده مردم سوريه هيچ تغييري حاصل نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون