• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3434 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۷ دي

رييس‌جمهور با تاكيد بر برخورد جدي با عاملان حمله به سفارت عربستان از قوه قضاييه خواستار شد

خارج‌از نوبت رسيدگي‌كنيد

حمله به سفارت خارجی ،حمله به نظام جمهوری اسلامی است

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه برجام در مقام عمل به پيروزي خواهد رسيد، گفت: اين اقدامات عربستان براي سرپوش گذاشتن بر مشكلات داخلي و شكست‌هاي اخير آنها در منطقه و فشار به ايران است. روند سياست‌هاي منطقه‌اي دولت عربستان سعودي در مسير ظلم، تجاوز، توسعه تروريزم و از بين بردن ثبات و امنيت در منطقه بوده است. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران تمام برنامه‌هاي خود را بدون اعتنا به سنگ‌اندازي‌ها با قاطعيت ادامه خواهد داد و برجام به زودي عملياتي و تحريم‌ها از پيش پاي مردم ايران برداشته خواهد شد. ان‌شاء‌الله در سال آينده شرايط اقتصادي تغيير خواهد كرد و شاهد حركت پرشتاب در جهت رشد و شكوفايي اقتصاد كشور خواهيم بود. رييس شوراي‌عالي امنيت ملي با اشاره به رفت و آمدهاي ديپلماتيك و هيات‌هاي اقتصادي ديگر كشورها به جمهوري اسلامي ايران و همچنين تعدد دعوت‌ها از رييس‌جمهوري براي سفر به كشورهاي خارجي گفت: برنامه‌ها و اهداف جمهوري اسلامي ايران با سابقه تمدني و قدرتي بزرگ در منطقه با كارهاي كودكانه تازه‌كارها در يك دولت تحت تاثير قرار نخواهد گرفت. رييس‌جمهور تاكيد كرد: دولت جمهوري اسلامي ايران خواهان برقراري رابطه خوب و سازنده با همه كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي اسلامي و همسايگان است. روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه از دولت عربستان مي‌خواهيم كه خطاها و اشتباهات گذشته را جبران كرده و از اين مسير اشتباه و بي‌نتيجه دست بردارد، اظهار داشت: ثبات، امنيت، مبارزه واقعي با تروريسم، دوستي و برادري با همه كشورهاي منطقه خواست اصلي جمهوري اسلامي ايران است.

تشكيل كارگروه چهارجانبه

براي بررسي فوري ابعاد حادثه سفارت عربستان
رييس شوراي امنيت كشور ضمن ابلاغ دستور تشكيل كارگروه چهارجانبه پيگيري حادثه تعرض به سفارت عربستان در تهران، براي بررسي همه‌جانبه اين موضوع و اعلام نتيجه، حداكثر دو هفته مهلت تعيين كرد. به گزارش تسنيم، عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور به معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور دستور داد با تشكيل كارگروهي متشكل از قوه قضاييه، وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي و استانداري تهران، ضمن شناسايي عاملان اصلي و مداخله‌گر و سازمان‌دهندگان احتمالي پشت پرده حادثه سفارت عربستان در تهران بررسي همه‌جانبه شود و حداكثر ظرف مدت دو هفته نتايج آن اعلام شود. رييس‌جمهور پيش از اين‌ از وزير كشور خواسته بود با همكاري قوه قضاييه و وزارت اطلاعات و با قاطعيت كامل، عاملان اين حادثه را شناسايي و براي اجراي عدالت به دستگاه قضايي معرفي كنند.

 

پاسخ رييس دستگاه ديپلماسي ايران به تندروي‌هاي آل‌سعود

ضعيف نيستيم كه تنش‌آفريني كنيم

گروه سياسي| اين براي دومين بار است كه هشدار مي‌دهد، اقدام دولت سعودي در اعدام شيخ نمر را محكوم مي‌كند و تعرض به سفارت اين كشور را حمله به آبروي نظام مي‌خواند. پرونده حمله به سفارت عربستان كه چند روزي از تشكيل آن با دستگيري 50 نفر از مرتكبان اين حادثه مي‌گذرد، اين‌بار رييس‌جمهور را دست به قلم مي‌كند. حسن روحاني بعد از جلسه هيات دولت كه در آن باز هم بر تلاش وزارتخانه‌هاي اطلاعات و كشور تاكيد دارد و خواستار برخورد قاطعانه اين دو دستگاه با ماموراني مي‌شود كه در بروز اين حادثه قصور و كوتاهي داشته‌اند، خطاب به دستگاه قضايي، افرادي كه از روي ناداني يا وابستگي به اين اماكن حمله كردند را مجرم مي‌خواند و از قوه قضاييه درخواست مي‌كند كه خارج از سير طبيعي، اين پرونده‌ها را مورد بررسي قرار دهد؛ درخواستي كه تنها سفارت عربستان در تهران را شامل نمي‌شود. اتفاقات كنسولگري اين كشور در مشهد مقدس نيز عنوان ديگري است كه نامه رييس قوه مجريه به همتاي وي در قوه قضاييه را شامل مي‌شود. حسن روحاني در نامه‌اي به آيت‌الله آملي لاريجاني، رييس قوه قضاييه تاكيد كرد كه بايد با مجازات عاملان و آمران اين جرم آشكار، براي هميشه جلوي اين‌گونه تعرضات به امنيت كشور و توهين به اقتدار و جايگاه نظام گرفته شود. رييس‌جمهور در جلسه هيات دولت هم به همين موضوع پرداخت و با اشاره به اعدام نابجا و ظالمانه شيخ نمر رهبر شيعيان عربستان گفت: اين عالم گرانقدر به دلايل واهي و انتقاد از حاكميت دولت عربستان به زندان رفت و به ناروا محكوم و اعدام شد كه در عرف قانوني هيچ كشوري و فردي به دليل انتقاد، سر بريده و به صورت فجيع اعدام نمي‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني افزود: جهان اسلام و همه آزاديخواهان جهان و همچنين مردم و مسوولان ايران از اين عمل دولت عربستان متاثر شده و آن را محكوم كردند.
رييس‌جمهور ايستادگي و نشان دادن چهره واقعي اسلام و ايران به جهانيان را از اهداف اصلي دولت تدبير و اميد دانست و گفت: دولت يازدهم در اين راه موفقيت‌هاي بسيار زيادي به دست آورده و چهره جمهوري اسلامي ايران در افكار عمومي، رسانه‌ها و مسوولان سياسي در جهان ارتقا پيدا كرده است تا جايي كه قطعنامه (wave) در سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تاييد و ايران پرچمدار مبارزه با تروريسم و خشونت شد. روحاني بار ديگر حمله به اماكن ديپلماتيك عربستان سعودي در تهران و مشهد را حركتي «غلط و غيرقانوني» دانست و از وزارتخانه‌هاي اطلاعات و كشور خواست با ماموراني كه احتمالا در بروز اين حادثه قصور و كوتاهي داشته‌اند، قاطعانه برخورد و گزارش آن را به مردم اعلام كنند.
افرادي كه از روي ناداني يا وابستگي به اين اماكن حمله كردند، مجرم هستند و از قوه قضاييه نيز تقاضا دارم قاطعانه و خارج از سير طبيعي پرونده‌هاي قضايي اين موضوع را بررسي كند.

حمله به اماكن ديپلماتيك
حمله به آبروي نظام است
رييس شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: اماكن و ميهمانان ديپلماتيك از لحاظ قانوني و بين‌المللي داراي مصونيت هستند و حمله به اين اماكن در كشور، خلاف شرع و قانون، حمله به آبروي نظام جمهوري اسلامي ايران و همانند حمله به خانه مردم است. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه چنين رفتارهايي هر چند در پي خطاي يك كشور، منطبق بر ميهمان‌نوازي و فرهنگ اسلامي و ملي ايرانيان نيست، اظهارداشت: حمله‌كنندگان به اماكن ديپلماتيك از فرهنگ اسلامي، ايراني و قانون دور هستند. روحاني سپس به توافق هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهاني اشاره كرد و گفت: مذاكرات هسته‌اي با دقت، منطق و استدلال در برابر شش قدرت جهاني انجام شد و در آن خط قرمزهاي كشور رعايت و در مواردي نيز حداكثرهاي مورد نظر نظام جمهوري اسلامي ايران تاييد و تامين شد. رييس‌جمهور با بيان اينكه همه جهانيان حل و فصل موفقيت‌آميز مذاكرات هسته‌اي ايران را دستاوردي بزرگ براي جمهوري اسلامي ايران قمداد مي‌كنند، اظهار داشت: رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي، در كنار يك گروه افراطي در امريكا از همان ابتداي مذاكرات، تمام تلاش و توان خود را به‌كار بستند تا اين توافق به نتيجه نرسد و بعد از توافق نيز در مراحل اجراي حقوقي و قانوني برجام مانع ايجاد كردند و تا امروز نيز به توطئه‌هاي خود ادامه مي‌دهند اما به حول و قوه الهي دولت و ملت ايران به همه اهداف و موفقيت‌هاي خود دست خواهند يافت.
روحاني با اشاره به رابطه خوب، تاريخي و دوستانه بين ملت‌هاي ايران و عربستان، گفت: متاسفانه دولت عربستان سعودي كه دولت يك كشور اسلامي است، از مدت‌ها قبل تلاش كرده تا نزاع شيعه و سني را مطرح و تشديد كند و جلوه ايران‌هراسي را در افكار عمومي جهان به وجود آورد. رييس‌جمهور با اشاره به حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي از تروريسم منطقه‌اي و همچنين حملات هوايي و موشكي عربستان به مردم مظلوم يمن و مانع‌تراشي‌ها در راه پيروزي‌هاي دولت‌هاي عراق و سوريه در سال‌هاي گذشته، گفت‌: تمام اين اقدامات براي ايجاد فاصله بيشتر بين شيعه و سني و تشنج‌زايي در منطقه است. روحاني تاكيد كرد: هدف عربستان از قطع رابطه ديپلماتيك با جمهوري اسلامي ايران و تشويق و فشار بر ديگر كشورها براي قطع رابطه با ايران، لطمه زدن به روند صلح، ثبات و امنيت منطقه است.
ادامه در صفحه 8

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون