ورود ۱۰ فروند ايرباس و بويينگ دست دوم تا پايان سال
معاون سازمان هواپيمايي كشوري از ورود ۱۰ فروند هواپيماي ايرباس و بويينگ دست دوم تا پايان سال خبر داد وگفت: تاكنون شركتهاي ايراني با فاينانسورهاي اروپايي براي خريد هواپيما به توافق رسيدهاند. محمدجواد تقوي در گفتوگو با مهر با اشاره به روند ورود هواپيما به كشور، گفت: خريد هواپيما در تمام دنيا با استفاده از اعتبارات مالي و سرمايهگذاري نهادهاي مالي به صورت فاينانس انجام ميشود كه اين فاينانسها بلندمدت بوده و حتي ۲۰ ساله است، زيرا وقتي موضوع خريد ۱۰۰ يا ۲۰۰ فروند هواپيما مطرح ميشود، به اين معنا نيست كه چندين ميليارد دلار بايد به صورت نقد پرداخت شود. وي با بيان اينكه خريد اين تعداد هواپيما با استفاده از سرمايههاي خارجي و فاينانس انجام ميشود، افزود: امروزه در صنعت هوانوردي موضوع فاينانس مطرح است، ضمن آنكه شركتهاي خارجي هم تمايل زيادي به حضور در بازار ايران دارند، چرا كه بازار ايران از نظر ارزش افزوده بسيار براي آنها جذاب است. معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به اينكه هيات ايراني در ايتاليا مشغول مذاكره است، اظهار داشت: شركتهاي هواپيمايي هم در حال مذاكره براي خريد هواپيما هستند و شركتهاي خارجي هم تمايل زيادي براي ورود به بازار ايران دارند. تقوي در پاسخ به اين پرسش كه در حال حاضر فاينانسورهاي كدام كشورها براي همكاري با شركتهاي ايراني اعلام آمادگي كردهاند؟ گفت: فاينانسورهاي اروپايي و امريكايي اظهار تمايل براي همكاري با شركتهاي ايراني داشتهاند اما در حال حاضر توافقات با شركتهاي اروپايي حاصل شده است؛ هرچند كه امريكاييها هم در حال تلاش هستند تا سهمي را از بازار به دست بياورند. تقوي با بيان اينكه ۱۱۴ فروند هواپيماي ايرباس در يك فرآيند ۴ تا ۵ ساله وارد كشور ميشود، افزود: اين طور نيست كه اين تعداد هواپيما با سرعت وارد كشور شود بلكه ورود آنها تدريجي است و شايد در چند ماه آينده تعدادي از اين هواپيماها وارد كشور شوند. تقوي در خصوص ورود هواپيماهاي دست دوم به كشور، اظهار داشت: ورود هواپيماهاي دست دوم به نوعي مطلوب شركتهاي هواپيمايي است، چرا كه ورود هواپيماي نو بايد با حمايت دولت انجام شود و برخي شركتها ترجيح ميدهند كه هواپيماي دست دوم وارد كنند.