• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3436 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ دي

منتقدان دعوت نوربخش را براي جلسه «نقد و بررسي خانه موسيقي» رد كردند

هيات‌مديره‌ و شوراي‌عالي خانه موسيقي غيرقانوني‌اند

اعتماد| پس از اعلام استعفاي رسمي حسين عليزاده از شوراي‌عالي خانه موسيقي خبري منتشر شد مبني بر اينكه نخستين نشست جلسه «نقد و بررسي خانه موسيقي» با حضور حميدرضا نوربخش (مديرعامل)، بعضي از اعضاي شوراي‌عالي خانه موسيقي و منتقدان اين نهاد روز چهارشنبه 23 دي برگزار مي‌شود. در واكنش به اين دعوت روز گذشته جمعي از منتقدان به وضعيت صنفي موسيقي كشور با انتشار نامه‌اي دعوت حميدرضا نوربخش را مبني بر حضور منتقدان در خانه موسيقي رد كردند. در اين نامه آمده است: خبر برگزاري نشست منتقدان خانه‌ موسيقي بايد بيش از هر كس ما را خوشحال كرده باشد كه اكنون بيش از هفت ماه است، از طريق پنج نامه‌ گوناگون، دو جلسه‌ نقد و بررسي علني و عمومي و ساعت‌ها همفكري و رايزني در جهت برقراري قانون و متوجه كردن متصديان خانه موسيقي نسبت به شرايط و وظايف يك نهاد صنفي كوشيده‌ايم. اما متاسفانه گوش شنوايي نبود كه اگر بود اين نوشته رنگ ديگري مي‌گرفت. متاسفانه متصديان خانه‌ موسيقي آن قدر در حركت بر‌مبناي قانون و وظيفه‌شناسي كم‌تجربه‌اند كه حتي وقتي مي‌خواهند قدمي ولو نمايشي يا ظاهري، در اين جهت بردارند باز هم برگ سوخته ديگري از تاريخ بي‌مسووليتي خود به يادگار مي‌گذارند. هيات‌مديره‌اي كه هفت ماه پيش در لغو جلسات نقد موسوم به «ضرب اصول» كوشيد و دعوت برگزاركنندگان آن جلسات را رد كرد و مديرعاملي كه همان زمان در مصاحبه با اصحاب رسانه منتقدان را مغرض و دروغگو خطاب كرد و چند روز بعد در سايت رسمي آن نهاد آنان را «تعدادي هنرجو» ناميد، به ناگهان، تنها هفت روز جلوتر، خبر برگزاري جلسه نقد خانه را اعلام مي‌كنند؛ بي‌آنكه روشن كنند با چه روشي قرار است اين جلسه نقد را سالم و متعهدانه برگزار كنند.  متاسفانه، طبق معمول، خبري از روش و روال و سازوكار نيست. دلايل رد اين دعوت به آنچه در بالا گفته شد محدود نمي‌شود. مروري بر آنچه در اين هفت ماه اخير گذشت دلايل محكم ديگري نيز به دست مي‌دهد:
1- منتقدان، پس از مصاحبه‌ حميدرضا نوربخش، مديرعامل، با نوشتن نامه‌اي موارد خلاف و غيرمستند و نادرستي را كه او مطرح كرده بود يادآور شدند و اين نامه را براي درج در سايت خود خانه به دبيرخانه آن نهاد تحويل دادند. اين نامه سرگشاده، همان است كه به عنوان نامه چند هنرجو ناديده‌اش گرفتند.
2- پس از آن، منتقدان با مستند كردن محورهاي نقد، طي نامه‌اي ديگر، مورخ چهارم مرداد ماه سال جاري، از رياست هيات‌مديره تقاضا كردند با توجه به ادعاي نقدپذيري‌شان نشست‌هايي در اين خصوص برگزار كند. نكته‌ بسيار مهمي كه در اين درخواست‌ها بود ارايه سازوكاري بود كه جلسات نقد را از يك مهماني دورهمي و احوالپرسي و حرف غيرمسوولانه زدن به جلساتي سازنده و اثربخش تبديل مي‌كرد؛ اما...
3- پاسخ اين درخواست، برخلاف وعده محمد سرير، رياست هيات‌مديره، كه چند هفته بعد را تعيين كرده بود، در 16 آبان به نمايندگان منتقدان داده شد؛ يعني چهار ماه بعد از نامه تقاضا. و تازه پس از اين چهار ماه پاسخ منفي بود. هيات‌مديره حاضر نشد جلسات نقد را برگزار كند، آن هم به اين دليل كه 15 عضو خانه موسيقي، بر اساس حقي طبيعي و مشروع، از بازرس خانه خواسته بودند به تخلفاتي كه در نامه‌شان برشمرده‌اند رسيدگي كند. آقايان هيات‌مديره هيچ شكايت قانوني‌اي را تاب نمي‌آورند و پيام‌شان اين بود كه يا انتقاد كنيد يا شكايت. و اگر شكايت مي‌كنيد حق انتقاد نداريد و از همه جالب‌تر اينكه نه آن جلسه نقد را برگزار كردند و نه به شكايت آن 15 نفر (كه بهانه برگزار نكردن جلسه نقد شده بود) پاسخ دادند.
4- اين وسط منتقدان هم بيكار ننشستند. در روالي درست برعكس آنها، مستند و مشخص، موارد تخلف هيات‌مديره و شوراي‌عالي خانه موسيقي را طي شكايتي به هيات نظارت بر موسسات فرهنگي ابلاغ كردند، آن هم با دست پر؛ چراكه سال‌هاست اعضاي هميشگي خانه در فراهم‌سازي مستندات ما كوشيده‌اند.
اما آقايان هم بيكار ننشستند و شروع به تهديد كردند، چه با «ح» چه با «هـ». صدور مجوز كنسرت‌هايمان را به تاخير مي‌اندازند و به ادعا با اسم ديگران تهديدمان مي‌كنند. همين آذرماه گذشته در بولتن رسمي خانه موسيقي ما را به تمسخر و توهين گرفتند، گاه با تهمت و افترايي كه قابل پيگيري قضايي است؛ نه تنها در تابستاني كه گذشت، كه در همين شماره اخير. دست آخر هم عضويت‌مان را به جرم امضاي نامه‌هايي كه در بالا آمد، بر خلاف اساسنامه، معلق و مشروط كردند؛ اين يكي همين دو هفته پيش. اكنون با اين كارنامه درخشان نقدپذيري انتظار دارند چه چيز را باور كنيم؟ با آنچه شرحش گذشت و با وجود همه آنچه در اين باره به چشم ديده‌ايم و تجربه كرده‌ايم، ضمن آنكه اين امكان را نه لطفي از جانب خانه موسيقي كه حقي قطعي و مسلم براي خود، همه اعضا و نيز تمامي اهالي موسيقي مي‌دانيم و نيز ضمن اينكه همين دعوت «دورهمي» را نيز حاصل كوشش خردمدار منتقدان مي‌دانيم، از همين جا به شكلي رسمي اعلام مي‌كنيم:
1- حاضر به شركت در جلسه‌اي چنين غيرمسوولانه نيستيم. ما پيش‌تر شروط برگزاري جلسات را گفته‌ايم. بر اعضاي هيات‌مديره واجب است كه اگر هنوز چيزي در حد يك بايگاني معمولي از آن نهاد مانده است به نامه مورخ چهارم مرداد ما رجوع كنند. سر فصل نقدها، نحوه برگزاري، انتخاب مجريان گرداننده جلسات، نحوه دسترسي آزاد به اسناد خانه كه برخلاف قانون كشور در اختيار كسي گذاشته نمي‌شود، حضور اصحاب رسانه به طرزي كاملا آزاد و اختصاص زمان و مكان مناسب چنين جلسه‌اي از عمده‌ترين موارد مطروحه در آن نامه است.
2- اما، با وجود آنكه معتقديم بي‌وجود چنين ساختاري نقدها پيامدهاي عملي و الزامي نخواهند داشت، با احترام عميق حرفه‌اي و صنفي، شركت در اين جلسه را حق تمام موسيقيدانان و همكاران‌مان مي‌دانيم.
3- در عين حال، ضمن احترام به همه كوشش‌هايي كه در جهت قانون‌مند كردن اين نهاد صورت مي‌گيرد، اين جلسه را حربه و نمايشي در جهت دفع‌الوقت مي‌دانيم؛ آن هم درست زماني كه پيگيري‌هاي ما، نزد نهادهاي بالادستي، گوش‌هاي شنوايي پيدا كرده است.
هيات‌مديره‌ خانه‌ موسيقي و نيز شوراي‌عالي [خانه موسيقي] هر دو غيرقانوني‌اند و مدت‌هاست كه دوره هر دو آنها به سر رسيده و به‌طور كاملا غيرقانوني بر سر كارند و تمام جلسات اين دو نهاد، ازجمله جلسه شوراي‌عالي اخير، به‌طور غيرقانوني برگزار مي‌شود. حداقلي از حُسن نيت نزد اين افراد بازتابي جز استعفاي مكتوب و قطعي نمي‌تواند داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون