• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3433 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ دي

دكتر طهماسبي با انتقاد از نمايندگان زن در پارلمان

مجلس نهم مطالبات واقعي مردم را پيگيري نكرد

از هنگامي كه زن ايراني پاي در عرصه جمعي گذاشته؛ زمان زيادي سپري نشده است، اما در همين مدت كوتاه زن ايراني به عنوان نيمه جان گرفته جامعه مردسالار توانسته ، دستاوردهاي مهمي را با وجود محدوديت‌هاي فرهنگي و اجتماعي كسب كند. در سال‌هاي اخير روند مشاركت و فعاليت زنان ايراني ضربآهنگ تند‌تري گرفته است تا آنجا كه رشد روز افزون زنان در مراكز دانشگاهي و نهاد‌هاي مدني و... انتظارات جديدي را فراروي نيمه بيدار شده ايران مدرن ايجاد كرده است. با آنكه كوشش‌هاي زنان براي به دست آوردن مطالبات خود با چالش‌هاي زيادي روبه‌رو بوده است، اما سختكوشي تعدادي از بانوان اين كشور افق روشني را براي مشاركت آگاهانه آنان در حوزه‌هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي گشوده است. در دهه‌هاي اخير و پس از آنكه نسل مدرن زن ايراني فعاليت مدني و سياسي خود را تجربه كرد، تعدادي از آنان با آگاهي به فراز و نشيب و تهديد‌هاي فعاليت‌هاي سياسي و حزبي به سپهر سياست‌ورزي مشغول شدند.  دكتر سميه طهماسبي مسوول شاخه بانوان حزب اعتماد ملي و دانش‌آموخته رشته فلسفه و درس‌هاي حوزوي از جمله كساني است كه به مدت زيادي، وارد كارزار سياسي شده است. وي در سال‌هاي گذشته همت خود را بر آن داشت تا مشاركت سياسي را در چارچوب عقلانيت انتقادي و همچنين توسعه ظرفيت و كيفيت بيشتر بانوان ايراني در مشاركت‌هاي جمعي و سياسي را نشان دهد. رييس شاخه بانوان حزب اعتماد ملي بر اين باور است كه جايگاه محدود و تقليل يافته زن ايراني ريشه در شرايط تاريخي و فرهنگي دارد و تا هنگامي كه بانوي ايراني شايستگي‌هاي خود را در پويش‌هاي اجتماعي و سياسي نشان ندهد، جايگاه فكري، آموزشي و صنفي زن ايراني از ديدگاه يكسويه مردانه خارج نمي‌شود و امكان رقابت مناسب بين دو جنس در جامعه فراهم نمي‌شود. آنچه مي‌خوانيد ديدگاه دكتر سميه طهماسبي در مورد انتخابات هفتم اسفند ماه است.

  خانم دكتر طهماسبي انتخابات 7 اسفند واجد چه ويژگي‌اي نسبت به دوره‌هاي گذشته است؟
انتخابات اين دوره متاثر از چند فرآيند و پديده سياسي است. نخستين ويژگي انتخابات 7 اسفند به مشاركت نيروهاي سياسي براي حضور در رقابت دموكراتيك معطوف مي‌شود.
 ثبت نام حدود 12 هزار نفر نامزد مويد اين واقعيت است كه حجم متراكمي از چهره‌هاي مديريتي، علمي، سياسي و اقتصادي و...، مجلس را مركز ثقل تصميم‌سازي قلمداد مي‌كنند و راه‌حل بخش مهمي از چالش‌هاي موجود را مرهون مجلس قوي و كارآمد مي‌دانند. دومين ويژگي اين دوره انتخابات به شرايط پس از دوران هشت ساله گذشته احمدي‌نژاد و طليعه دولت تدبير و اميد و توافق برجام ارتباط پيدا مي‌كند. پس از آنكه افكار عمومي و حتي بدنه اجتماعي فرودست متوجه شد كه چه كلاه گشادي به اسم عدالت و مهرورزي بر سرشان رفته است، تلاش مي‌كنند، دستاورد‌هاي انتخابات 24 خرداد 92 را پاس بدارند و مانع بازگشت به شرايط قانون‌گريزي و پوپوليسم شوند. تقابل و كشاكش قانونمداري يكي ديگر از مختصات اين انتخابات است تفسير خاص از نفوذ، محدود شدن برخي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب، هجوم به سفارتخانه و به ويژه اخلال در مراسم مجوز‌دار توسط افراطيان و جريان‌هاي سازمان يافته و... از نشانه‌هاي رويارويي قانون‌گريزان عليه قانون‌گرايي در انتخابات است.
  خانم طهماسبي با توجه به آنكه كمتر از 2 ماه تا انتخابات مانده است، برنامه شما براي اطلاع‌رساني چيست؟ و آيا اساسا شرايط اطلاع‌رساني موجود را عادلانه مي‌بينيد؟
حزب اعتماد ملي و گروه‌هاي سياسي اصلاح‌طلب همواره از جريان اطلاع‌رساني سالم و تبعيض‌آميز و جناحي ضربه خورده‌اند و گلايه و نقدهاي خودشان را هم مطرح كردند. بنده فكر مي‌كنم تا هنگامي كه تمام تريبون‌هاي رسمي و غيررسمي نظام توسط يك جناح سياسي اداره مي‌شود و هيچ سهمي به انديشه و ديدگاه رقيب داده نمي‌شود، تكليف روشن است و چه انتظاري مي‌توان داشت كه فرآيند اطلاع‌رساني در انتخابات كاملا عادلانه برقرار مي‌شود. مضاف بر آنكه صدا و سيما با ادعاي بي‌طرفي ! هرگونه تخريب عليه سرمايه‌هاي ملي و اجتماعي اصلاح‌طلب را در دستور كار قرار داده است. جالب آنكه اين رسانه در برنامه «نبض دانشجو» مدعي است كه تمامي صاحبان قدرت را نقد مي‌كند كه اين ادعا بنابر تحليل آماري برنامه‌هاي خودشان به شوخي شباهت بيشتري دارد !!
   شما كدام يك از مطالبات مردم را پيگيري خواهيد كرد و اساسا وجوه تمايز شما با نمايندگان زن كنوني چيست؟
طبعا اختلاف ديدگاه بنده با نمايندگان فعلي مجلس بسيار روشن است. نمايندگان زن كنوني بيشتر از آنكه حقوق و مطالبات بانوان ايراني را نمايندگي كنند، متاسفانه عليه مطالبات فرو مانده آنان عمل كرده‌اند! نمايندگان كنوني بيشتر از آنكه نماينده واقعي مردم باشند، نماينده جريان خاصي از تك‌صدايي در كشور هستند. از اين‌رو بنده تلاش خواهم كرد با روشنگري و ابزار قانوني بالندگي را حاكم بر فضاي كنوني مجلس كنم.
اگر مجلس آينده به سمت عقلانيت سياسي، استقلال راي، شهامت مدني و ترجيح منافع جمعي بر منافع فردي حركت نكند، ديگر هيچ اميدي به سامان يافتن امور نخواهيم داشت. در واقع وظايف نمايندگان مجلس، نظارت دقيق بر عملكرد مسوولان در قانون‌گذاري است. اين در حالي است كه چند مجلس اخير به هيچ‌وجه وظايف خود را به خوبي انجام نداده‌اند و شاهد اين ادعا روند سوءاستفاده مالي و رانت‌خواري در هشت سال گذشته است.
   شما به عنوان رييس شاخه بانوان حزب اعتماد ملي وارد رقابت انتخاباتي شده‌ايد، برنامه اصلي شما در انتخابات آتي چيست؟
 طبعا برنامه اصلي بر مبناي استراتژي حزب اعتماد ملي خواهد بود، ما تلاش خواهيم كرد در درجه اول ضمن معرفي كانديداهاي شاخص، برنامه‌هاي كلان حزب جهت حضور در مجلس را در عرصه‌هاي انتخاباتي ارايه كنيم تا مردم با آگاهي كامل بتوانند به انتخاب قانوني دست يابند. در صورت موفقيت در كسب اعتماد مردم شريف و مطالبات انباشته‌ در عرصه‌هاي مختلف بر زمين مانده كه در پيش روست و با خرد جمعي، كارشناسانه، طبقه‌بندي اولويت‌گذاري بايد مورد رسيدگي قرار گيرد. طبيعي است از كانديداهايي كه خانم هستند و راي عمومي مردم را به خود جلب مي‌كنند علاوه به مطالبات و انتظارات عمومي نمايندگان انتظارات خاصي هم وجود دارد و آن توجه خاص به تلاش در جهت توقعات و مطالبات قشر بانوان است. موانع فرهنگي ارتقاي سطح حضور و مشاركت اجتماعي بانوان، خشونت چند لايه عليه زنان، بيكاري و معضل اشتغال بانوان فارغ‌التحصيل، ناديده گرفته شدن جايگاه ونقش زنان خانه‌دار، فشارهاي ناشي از توقعات و وظايف زياد و نانوشته خانواده و محل كار از بانوان شاغل، محدوديت‌ها در نهايت كم‌توجهي به حقوق شهروندي بانوان از جمله اولويت‌هايي است كه ما آن را پيگيري مي‌كنيم. كم توجهي به مسووليت‌هاي متعددي كه بر دوش زنان سرپرست خانوار و دختران بي‌سرپرست سنگيني مي‌كند و بسياري مسائل ديگر مواردي است كه بايد با تشكيل مجلس كارآمد و شجاع مورد پيگيري قرار گيرد.
   مشاركت شما در انتخابات 7 اسفند چه پيامي دارد؟
به نظر مي‌رسد حضور بنده به عنوان رييس شاخه بانوان حزب اعتماد ملي چندين پيام را به مخاطبان و فضاي سياسي ارسال مي‌كند. اولا بر اهميت تحزب و لزوم شكل‌گيري احزاب قوي به عنوان ركن مهم مردم‌سالاري و جمهوريت نظام كه به صراحت در قانون اساسي جمهوري اسلامي آمده، تاكيد مي‌كند. دوم اينكه بانوان اگر مي‌خواهند از طريق ساختار قدرت به مطالبات تاريخي و انباشته دست يابند حزب مي‌تواند بهترين ساز و كار را در اختيار آنها قرار دهد. در احزاب ظرفيت‌هايي هست كه با برنامه‌هاي آموزشي و تمرين سياست‌ورزي، رفته‌رفته اعضاي خود را به توانمندي و بلوغ لازم سياسي مي‌رسانند و از اين طريق بزرگ‌ترين خدمت را در جهت كادر‌سازي و گزينش سالم انسان‌هاي شايسته براي نظام انجام مي‌دهند. سوم اينكه حزب اعتماد ملي به چنان ظرفيتي دست يافته كه تعداد قابل توجهي از بانواني كه سال‌هاست در آن فعاليت مي‌كنند به اين ظرفيت و شايستگي رسيده‌اند كه حزب مي‌تواند در كنار مردان حزبي آنها را با سرافرازي تمام در معرض آراي عمومي قرار دهد. اميدواريم اين اقدام حزب، همپاي ساير احزاب گامي درجهت اعتلاي جمهوريت در كشور عزيز ايران و تحقق مطالبات بر زمين مانده مردم شريف به ويژه بانوان محترم باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون