• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3136 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ آذر

وزير اقتصاد: دلار 2850 توماني دربودجه 94 منطقي است

تغییر نرخ سود بانکی تا پایان سال تاييد نشد

گروه اقتصادي|‌وزير اقتصاد نرخ 2850 توماني دلار در لايحه بودجه سال آينده را اعلام كرد ولي درباره تغيير نرخ سود سپرده‌هاي بانكي اطلاعات تازه‌يي نداد. تغيير نرخ سود سپرده‌هاي بانكي اتفاق تازه‌يي نيست و معمولا در شرايطي كه نرخ تورم بالا و پايين شود انتظار مي‌رود دولت در سياست‌هاي پولي و بانكي خود تغييراتي را اعمال كند. با توجه به كاهش نرخ تورم در يك سال گذشته از حدود 40 درصد به حدود 17 درصد، انتظار مي‌رود دولت نرخ سود سپرده‌هاي بانكي را متناسب با كاهش نرخ تورم كاهش دهد. علي طيب‌نيا در اين باره گفت: با توجه به اينكه نرخ تورم در يك سال گذشته به نحو قابل ملاحظه‌يي كاهش پيدا كرده و از 40 به 17 درصد رسيده است، انتظار مي‌رود در بازار پول هم نرخ سود به‌طور طبيعي كاهش پيدا كند؛ اما اين به آن معنا نيست كه دولت مي‌خواهد به‌طور دستوري در اين مورد تصميم‌گيري كند بلكه با استفاده از ابزارها و سياست‌هاي اقتصادي نرخ سود را با واقعيت‌هاي جامعه سازگار خواهد كرد.
وزير اقتصاد با بيان اينكه نرخ سود فعلي حاكم در بازار پول متناسب با واقعيات جامعه نيست، ‌گفت: شرايطي كه اكنون در آن قرار داريم ايجاب مي‌كند تا در آينده‌يي نزديك شاهد كاهش نرخ سود در سپرده و تسهيلات باشيم. طيب‌نيا در پاسخ به اين سوال كه آيا نرخ سود بانكي تا پايان سال تغيير مي‌كند؟ گفت: ما طي يك مرحله در گذشته تصميم گرفتيم و شوراي پول و اعتبار آنچه را كه مسوولان بانكي مبني بر سود روز شمار 10 درصد و يك‌ساله 22 درصد توافق كرده بودند تنفيذ كرديم كه تا انتهاي سال هم اين روند ادامه دارد و ما در جهت كاهش تورم و نرخ سود حركت خواهيم كرد. او درباره كاهش نرخ سود بانكي در سال آينده يادآور شد كه در حال حاضر هم بحث‌ها در اين مورد وجود دارد و اميدواريم هرچه زودتر مورد تصميم‌گيري قرار گيرد.
نرخ 2850 توماني دلار در بودجه 94 منطقي است
وزير اقتصاد درباره برخي انتقادات نسبت به نرخ 2850 توماني دلار در بودجه سال آينده گفت: ما معتقديم نرخي كه در بودجه پيش‌بيني و پيشنهاد شد با واقعيت‌هاي اقتصادي جامعه متناسب است. وي ادامه داد: نرخ دلار 2850 تومان در بودجه، زمينه هيجانات در بازار ارز را فراهم نمي‌كند در عين حال كه فاصله محدودي با نرخ آزاد داشته و اميدواريم كه با گشايشي كه در بازار ارز ايجاد مي‌شود نرخ بازار آزاد هم به سمت نرخ مبادله‌يي سوق پيدا كند.
دولت تصميم جدي براي حمايت از بورس دارد
طيب‌نيا همچنين در مورد اينكه آيا با تغيير رييس سازمان بورس برنامه‌يي براي اين بازار داريد، گفت: دولت تصميم جدي براي حمايت كامل از بازار را داشته و بخش عمده‌يي از تامين مالي بلندمدت فعاليت‌هاي اقتصادي بر دوش بازار سرمايه است و براي اينكه اين بازار بتواند در اين مورد موفق باشد، بايد بازار ثانويه هم از رونق مناسبي برخوردار شود. وزير اقتصاد يادآور شد: عوامل موثر در رونق بازار سرمايه مدنظر دولت است و محدوديت‌هايي كه در بخش واقعي اقتصاد وجود داشته و بر فعاليت بازار سرمايه موثر بوده است، مدنظر دولت بوده و تصميم به رفع آنها و سودآوري بالاتر شركت‌هاي بورسي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون