• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3429 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۲ دي

عليرضا فغاني در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كرد

هدف بعدي؛ فينال جام جهاني

  حسين قهار  / از روزي كه داور موفق بين‌المللي فوتبال ايران توانست فينال جام باشگاه‌هاي جهان بين تيم‌‌هاي بارسلونا و ريورپلاته آرژانتين را سوت بزند، همه جا صحبت از عليرضا فغاني است. داوري كه با عملكرد خوب خودش توانسته به عنوان داور نامزد حضور در جام جهاني 2018 روسيه هم توسط فيفا انتخاب شود. همه اين اتفاقات خوب و بزرگ بهترين بهانه بود تا گفت‌وگويي با يكي از بهترين داوران حال حاضر فوتبال ايران و جهان داشته باشيم كه در زير مي‌خوانيد:
    
  بعد از قضاوت فينال جام باشگاه‌هاي جهان اين روزها همه جا حرف از موفقيت‌هاي شما در داوري است.
 اكثر اهالي فوتبال ايران در اين مدت به بنده لطف داشته‌اند. هميشه سعي و تلاش ما اين بوده كه بتوانيم اين روند رو به رشد را ادامه بدهيم.
 فكر مي‌كرديد كه فينال اين مسابقات را سوت بزنيد؟
با تيم داوري از همان اول عهد كرده بوديم در يك هفته قبل از شروع مسابقات در كلاس‌هاي آماده‌سازي اين بازي‌ها، از نظر تكنيكي، تاكتيكي، روحي و رواني خودمان را به بهترين شكل آماده حضور در اين مسابقات كنيم و كار خوب‌مان را به رخ فيفا بكشيم. خوشبختانه بچه‌ها هم خوب عمل كردند و قضاوت‌هاي خوب ما در بازي‌هاي اول باعث شد فيفا اين اعتماد را به ما داشته باشد و قضاوت فينال را بين بارسلونا و ريورپلاته به تيم داوري ايران بدهد.
  قبل از مسابقه فينال استرس نداشتيد؟ به هر حال بارسلونا بزرگ‌ترين و بهترين تيم حال و حاضر فوتبال جهان يك طرف ميدان بود و ستاره‌هايي چون مسي و نيمار و سوارس و پيكه و... را در تركيب خود داشت.
 قضاوت اين مسابقه واقعا سخت بود. اما توانستيم عملكرد خوبي داشته باشيم. چيزي كه فيفا به ما آموزش مي‌دهد اين است كه تيم A با تيم B مسابقه دارد. به اين ترتيب مسي و سوارس و نيمار براي داوران و از جمله خود ما فرقي با يك بازيكن نيمكت‌نشين در ريورپلاته نداشتند و ندارند. اين اصل داوري است كه نبايد تحت تاثير نام‌ها و تيم‌ها قرار بگيريد. كارهايي كه داوران در زمين انجام مي‌دهند هم دقيقا بر اساس آموزشي است كه فيفا مي‌دهد. به هيچ عنوان اسم‌ها براي ما مهم نبود!
  كدام  بازيكن بارسلونا شما را بيشتر اذيت كرد؟
 مسي كه اخلاقش را همه مي‌شناسند و در سخت‌ترين شرايط هم وقتي شديدترين خطاها به روي او انجام مي‌شود عكس‌العمل خاصي انجام نمي‌دهد و در زمين واقعا كار خودش را انجام مي‌دهد. ولي نيمار بازيكني بود كه زياد شيطنت كرد. همه‌اش دنبال پنالتي گرفتن و خطا گرفتن است و مثل سوارس زياد اعتراض مي‌كرد. كلا بازي سختي بود اما ما از پس آن به خوبي برآمديم.
     اما در گل اول بارسلونا خطاي هند مسي را نديديد!
 در كل بازي فيفا از عملكرد تيم داوري رضايت كامل داشت. اما در آن صحنه من واقعا چيز خاصي نديدم. صحنه طوري اتفاق افتاده كه از چشم من و كمكم پنهان بود و شما وقتي مي‌توانستيد آن صحنه را فقط هند اعلام كنيد كه از روي تصاوير تلويزيوني ببينيد. خودم قبول دارم كه مسي در زدن گل هند كرد. اما آن صحنه در زمين براي من قابل رويت نبود و طبيعي است كه اگر مي‌ديدم هند اعلام مي‌كردم!
 براي داوري جام جهاني 2018  نامزد شده‌ايد.
بله. ما بايد در كلاس‌هاي فيفا و تورنمنت‌هايي كه اعزام مي‌شويم بهترين عملكرد را و از لحاظ بدني هم هميشه فرم خوبي داشته باشيم. تمام تلاش‌مان اين است كه در جام جهاني حضور پيدا كنيم و بازي‌هاي مختلف را سوت بزنيم.
 اگر اين روند را بتوانيد ادامه بدهيد به نظر مي‌رسد از تيم داوري ايران از اصلي‌ترين تيم‌هاي داوري جام جهاني باشد.
قبول دارم. اما اين مساله علاوه بر تلاش هميشگي ما نياز به حمايت فوتبال ايران و مسوولان مختلف از داوران دارد كه بستر خوبي را براي ما و ساير همكاران فراهم كنند كه دغدغه‌اي جز مسائل فني داوري نداشته باشيم.
 اين روزها هجمه‌هاي زيادي هم عليه داوران ايراني وجود دارد.
من هميشه گفته‌ام كه نگاه به داوري در كشور ما با بقيه كشورهاي جهان فرقي اساسي و عجيب دارد. در ايران توقعات از داوران خيلي زياد شده است ولي مربيان و بازيكنان و باشگاه‌ها در همين فوتبال در سال‌هاي اخير پيشرفت آنچناني و قابل توجهي نداشته‌اند. يك پولي هر ساله در فوتبال ايران هزينه مي‌شود اما هيچ موفقيتي در عرصه‌هاي بين‌المللي شاهد نبوده‌ايم. در اين شرايط همه از جامعه داوري توقعات بالاتري دارند. اين هجمه‌ها و مشكلاتي كه براي داوران درست كرده‌اند باعث شده به مرور زمان حاشيه‌ها بيشتر شود و هيچ كسي از اين فوتبال لذت نبرد. درگيري‌و تنش هم بيشتر شده است. خيلي صريح بخواهم حرف بزنم بايد تاكيد كنم كه مدت‌هاست در فوتبال ايران «احترام» فراموش شده است.
  الان عليرضا فغاني و داوران ديگر براي قضاوت در فوتبال ايران آرامش لازم را دارند؟
 الان اوضاع خيلي بهتر شده است. داوران دارند سنگ تمام مي‌گذارند و از جان و دل زحمت مي‌كشند. دوستان فوتبالي كه مدام عادت كرده‌اند عليه داوري حرف بزنند تا به حال روي اين مساله فكر كرده‌اند كه اصلا در فوتبال ايران چقدر براي داوري هزينه مي‌شود كه آنقدر توقعات از داوران بالاست؟ كمترين هزينه را در فوتبال ايران براي داوري مي‌كنند اما بيشترين توقع را از آنها دارند! درآمد فعال‌ترين داور فوتبال ايران در يك سال براي قضاوت در مسابقات داخلي به 20 ميليون تومان هم نمي‌رسد! اما آنهايي كه پول‌هاي چند صد ميليون توماني مي‌گيرند هم اشتباهات خود را گردن داوران مي‌اندازند! بايد حمايت مادي و معنوي از داوران بيشتر شود. پولي كه به  داوران پرداخت مي‌كنند واقعا ناچيز است.
 تا به حال شده تصميم بگيريد به خاطر مشكلات از داوري خداحافظي زود هنگام داشته باشيد؟ بعد از بسياري از داوران در سال‌هاي اخير همه دارند به اين موضوع فكر مي‌كنند كه نكند عليرضا فغاني هم به دليل بي‌احترامي‌ها و فشارهايي كه عليه او وجود دارد، چنين تصميمي را بگيرد؟
 زياد ما را اذيت كرده‌اند. اما به نظر من اگر هدف شما بزرگ و مهم باشد و به اين مساله فكر كنيد كه به اين هدف خود برسيد، سخت‌ترين مشكلات هم نبايد روي كار شما تاثير منفي بگذارد. من از همان اول هم گفته‌ام كه هدفم قضاوت در جام جهاني و داوري فينال اين رقابت‌هاست. شايد خيلي‌ها فكر كنند كه اين هدف دست‌نيافتني و خنده‌دار باشد. اما من مدت‌هاست براي رسيدن به اين هدف تلاش مي‌كنم. به خاطر همين اگر مقابل مسائل خاص و حواشي‌اي كه به قصد عليه من درست كنند قرار بگيرم، خللي در كارم ايجاد نمي‌شود! من همين جا اعلام مي‌كنم تا خودم نخواهم افراد نمي‌توانند من را از مسيري كه مي‌روم منحرف و مقدمات رفتنم از داوري را فراهم كنند. من همه‌چيز را به خدا واگذار مي‌كنم و معتقدم هيچ چيزي بالاتر از خواست خدا نيست. ان‌شاءالله هر چيزي كه قسمت ما باشد همان شود. براي من فعلا شرايط فراهم است كه كار خودم را با قدرت انجام بدهم.
 برخورد مردم با شما در كوچه و خيابان چگونه است؟
خدا را شكر مي‌كنم عزتي به من داده كه در هرجايي مي‌روم مورد لطف مردم قرار مي‌گيرم. اخيرا مد شده است كه در صفحات مجازي شديد‌ترين هجمه‌ها را عليه افراد مختلف به وجود مي‌آورند. حمله مي‌كنند به دلايل و طرق مختلف به شخصيت و كار آدم‌ها. در خيابان تا به حال نشده است كه كسي من را ببيند و فحاشي و توهيني به بنده داشته باشد.
  بعد از بازي معروف تراكتورسازي و نفت تهران كه آن همه جنجال به همراه داشت هم تهديد نشديد؟
در صفحات مجازي هميشه تهديد وجود داشته است، حتي تهديد به مرگ. خيلي‌ها به خاطر فشار مشكلات زندگي و ناراحتي‌ها از شرايط بد اقتصادي دنبال تخليه كردن خودشان هستند و اين اتفاق در صفحات و شبكه‌هاي مجازي با توهين كردن به اشخاص اسم و رسم‌دار رخ مي‌دهد. اين فرهنگ بدي است كه در كشور ما دارد جا مي‌افتد. در آن مقطع كلي حرف و حديث و شايعه درباره بنده مطرح كردند. اما من ديدم بهترين جواب به آن آدم‌ها سكوت است. سعي كردم با كار خوب و با قضاوت كردن در مسابقات جواب آن آدم‌ها را بدهم. خب آن روزها هجمه‌ها عليه من زياد بود و خيلي از بحث‌ها به ناحق عليه من و تيم داوري به وجود آمد و تهمت‌‌هاي بدي هم به ما زدند. گذر زمان همه‌چيز را به همه نشان داد!
 كفاشيان در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه تاج از او خواسته‌ بود به تيم داوري شما سفارش كند در بازي تراكتورسازي و نفت در هفته آخر ليگ برتر فصل قبل، سوت جنجالي عليه تراكتورسازي نداشته  باشيد.
 مسوولان امنيتي استان دلواپس اين بودند كه بازي حساس است و شرايط امنيتي هم در تبريز حكمفرما شده بود. سفارشي داشتند كه اتفاقات خاص پيش نيايد كه متاسفانه در نهايت اين اتفاق بد رخ داد! البته نه از طرف داوري بلكه از طرق ديگر!
   اما در نهايت همه‌چيز را گردن داوري انداختند!
 بالاخره يك نفر هميشه بايد تقصيرات به گردنش بيفتد.  واقعيت آن طوري كه در نهايت عنوان كردند نبود! من و تيم داوري هم به اندازه ساير عوامل در به وجود آمدن آن شرايط نقش داشتيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون