• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3433 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ دي

رضايي: مصوبه امريكا حضور خارجي‌ها را دشوار كرد

عليرضا رضايي، سخنگوي فدراسيون كشتي ايران گفت: مصوبه جديد كنگره و سناي امريكا در مورد محدوديت در سفر اتباع برخي از كشورها به ايران، شرايط حضور كشورهاي خارجي به ويژه كشورهاي اروپايي و آسياي شرقي در تورنمنت‌ها و مسابقات بين‌المللي كشتي ايران را دشوارتر كرده است. پيش از اين مصوبه، عدم امنيت در برخي از كشورهاي منطقه در خاورميانه و تبليغات جهاني درخصوص فعاليت گسترده تروريسم در كشورهاي اطراف ايران موجب شده بود حتي برخي از كشورها به صورت علني و رسمي با بيان اين مساله در پاسخ به دعوت فدراسيون كشتي ايران از حضور در مسابقات ايران عذرخواهي كنند. اين موضوع به همراه تلاش رقباي كشتي ايران براي عدم حضور خود و تعدادي از كشورهاي متعهدشان باعث شد برخي از كشورها كه بعضا در مسابقات سال‌هاي گذشته شركت مي‌كردند نيز از حضور در تورنمنت‌هاي بين‌المللي كشتي ايران خودداري كنند. نمونه اين عدم همكاري را در «جام شاهد» يا «مسابقات كشتي آزاد و فرنگي باشگاه‌هاي جهان» به خوبي شاهد بوديم. با اين همه، در اين رقابت‌ها حوزه بين‌الملل فدراسيون كشتي ايران با رايزني‌هاي بين‌المللي جدي و گسترده‌اي توانست تيم‌هاي خارجي را به ميدان مسابقه بياورد اما مصوبه جديد امريكا، دست فدراسيون ايران در تعاملات بين‌المللي براي حضور تيم‌هاي خارجي در مسابقات ايران را بسته‌تر مي‌سازد و مانعي ديگر براي حضور كشورهاي مختلف، در تورنمنت‌هاي بين‌المللي پيش رو، همچون «جام تختي»، «جام يادگار امام» و حتي «جام جهاني كشتي فرنگي» 2016 ايران محسوب مي‌شود.
يكي از دغدغه‌هاي حوزه بين‌الملل فدراسيون كشتي ايران، اين است كه در صورت ادامه اين محدوديت‌ها، اگر اتحاديه جهاني راي به برگزاري رقابت‌هاي جهاني كشتي آزاد، فرنگي و زنان به صورت جداگانه پس از المپيك بدهد، اين مشكل يك مانع جدي براي پذيرش ميزباني ايران براي اين مسابقات مهم محسوب شود.
كشتي ايران با توجه به دلايل يادشده از نظر ديپلماسي با شرايط سخت‌تري در ارتباط با كشورهاي دنيا و اتحاديه جهاني كشتي، جهت نقش‌آفريني گسترده در كشتي دنيا روبه‌رو است. اين مسائل بخشي از مناسبات ميان ما و ساير كشورهاي صاحب كشتي جهان را كه براي ارتقاي جايگاه مديريتي كشتي ايران در جهان ضرورت دارد (از جمله كسب كرسي در هيات رييسه در اتحاديه جهاني) با مشكلات جدي و مضاعف روبه‌رو كرده است. البته فدراسيون كشتي با وجود تمامي محدوديت‌هاي موجود به تنهايي و بدون حمايت نهادهاي مديريتي و سياسي مسوول در اين زمينه به تلاش‌هاي خود در توسعه ديپلماسي ورزشي با محوريت كشتي ادامه خواهد داد.
انتظار داشتيم پس از تاكيد رييس محترم جمهور بر ضرورت توسعه ديپلماسي ورزش، حداقل توجهي به شرايط ديپلماسي در رشته‌هاي المپيكي كه نياز ضروري به حمايت‌هاي سياسي در سطوح بين‌المللي دارند اتفاق بيفتد كه متاسفانه روزگار همان بوده كه هست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون