• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3136 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ آذر

ادامه از صفحه اول

پرده آخر فرو افتاد

 او در سپتامبر 2013، با حسن روحاني گفت‌وگو كرد كه نخستين گفت‌وگوي روساي جمهور ايران و امريكا پس از انقلاب 1979 به شمار مي‌رفت و روز سه‌شنبه با رييس‌جمهور دومين كشوري گفت‌وگو كرد كه پيش از او هيچ كدام از رهبران كاخ سفيد نتوانسته بودند يخ رابطه با آن را آب كنند؛ اين مي‌تواند در كارنامه پر از بحث سياست خارجي اوباما، سنگري باشد براي پنهان شدن ناكامي‌ها و اثبات بر استراتژي «مدارا» و «مذاكره» او كه روز چهارشنبه از كنار گذاشتن «سياست منسوخ» گذشته گفت و از كار افتادن ابزار فشار و تهديد را اعلام كرد.25 سال پيش رونالد ريگان در آخرين نطق خود فرياد زد؛ «آقاي گورباچف، اين ديوار را فرو بريزيد» و ضربه‌هاي چكش مردم آلمان بر ديواري ستبر و بلند كه 60 سانتيمتر ضخامت داشت، خبر بزرگي به مردم دنيا داد؛ «جنگ سرد پايان يافت» اما كوبا كه زاييده آن نبرد پرهزينه بود، سه دهه پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، هنوز به كمونيسم تخيلي شانس ابقا مي‌داد؛ شبيه به سربازي كه ناقوس پايان جنگ را نشنيده و همچنان به جنگيدن با دشمن فرضي ادامه مي‌دهد. 17 دسامبر 2014، وقتي بود كه اين كهنه‌سرباز تنهاي جهان معاصر از خواب چندده‌ساله خود برخيزد و چشمانش را به روي جهان جديد بگشايد و چقدر كنايه‌آميز است كه بيدارباش آخرين بازمانده جنگ سرد كلاسيك جهان، درست هنگامي رخ مي‌دهد كه جهان ناقوس آماده‌باش جنگ سرد ديگري را از شرق مي‌شنود.

عالم وارث پيامبر(ص) است

همه عرفا اين‌گونه هستند، مثلا كتاب فتوحات ابن عربي را ببينيد كه در مورد ائمه(ع) ما چه مي‌گويد، در بسياري از قسمت‌هاي كتاب به امام جعفر صادق (ع) و... اشاره دارد. در فصل سلمان در تفسير حديث «سلمان منا أهل‌البيت(ع)»، در مورد اهل بيت(ع) و مقام آنها مفصل صحبت مي‌كند. ابتدا در مورد مقام و علوم سلمان صحبت مي‌كند و بعد مي‌گويد اين سلمان از اهل‌بيت(ع) است، پس مقام اهل بيت(ع) تا كجاست؟!ابن عربي در اين بخش تمام آياتي را كه شيعه معتقد است در مقام اهل بيت(ع) نازل شده، آورده و تفسير مي‌كند. آيه «قُل لّا أسْألُكمْ عليهِ أجْرا إِلّا الْمودّه فِي الْقُرْبى» را مي‌آورد و به تفصيل در اين مورد صحبت مي‌كند و مي‌گويد پيامبر(ص) يك چيز از ما خواسته و آن ولايت و دوستي اهل بيت(ع) است و تاكيد مي‌كند كه ما بايد اين خواسته رسول‌الله(ص) را كه در واقع خواسته خداوند بوده و از زبان حضرت رسول(ص) بيان شده، اجابت كنيم «قُلْ ما سألْتُكم مِّنْ أجْرٍ فهُو لكمْ: بگو هر مزدى كه از شما خواستم از آن خودتان» اين ولايت براي به كمال رساندن ما است. پس ما بايد براي رضاي حضرت رسول(ص) هر كاري را براي محبت اهل بيت(ع) انجام دهيم و چيزهايي مي‌گويد كه حتي ما شيعيان اينها را نمي‌گوييم. در مورد سلمان مي‌گويد كه ايشان داراي علم لدني و... است كه كس ديگري اين مقام و علم را ندارد و در پايان بحث مي‌گويد:‌اي مسلمانان ببينيد! اگر كسي كه منسوب به اهل بيت(ع) است اين مقام را دارد، خود اهل بيت(ع) چه مقامي دارند؟! و در آثار ديگر هم وارد اين مباحث مي‌شود كه اگر همه اين موارد را كه در مدح اهل بيت(ع) مي‌گويد، جمع‌آوري كنيم، يك كتاب مي‌شود.
٭رييس انجمن حكمت و فلسفه ايران

نقدي بر يك يادداشت

به علاوه شاخص قيمت‌ها در سال آينده 700 برابر افزايش نسبت به سال 1356 دارد. به عبارت ديگر اگر در سال آينده رقم جرايم 14000 برابر رقم دريافتي در سال 1356 شود، تازه به قيمت ثابت به اندازه جرايم سرانه دريافتي به ازاي هر خودرو در سال 1356 است (با فرض آنكه رقم جرايم ماخوذه بر اساس سال 1356 را نويسنده درست نوشته است!) در حالي كه اكنون فقط 2000 برابر شده، به عبارت ديگر رقم جرايم با قيمت ثابت و به تعداد خودروها، در سال آينده هفت  برابر كمتر از سال 1356 خواهد بود!نادرست‌ترين بخش استدلال نويسنده اين است كه وجود اين نكته را در بودجه كشور مترادف با تاييد يا مجوز ارتكاب تخلف از سوي رانندگان دانسته است. مثل اينكه تعيين بودجه براي مقابله با حوادث طبيعي كه اصلا هم قابل پيش بيني نيست را به معناي استقبال از اين حوادث تلقي كنيم! اول اينكه مردم مي‌توانند مرتكب تخلف شوند، ولي طبعاً جريمه آن را هم خواهند پرداخت و اين خيلي خلاف عقل است كه از اين طريق كسي بخواهد بودجه دولت را تامين كند، بعلاوه كاهش اين درآمد براي دولت ضرري ندارد، كه سود هم دارد، زيرا وجود تخلف رانندگي هزينه‌هايي را براي كشور دارد كه اگر كسي تخلف نكند دولت سود مي‌برد چون از هزينه‌هايش كاسته مي‌شود. بنابراين نيازي نيست كه براي تامين درآمد دولت تخلف كنيم. استفاده از آمار نيازمند دقت نظر بيشتري است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون