• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3452 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ بهمن

ادامه واكنش به اتفاقات و حاشيه‌هاي نمايش و نقد فيلم «يحيي سكوت نكرد» در كاشان

حمايت اهالي سينما از فاطمه معتمدآريا

اعتماد| تابستان امسال فيلم «يحيي سكوت نكرد» به كارگرداني كاوه ابراهيم‌پور و بازي فاطمه ‌معتمدآريا در گروه سينمايي هنر و تجربه روي پرده سينماها رفت. در هفته‌اي كه گذشت معتمدآريا به همراه كارگردان و ديگر عوامل فيلم براي نمايش اين فيلم در كاشان و برگزاري جلسه پرسش‌وپاسخ آن راهي اين شهر شد، اما اين سفر و حضور فاطمه معتمدآريا با اعتراض عده‌اي همراه شد؛ اعتراضي كه در بخشي از آن حتي الفاظ نامناسبي در مورد اين بازيگر به كار برده شد. به هرحال فيلم «يحيي سكوت نكرد» در تنها مجتمع سينمايي كاشان همراه با تدابير شديد امنيتي به نمايش درآمد. ابراهيم‌پور در توضيح اتفاقاتي كه همزمان با اكران اين فيلم افتاده گفته است: «هنگامي كه مي‌خواستيم وارد سالن شويم جمعيتي نزديك به ۵۰ الي ۶۰ نفر در جلوي در سينما تجمع كرده بودند و با عصبانيت تمام عليه فيلم و خانم معتمدآريا شعار مي‌دادند و خواستار خروج ما از شهر بودند. به همين دليل ما مجبور شديم از در پشتي سالن سينما وارد شويم و در نهايت با كمك نيروي انتظامي توانستيم وارد سالن شويم.» پس از نمايش فيلم، جلسه نقد و بررسي آن برگزار شد. هرچند در زمان برگزاري جلسه گروهي در بيرون سالن با صداي بلند فحاشي مي‌كردند و به‌شدت تلاش داشتند داخل سالن شوند. به گفته كارگردان فيلم «يحيي سكوت نكرد» خطاب بيشتر سخنان معترضين معتمدآريا بوده است. پس از جلسه معتمدآريا پيشنهاد مي‌كند سالن تخليه شود و گروه معترض به داخل سالن بيايند و رودررو با هم گفت‌وگو كنند و او پاسخ سوالات آنها را بدهد. اما باوجود آنكه نيروي انتظامي اين پيشنهاد را پذيرفت و اعلام آمادگي و همكاري كرد، به گفته مصطفي جوادي‌مقدم، رييس اداره فرهنگ و ارشاداسلامي شهرستان كاشان معترضان حاضر به مناظره و گفت‌وگو نشدند. جوادي‌مقدم اما در اين مورد توضيحات بيشتري داد و با اشاره به اينكه معتمدآريا بدون هماهنگي مقامات شهري در اين جلسه حضور يافته بود و تنها كارگردان براي حضور در جلسه مجوز داشته است، گفت: «نماينده ولي فقيه، امام جمعه كاشان، شوراي فرهنگ عمومي شهرستان كاشان و ساير ارگان‌ها با حضور خانم معتمدآريا در نشست مخالف بودند؛ با اين وجود ايشان در جلسه حضور يافته بود. » اين موضوع درحالي مطرح مي‌شود كه جلسه نمايش و نقد و بررسي فيلم «يحيي سكوت نكرد» مجوزهاي لازم را براي برگزاري در شهر كاشان داشته و هيچ نيازي به دريافت مجوز براي تك‌تك افراد حاضر در اين نشست نبوده است. از ديگر حاشيه‌هاي حضور معتمدآريا در كاشان واكنش امام جمعه كاشان به حضور او در اين شهر بود كه عزاي عمومي اعلام كرد و گفت: «همگان بدانند كاشان به دليل جايگاهي كه در تشيع و در طول تاريخ داشته تحمل برگزاري مجالس لهو و لعب را ندارد. » با اين حال و برخلاف اين تجمع، اكران فيلم و جلسه نقد برگزار شد و معتمد آريا ضمن سخناني در تمجيد فرهنگ و هنر كاشان گفت: «از اينكه سينماي هنر و تجربه سياسي نبوده و به دنبال پول نيست به آن علاقه دارد.»
در پي اين اتفاقات موجي از حمايت جمعي بازيگران و اهالي سينما در شبكه‌هاي اجتماعي به راه افتاد و در اين بين حتي عده‌اي هم با انتشار نامه‌اي رسمي نسبت به اين ماجرا واكنش نشان دادند. جمشيد مشايخي، رييس هيات‌مديره‌ انجمن صنفي بازيگران سينما و تلويزيون در گفت‌وگويي با خبرآنلاين، اين اتفاق را رفتاري قبيح دانست و آن را به‌شدت محكوم كرد. او گفت: «هنرمندان داراي رسالتي هستند... امثال اين برخوردها با اين افراد دور از انتظار و نادرست است. معتمدآريا هنرپيشه‌اي جهاني است و همانطور كه مي‌دانيد در سطح دنيا با احترام زيادي با او برخورد مي‌شود. ما انتظار رفتارهاي به اين شكل را نداريم و مي‌خواهيم در داخل كشور نيز با اين هنرمندان با احترام برخورد شود.» پرويز پرستويي نيز در صفحه شخصي‌اش نسبت به اين اتفاق واكنش نشان داد و نوشت: «حتما در دنياي مجازي و رسانه‌ها شنيديد چه توهيني به بازيگر ارزنده و همكار خوب من در كاشان، شهر سهراب سپهري شده. فقط مي‌توانم بگويم براي آن دسته از هموطناني كه مرتكب چنين عمل زشت و پستي شده‌اند متاسفم؛ چراكه معتمدآريا دشمن نيست بلكه يكي از هنرمندان خوب كشورمان است. چه خوب است كه دوغ را از دوشاب تشخيص دهيم. اين برخورد شايسته با يك هنرمند نيست، يادمان باشد با كساني كه سرمايه‌هاي مملكت را غارت كردند چنين برخوردي نكرديم.» محسن اميريوسفي، نيز با انتشار يادداشتي نسبت به اتفاق پيش آمده براي فاطمه معتمد‌آريا در سينماي كاشان واكنش نشان داد. اين كارگردان در اين يادداشت نوشت: «خبر را كه شنيدم شوكه شدم، اعتراض به حضور فاطمه معتمدآريا در كاشان! اين بود رسم مهمان‌نوازي؟! شهري با فرهنگ چندهزارساله، با پشتوانه غني از حضور بزرگان مذهب تشيع، با معماري سحرانگيز، با سهراب سپهري، دكتر آريانپور، كمال‌الملك، ابوالحسن صبا و با ده‌ها افتخار ديگر. نمي‌دانم آن افراد محترمي! كه آن روز پشت در سينما تجمع كرده بودند مي‌دانستند اعتراض‌شان به چه كسي و چه چيزي است؟! فيلمي به‌نام «يحيي سكوت كرد» با مجوز قانوني ساخته شده و در اكران‌هاي محدودي كه دارد با هزار اميد و آرزو، جشن شروع اكرانش در كاشان است و كارگردان جوان به همراه بازيگر فيلم، چند ساعتي مهمان آن شهر مي‌شوند. اين آدم‌ها از كجا بودند؟ كدامين ديار؟ درسه دهه گذشته چند بار ميهمانِ بازي‌هاي ماندگارش بودند؟ و با بازي‌هاي درخشان او در سينما و تلويزيون خنديدند و گريستند. چه كسي بهتر از سيمين بانوي سينماي ايران توانسته مصائب زني رنج‌ديده در «روسري آبي» مادر يك جانباز در «گيلانه» و معصوميتي طنازانه را در «هنرپيشه» و فيلم‌هاي كمدي‌اش براي‌مان تصوير كند كه حالا به حضورش در يك شهر اينچنين اعتراض مي‌شود؟ شنيدم كه جمعه را روز عزاي عمومي اعلام كردند. موافقم، با اين توضيح كه جمعه بايد روز عزاي عمومي «ميهمان‌نوازي» ما ايرانيان باشد.»
محسن تنابنده، هم اين اقدام صورت‌گرفته را توهين به همه اهالي سينما دانست و مهناز افشار هم در متن كوتاهي نوشت: «مگر مي‌شود «گيلانه» ما را، «روسري آبي» ما را، فاطمه معتمدآرياي ما را دوست نداشت؟» در ميان اين واكنش‌ها منصور ضابطيان هم با نقل خاطره‌اي از نقد فيلم «گيلانه» و حضور معتمدآريا در چابهار همراه بود و نوشت: «از معتمدآريا يادگرفتم اگر روزي هم معروف شدم رابطه‌ام را تحت هيچ شرايطي با مردمي كه دوستم دارند-و دوستم ندارند- قطع نكنم... كسي كه چنين چيزي را مي‌تواند به ديگران بياموزد، نمي‌تواند آدم بدي باشد، نمي‌تواند آدم خطرناكي باشد. خطر جاي ديگري است.» شبنم مقدمي نيز عكسي از معتمدآريا منتشر كرده و نوشته است: «از ستاره بودن شما كه چيزي كم نمي‌شود... اگر عده‌اي چشم ببندند... منكر باشند، ندانند... يا خود را به ندانستن بزنند...» صابر ابر هم در همين رابطه تك‌بيتي از ناصرخسرو را در حمايت از معتمدآريا انتخاب كرد: «از شرف مدح تو در كام من/ گرد عبير است و لعابم گلاب». در كنار تمام اين واكنش‌ها بايد به انتشار بيانيه‌اي در روز گذشته و از سوي انجمن بازيگران سينماي ايران اشاره كرد كه در آن به رفتار صورت گرفته با فاطمه معتمدآريا در كاشان اعتراض شد. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «بسيار تاسف‌انگيز است زماني كه سينماي ملي و شريف ما با قدرت تمام در جشنواره‌هاي بين‌المللي بالا‌ترين افتخارات را به خود اختصاص داده و درست هنگامي كه كشورمان در عرصه‌هاي جهاني گام‌هاي بزرگ و نويني برداشته و دنيا به نگرشي واقع‌بينانه از فرهنگ اصيل و عميق ايراني اشراف يافته است، عده‌اي خودسر در حركتي كاملا غيرقانوني در مراسمي كاملا قانوني و رسمي در شهر كاشان به سركار خانم فاطمه معتمدآريا حمله‌ور شده و ايشان را با الفاظ ركيك و بي‌شرمانه‌اي مورد اهانت قرار داده‌اند.» اين انجمن با محكوم كردن چنين اتفاقي خواهان برخورد جدي و قانوني با عاملان اين حركت ناپسند و ايجاد شرايطي شده تا ديگر شاهد چنين بي‌حرمتي‌هايي به ساحت ارزشمند فرهنگ و هنر كشورمان نباشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون