• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3136 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ آذر

عارف استراتژي اصلاح‌طلبان براي انتخابات را تشريح كرد

به دنبال اجماع هستيم نه اتحاد

محمد‌رضا عارف در آذر‌ماه بيشترين حضور رسانه‌يي و سياسي خود را در ايام پس از انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 رقم زد. او با شش بار حضور در جمع دانشجويان دانشگاه‌هاي مختلف به‌طور متوسط هر پنج روز يك سخنراني سياسي داشت. آخرين حضور او در آذر‌ماه نشست مشترك‌ تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد بود كه در اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين نشست دانشجويي بار ديگر بر لزوم تغيير تركيب مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد و از دانشجويان خواست نسبت به اين موضوع حساس باشند. عارف بار ديگر ضمن حمايت از دولت هشدار داد عده‌يي درصدد هستند تا فضاي دانشگاه را بار ديگر امنيتي كنند اما مهم‌ترين نكته‌يي كه عارف به آن پرداخت وضعيت جريان اصلاحات و آمادگي اين جريان براي ورود به انتخابات مجلس آتي بود. معاون اول رييس‌جمهور در دولت اصلاحات معتقد است امروز اصلاح‌طلبان به دنبال اجماع باشند و از اتحاد عبور كنند. به نظر مي‌رسد اين روزها وضعيت اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس دهم از رقيب اصولگرا به مراتب بهتر باشد. مهم‌ترين سخنان عارف و پاسخ‌هاي وي به سوالات دانشجويان به نقل از پايگاه خبري اميد منتسب به وي در ادامه مي‌آيد.

     من افتخار مي‌كنم در شش سخنراني در ماه آذر كه ماه دانشجو است، حضور داشتم و افتخار مي‌كنم در جمع شما دانشجويان حضور دارم چراكه اگر بخواهيم به آرمان‌ها و دستاوردهاي انقلاب برسيم بايد به دانشجويان اتكا كنيم. اين جلسه در زماني برگزار مي‌شود كه جنبش دانشجويي با چالش‌هايي روبه‌رو بوده و هست و مسوولان وزارت علوم بايد توجه به امور دانشجويان را در اولويت بگذارند و بايد تلاش كنيم كه اين روند اصلاح شود.
     نگاه به جوانان بايد نگاه اعتماد باشد كه اوج آن در هشت سال دفاع مقدس است و بنده شك ندارم كه اگر تهديدي براي كشور ايجاد شود، مطمئنا دانشجويان در خط مقدم آن خواهند بود و در مباحث اجتماعي نيز همين‌طور، مثلا در بحران‌ها حضور دانشجويان را مي‌توان ديد.
     به عنوان يك معلم دانشگاه اعتراف مي‌كنم كه دستاوردهاي علمي ما مرهون دانشجويان خواهد بود و اگر مي‌خواهيم رفاه و آرامش را در كشور داشته باشيم و برنامه‌هاي كلان‌مان را عملياتي كنيم، بايد به جوانان اتكا كنيم، حتي در دهه‌هاي اول انقلاب زماني كه در وزارت علوم خدمتگزار بودم، به دانشجو و جوان احترام مي‌گذاشتم.
     نگران جنبش دانشجويي هستيم. اين شرايط، در شأن دانشجو و انقلاب فرهنگي ما نيست و اگر امروز مديران در دانشگاه‌ها با دانشجويان همكاري نمي‌كنند گذشته دانشجويي آن مدير را بررسي كرد، به‌طوري كه اگر با دانشجو همفكري شود حتي مي‌توان مشكلات بودجه‌يي دانشگاه‌ها را هم حل كرد. شاخصه‌هاي بودجه‌يي زيادي داريم و هزينه‌هايي داريم كه نمي‌توان آن را كنترل كرد. بار اين هزينه‌ها به دوش دانشگاه و دانشجويان خواهد افتاد.
     اگر خطايي از سوي دانشجو صورت پذيرد، بايد گفت كه بي‌شك او را متهم مي‌كنند و بايد مواظب بود تا به اين امر دچار نشويم چراكه دانشجويان قديم در امور عام‌المنفعه پيشتاز بودند و بايد به اين سمت برويم و بايد از رفتارهاي تند پرهيز شود و رفتار خود را به گونه‌يي كنترل كنيم.
     شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي براي ما يك فرصت است و اگر از اين فرصت خوب استفاده كنيم مي‌توان به نتيجه‌هاي خوبي رسيد و بايد دانست اگر موضع اشتباهي در اين فضا اظهار كرديم، ممكن است پشيماني به بار آورد، پس بايد با حوصله و سعه صدر اظهارنظر كرد به گونه‌يي كه اخلاق و سياست را در موازات يكديگر به پيش ببريم چراكه هدف عملكرد را توجيه نمي‌كند و مسير براي ما مهم‌ترين چيز است كه با خرد جمعي مي‌توان راه‌هاي رسيدن به هدف را هموار كرد.
     جنبش دانشجويي نبايد به تريبون جريان‌هاي سياسي خارج از دانشگاه تبديل شود و نبايد پرچم جريان‌هاي سياسي توسط دانشجويان در دانشگاه به اهتزاز درآيد. متاسفانه كمتر از اين تجربه استفاده مي‌شود، به گونه‌يي كه بعدا دانشجو متوجه مي‌شود كه اين فعاليت و اظهارنظرش غلط بوده است.
     بايد حركات دانشجويان مستمر و دايمي باشد و بايد شرايط استمرار آن را درك كنيم و سعي داشته باشيم در چارچوب عمل كنيم و اگر درصدد اصلاح آيين‌نامه هستيد، بايد به گونه‌يي آن را در از طريق مراجع مربوطه پيگيري كنيد تا به مشكل برنخوريد.
     بايد بر رسيدن به حداقل آسيب‌پذيري، برنامه‌ريزي كنيد و بايد آسيب‌ها و هزينه‌هاي غيرضروري حذف شود به‌طوري كه اين روند بايد با دانشجويان بعد از خود تحويل داده شود چراكه اين جنبش به امانت نزد شماست. راهي جز ارتباط با تشكلات همسو نداريد، پس بايد دنبال وحدت به معني واقعي و همدلي با تشكلات دانشجويي ديگر باشيد چراكه اهداف اين جنبش به نوعي مشترك است و حتي مي‌توان با رقبا نيز همفكري كرد زيرا يكي از مشكلات اين جنبش انحصارطلبي است و بايد يك رقابت بدون الصاق برچسب به ديگري در اين جنبش مطرح شود.
     در دانشگاه بايد رقابت بر سر جذب حداكثري باشد و كساني كه با شما حتي دشمني دارند، جذب شوند تا بيايند و اصلاح‌ شوند. حتي بعد از فارغ‌التحصيلي همان طيف سازندگي كشور شركت داشته باشند. مطالبه نظام از دانشجويان بحث جهاد علمي است يعني بحث آموزش و تحصيل و بايد دانست كه با شعار نمي‌توان كشور را اداره كرد و حرف اول و آخر را علم مي‌زند.
     در دانشجويان ما يك حالت خمودگي و نااميدي مشهود است و بايد اين فضا تغيير كند. البته بايد گفت اين فضا يعني فضاي نااميدي و امنيتي و تك‌بعدي شدن دانشگاه‌ها توسط اشخاصي بر محيط دانشگاه‌ها تحميل شد و اكنون نيز اين اشخاص درصدد هستند تا همين وضعيت ثابت بماند اما شما دانشجويان بايد اين فضا را تغيير بدهيد.
     انتقاد يكي از فعاليت‌هاي دانشجويان است. دانشجو بايد منتقد باشد اما اين انتقاد بايد سازننده و بجا باشد يعني حتي بايد از دولت همسو نيز انتقاد كرد اما اين انتقاد درست و سازنده باشد كه از اين‌رو مي‌توان به برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها اشاره كرد.
     بايد مسائل و مشكلات كرسي‌هاي آزادانديشي بايد حل شود به گونه‌يي كه بعد از برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي افراد بازداشت نشوند كه اين شايسته دانشجويان ما نيست. جنبش دانشجويي نمي‌تواند بي‌تفاوت از كنار مسائل سياسي و انتخابات بگذرد و بايد در آن حضور داشته باشد و بايد در صحنه‌ها نيز پيشتاز باشد و انتخابات مجلس نيز از جايگاه بالايي برخوردار است كه بايد همگان به خصوص گروه‌هاي سياسي مخالف و همچنين گروه‌هاي سياسي موافق براي حضور در انتخابات تشويق شوند.
     ذات اصلاح‌طلبي مسووليت‌پذير است چراكه اصلاح‌طلبان در انقلاب سهيم بودند و به حريفان خود مي‌گويند بايد آماده ورود به ميادين انتخاباتي باشند.
     جاي گلايه دارد كه چرا نبايد آقاي فرجي دانا از وزارت علوم به كارش ادامه دهد به‌طوري كه در خصوص گزينه‌هاي پيشنهادي از سوي رييس‌جمهور كم‌لطفي‌هايي شدكه البته بعد از فراز و نشيب‌هاي بسيار دكتر فرهادي كه سابقه علمي و مديريتي خوبي هم دارند، به عنوان وزير علوم تعيين شدند.
     ما مجلسي مي‌خواهيم كه با اقتدار كامل به كار خود برسد. براي داشتن اين مجلس بايد جديت بيشتري داشته باشيم و به نظر مردم احترام بگذاريم و هر تصميمي مانند تصميم انتخابات سال 92 بايد تنها از سوي مردم اتخاذ شود. اگر مي‌خواهيم مشكلات كشور را رفع كنيم، بايد مجلس شايسته‌يي داشته باشيم و در اين راستا بايد برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام دهيم. در اين راستا همگان را بايد تشويق به حضور جدي و مشاركت در انتخابات مجلس كنيم، گروه‌هاي همسو و غيرهمسو نيز مي‌توانند در اين انتخابات مشاركت داشته باشند.
     مجلس آينده بايد كاردان باشد و بتواند مشكلات را رفع كند. دولت به تنهايي نمي‌تواند مشكلات را حل و در اين راستا مجلس بايد به دولت كمك كند و دولت بايد در فضايي كار كند كه آرامش لازم را داشته باشد تا بتواند مشكلات مردم را رفع كند.

 

پرسش و پاسخ دانشجويي

     درباره نامه «مهرداد بذرپاش» نماينده مردم تهران به شما نظرتان چيست؟

وقت ندارم به اين مسائل بپردازم اما حق هر فردي مي‌دانم كه موضع خود را بيان كند. اگر مشكلات كشور را بررسي كنيم، مشخص مي‌شود كه اين مشكلات مربوط به يك‌سال اخير نبوده و مربوط به دولت گذشته است. در اين راستا مجلس چه كمكي به دولت كرده كه اين مشكلات حل شود.

      آيا تعريف اصلاح‌طلبي بعد از انتخابات 92 تغيير كرده يا نه؟

تعريف اصلاح طلبي ربطي به انتخابات ندارد. همواره شعارهايي كه مطرح كرديم مبتني بر خردورزي و اخلاق بوده و همواره اعتقاد داشتيم كه بايد اصلاح را از خود شروع كنيم، اينها تعاريفي است كه از گذشته وجود داشته و بعد از انتخابات 92 تغييري نكرده است.

      ارتباط شما با دولت يازدهم چگونه است؟

رابطه‌ام با دولت روحاني رابطه خوبي است، البته دوستان كمتر به مشورت نياز دارند، از اين رو خيلي زمينه ارتباط كاري با هم نداريم. همه عزيزان زحمت مي‌كشند و من هم در حد وسع ناچيزم، اگر نياز باشد در خدمت آنان هستم.

    آيا روزنامه كيهان صداي حاكميت نظام است؟

روزنامه كيهان صداي روزنامه كيهان است.

     ساز وكار حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چيست؟

براي ما فراتر از يك اتحاد، يك اجماع مورد توجه است. اين اجماع را بايد از داخل استان‌ها و شهرستان‌ها شروع كنيم و دوستان راهكارهاي خود را در اين زمينه ارايه كنند. به اين موضوع خوشبين هستيم كه ان‌شاءالله با فرض اخلاق، خرد جمعي و عقلانيت به راحتي به اجماع برسيم. هنوز راهكارها و راهبردهاي اجماع را مدون نكرده‌ايم، اما از شما جنبش‌هاي دانشجويي مي‌خواهيم كه در اين راستا به ما كمك كنيد. آرزويم اين است در انتخابات آتي دو فهرست باشد، اصلاح‌طلب و رقبا كه به‌طور قطع باعث مي‌شود كه مجلس ارزشمندي داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون