• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3436 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ دي

زير ذره‌بين اقتصاد

سدهاي تشنه جنوب سيراب شد |مشاور وزير نيرو با اعلام اينكه در هفته گذشته با ۱۸ ساعت بارش به اندازه مصرف يك‌سال آب در سدهاي استقلال، شميل و نيان ذخيره شد، گفت: بارندگي‌ها سد سيمره را آماده بهره‌برداري كرد. محمد حاج رسولي‌ها با اعلام اينكه ميانگين بارش در سال آبي جاري به ۱۱۵ ميليمتر رسيد، گفت: اين ميزان نسبت به زمان مشابه پارسال و ميانگين درازمدت شرايط مطلوب‌تري دارد. وي با اشاره به اينكه حدود ۲۸ ميليمتر نسبت به ميانگين درازمدت و ۳۲ ميليمتر نسبت به پارسال افزايش بارش ثبت شده است، اظهارداشت: شرايط فعلي بارش نسبت به نرمال بهتر است و اگرچه هر سال ۵۰ درصد بارش‌ها در زمستان اتفاق مي‌افتد و اين رقم تعيين‌كننده است اما تا امروز شرايط بارش در كشور مناسب بوده است.

توقف صادرات سيمان سفيد به عربستان| دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان از توقف يك محموله سيمان سفيد به مقصد عربستان در پي قطع روابط دو كشور خبر داد. عبدالرضا شيخان، همچنين از توقف فعاليت 30 تا 35 كوره به دليل قطع گاز و تعميرات خبرداد و با بيان اينكه از مجموع 97 كوره در 71 كارخانه سيمان حدود 30 تا 35 كوره خاموش است، اظهاركرد: حدود 35 كوره به دليل تعميرات و قطع گاز متوقف شده‌اند كه البته اين موضوع ارتباطي با آلودگي هوا ندارد. وي با بيان اينكه خاموش بودن كوره‌ها به معني تعطيل بودن كارخانه نيست، ادامه داد: برخي كارخانه‌ها با دو كوره فعاليت مي‌كنند و ممكن است يك يا هر دو كوره را به دليل قطع گاز يا تعميرات متوقف كرده باشند.

 هر سال يك شهر جديد در تهران متولد مي‌شود| معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اينكه در تهران هر سال يك شهر جديد اضافه مي‌شود، گفت: در حالي كه در برخي شهرستان‌هاي كشور تعداد مشتركان برق به 200 هزار انشعاب نمي‌رسد در تهران هر سال 200هزار انشعاب جديد برق به تعداد مشتركان اضافه مي‌شود. هوشنگ فلاحتيان گفت: متوسط عمر 50درصد تاسيسات زيربنايي در حوزه برق بيش از 40 سال است و در وضعيت صحيحي قرار ندارند، بنابراين تاكيد مي‌كنم كه 500كيلومتر شبكه كابلي برق تهران بايد تعويض شود. وي با اشاره به اينكه تعويض و اصلاح شبكه برق از توان مالي شركت‌هاي برق منطقه‌اي و شركت‌هاي توزيع برق خارج است، گفت: تاسيسات برق تهران قديمي است و بايد اين تاسيسات را به صورت ويژه ببينيم چرا كه در تهران هر سال يك شهر جديد توليد مي‌شود به طوري كه هر سال 200هزار انشعاب جديد برق به تعداد مشتركان برق اضافه مي‌شود اين در حالي است كه در برخي شهرستان‌هاي كشور تعداد مشتركان برق حتي به 200 هزار انشعاب هم نمي‌رسد.

تعديل سود بازرگاني منطقي است| دبير انجمن برنج با اشاره به اينكه كاهش تعرفه واردات برنج منطقي نيست و منافع واردكنندگان پشت پرده فشارهاست، گفت: مي‌توان عوارض ۵۰۰ توماني را در راستاي كاهش قيمت‌ كم كرد. جميل عليزاده شايق، با اشاره به موضوع فشار برخي واردكنندگان براي كاهش تعرفه برنج وارداتي اظهار داشت: اينكه تعرفه براساس درصد گرفته مي‌شود، كاملاً اقتصادي بوده و علمي نيست كه بخواهيم اين تعرفه را تغيير دهيم. اين استدلال ناقص است كه با كاهش قيمت جهاني برنج، تعرفه نيز كاهش يابد و با بالا رفتن آن، تعرفه افزايش پيدا كند. وي با اشاره به اينكه علاوه بر تعرفه 40 درصدي واردات برنج 500 تومان سود بازرگاني دريافت مي‌شود، تصريح كرد: اين سود بازرگاني با هدف حمايت از توليد داخل و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم جهت كاهش هزينه تمام شده برنج داخلي صورت مي‌گيرد.

هندي‌ها به دنبال افزايش تجارت با ايران |ابراهيم جميلي، رييس شوراي مشترك بازرگاني ايران و هند معتقد است اتفاقات اخير در منطقه تاثيري بر روابط ايران و هند نخواهد داشت و در حال حاضر هندي‌ها به دليل نيازي كه به بازار و ترانزيت ايران دارند به دنبال ارتباطات اقتصادي بيشتر با ايران هستند. اتفاقات پيش آمده در منطقه تاثيري بر روابط تجاري ايران و هند نخواهد داشت و اكنون هندي‌ها در حال محكم كردن روابط‌شان با ايران هستند. هندي‌ها از طريق ايران به افغانستان و كشور‌هاي آسياي ميانه دسترسي دارند و نمي‌توانند مسير ديگري را به عنوان جايگزين انتخاب كنند. وي درباره قطع ارتباط ديپلماتيك برخي كشور‌هاي منطقه تصريح كرد: روابط تجاري ايران با كشور‌هايي كه اعلام قطع رابطه با ايران كرده‌اند چندان قابل توجه نيست كه بخواهيم نگران از دست رفتن بخشي از تجارت خارجي‌مان در زمينه صادرات يا واردات باشيم. در ميان اين كشور‌ها امارات اعلام كرده است كه سطح روابط سياسي خود را ايران كاهش مي‌دهد. امارات عاقل‌تر از آن است كه بخواهد روابط اقتصادي و تجاري‌اش را با ايران كاهش دهد يا به طور كامل قطع كند.

موكول شدن صادرات گاز ايران به عراق به سال 95 | مدير امور بين الملل شركت ملي گاز ايران از صادرات گاز ايران به عراق در سه ماهه نخست سال ٩٥ خبر داد و گفت: ايران آمادگي كامل براي صادرات گاز به اين كشور دارد. عزيزالله رمضاني درباره صادرات گاز ايران به بغداد با اشاره به اينكه ايران آماده صادرات گاز به بغداد است، تصريح كرد: هم اكنون خطوط انتقال، ايستگاه اندازه‌گيري در نفت‌شهر و... براي صادرات گاز به عراق آماده است و ايران منتظر آمادگي عراق براي دريافت گاز از ايران است. وي در اين باره كه آيا تا پايان امسال گاز ايران به بغداد مي‌رود آن را بعيد دانست و گفت: به احتمال زياد گاز ايران سه ماهه نخست سال ٩٥ به عراق خواهد رفت و ايران هم اكنون منتظر آماده شدن عراق براي دريافت گاز است.

پيشنهاد خريد هواپيماي روس‌ها روي ميز هواپيمايي |دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي بار ديگر اعلام كرد: هنوز هيچ يك از شركت‌هاي هواپيمايي ايراني برنامه‌اي قطعي براي خريد هواپيماهاي روس ارايه نكرده‌اند. مقصود اسعدي ساماني، به شايعات مطرح شده در طول هفته‌هاي گذشته درباره احتمال خريد هواپيماهاي مسافرتي روس از سوي ايرلاين‌هاي ايراني اشاره كرد و گفت: با وجود تمام اين شايعات تا جايي كه در فضاي رسمي مطرح بوده تا كنون هيچ يك از شركت‌هاي ايراني در اين رابطه به جمع بندي نرسيده‌اند و از اين رو صحبت از خريد توپولوف يا سوخو تنها در حد گمانه زني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون