• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3459 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ بهمن

يك دقيقه سكوت به احترام ايرج كريمي قبل از نمايش «نيم‌رخ‌ها»

فيلم «نيم‌رخ‌ها» آخرين ساخته زنده‌ياد ايرج كريمي در حالي در جشنواره سي‌وچهارم فيلم فجر به نمايش در آمد كه جاي خالي‌ كارگردانش، ايرج كريمي كاملا احساس مي‌شد. عصر روز پنجشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ساعت ۱۶ فيلم «نيم‌رخ‌ها» ساخته زنده‌ياد ايرج كريمي در بخش
«هنر و تجربه» سي‌وچهارمين جشنواره فيلم فجر نمايش داده شد. برگزاري مراسم فرش قرمز اين فيلم كه با حضور مادر زنده‌ياد ايرج كريمي برگزار مي‌شد با اشك‌هاي او همراه شد. «نيم‌رخ‌ها» پنجمين فيلم مرحوم ايرج كريمي است كه با بازي رويا نونهالي، بهاران بني‌اعتماد و سام قريبيان ساخته شده است. پيش از اكران اين فيلم قطعه‌اي كوتاه به ياد اين كارگردان و منتقد سينما پخش شد و با اعلام اينكه «ما ايمان داريم كه ايرج كريمي دانا و گرانقدر سينماي ايران اينجا حضور دارد» از حاضران در سالن خواسته شد تا به احترام ايرج كريمي كارگردان فقيد اين اثر يك دقيقه سكوت كرده و بايستند. فيلم «نيم‌رخ‌ها» ملودرامي عاشقانه و مدرن است كه زندگي زوج جواني را روايت مي‌كند كه به دليل سرطان مرد زندگي همسر و مادرش دستخوش تغييراتي مي‌شود. مرحوم ايرج كريمي، كارگردان، فيلمنامه‌نويس و منتقد سينماي ايران بود كه شهريورماه سال جاري به دليل عارضه سرطان‌دارفاني را وداع گفت.
اظهارنظر مجيد مجيدي درباره «ايستاده در غبار»
فيلم «ايستاده در غبار» ساخته محمدحسين مهدويان يكي ديگر از فيلم‌هايي بود كه روز چهارشنبه در كاخ جشنواره به نمايش در آمد. مجيد مجيدي، كارگردان سينما، يكي از سينماگراني بود كه در اين روز به تماشاي اين فيلم نشست. مجيدي درباره اين فيلم در گفت‌وگويي با ايسنا از ويژگي‌هاي آن صحبت كرده و با توضيح اينكه فيلم «ايستاده در غبار» اتفاق بزرگي در سينماست و از نظر تكنيكي و از جهت پرداخت، ساخت چنين فيلمي جسارت بسيار بزرگي را مي‌خواهد، گفت: ««ايستاده در غبار» مي‌تواند حلقه مفقوده در سينماي دفاع مقدس باشد كه توسط محمدحسين مهدويان به تصوير كشيده شده است. فيلمساز مبتكر، جسور و خلاقي كه مي‌تواند يك پديده در اين سينما باشد. در طول اين سال‌ها از اين نسل بسيار كم داشتيم كه چنين نگاه متعهدانه‌اي نسبت به نسلي داشته باشد كه به آن متعلق نبوده و اين فيلم اداي دين بسيار بزرگي محسوب مي‌شود، آن هم در شرايطي كه بيشتر به دنبال سياه‌نمايي‌ها هستند.»مجيدي با اشاره به اينكه در «ايستاده در غبار» ارزش‌ها و اسطوره‌ها به زيبايي به تصوير كشيده شده است، توضيح داد: «جاي تقدير از چنين نسل و جوان‌هايي وجود دارد و معتقدم محمدحسين مهدويان مي‌تواند يكي از پيشتازان عرصه سينماي ناب و تاثير‌گذار تلقي شود. پديده‌اي كه آينده درخشاني در انتظار اوست و امثال چنين جوان‌هايي را بايد دريافت. آنها گوهرهايي هستند كه بايد قدرشان دانسته شود. اين فيلم 100 دقيقه‌اي كه همه لحظاتش بازسازي شده است، به زيبايي به تصوير كشيده شده و ساخت آن جسارت بزرگي را طلب مي‌كند.»
«ايستاده در غبار» اولين ساخته سينمايي محمدحسين مهدويان كه در بخش نگاه نو و سوداي سيمرغ جشنواره سي‌وچهار جشنواره فجر حضور دارد به زندگي جاويدالاثر حاج احمد متوسليان از سرداران دوران دفاع مقدس مي‌پردازد.
چهره‌هاي سياسي در كنار سينماگران به تماشاي فيلم‌ها نشستند
محمدرضا عارف، مصطفي كواكبيان و علي مطهري برخي از چهره‌هاي سياسي بودند كه در روز چهارم جشنواره در كاخ جشنواره حاضر شدند و به تماشاي برخي از فيلم‌هاي حاضر در جشنواره نشستند. علي مطهري كه به تماشاي فيلم «باديگارد» آخرين ساخته ابراهيم حاتمي‌كيا نشسته بود در صفحه شخصي‌اش در اينستاگرام در مورد اين فيلم نوشت: «فيلم سينمايي باديگارد آقاي حاتمي‌كيا را در مجتمع كوروش همراه آقاي وزير بهداشت و قائم‌مقام ايشان جناب آقاي ايازي ديدم. فيلم جالبي بود و زندگي يك محافظ واقعي را كه از روي عقيده به اين حرفه پرداخته است به خوبي به تصوير كشيده بود. اين فيلم در واقع نوعي قدرداني از اين قشر فداكار و مغفول جامعه است و نشان مي‌دهد چگونه اين افراد مانند شمعي مي‌سوزند تا جامعه در سايه روشنايي آنها به كار خود ادامه دهد. بايد به آقاي حاتمي‌كيا و آقاي پرستويي و آقاي بابك حميديان و ساير بازيگران اين فيلم دست‌مريزاد گفت.»محمدرضا عارف هم شامگاه پنجشنبه 15 بهمن‌ماه به همراه همسرش با حضور در كاخ جشنواره به تماشاي فيلم «نفس» به كارگرداني نرگس آبيار نشست. حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي نيز از ديگر تماشاگران اين فيلم بود. ايوبي در همين روز در اكران دو فيلم «روياهاي دم صبح» ساخته مهرداد اسكويي و «نيمرخ‌ها» اثر زنده‌ياد ايرج كريمي هم حضور داشت. عادل فردوسي‌پور و مصطفي كواكبيان هم از ديگر چهره‌هايي بودند كه در اين روز براي ديدن فيلم «لانتوري» رضا درميشيان به كاخ جشنواره آمدند. در اين روز همچنين تعدادي ديگري از سينماگران هم با حضور در كاخ جشنواره به تماشاي فيلم‌ها نشستند. داريوش مهرجويي، ناصر تقوايي، جعفر پناهي، مسعود رايگان، حامد بهداد، رويا تيموريان، باران كوثري، امير جديدي، علي مصفا، حبيب ايل‌بيگي، مريلا زارعي، هومن سيدي، پريناز ايزديار، مجيد برزگر و محمدمهدي عسگرپور از جمله افرادي هستند كه براي تماشاي لانتوري به برج ميلاد آمدند.
باديگارد   حاتمي‌كيا   براي اصلاح‌طلبان هم  رونمايي شد
جمعي از چهره‌هاي سياسي و اصلاح‌طلب در اكران خصوصي فيلم باديگارد با حضور ابراهيم حاتمي‌كيا به تماشاي تازه‌ترين ساخته اين كارگردان شناخته شده سينماي ايران نشستند. براين اساس چهره‌هاي سياسي همچون محسن آرمين، محسن امين‌زاده، فيض‌الله عرب‌سرخي، حميد رضا جلايي‌پور، سعيد شريعتي، سعيد ليلاز، الهه كولايي و فخرسادات محتشمي‌پور به همراه چهره‌هاي دانشگاهي مانند عباس كاظمي، مهدي منتظرقائم و همچنين مهدي فيروزان، عماد افروغ و گروهي ديگر فعالان سياسي و دانشگاهي به تماشاي اين فيلم نشستند. باديگارد تاكنون در ميان آثار نمايش داده شده در جشنواره فيلم فجر در ميان برگزيدگان مردمي قرار گرفته است. روز گذشته ساعت 18:30 فيلم باديگارد در كاخ جشنواره در برج ميلاد نمايش داده شد كه مراسم فرش قرمز آن به خاطر درخواست حاتمي كيا برگزار نشد. «باديگارد» يكي از معدود فيلم‌هايي است كه در طول ايام جشنواره براي تماشاي آن صف طولاني تشكيل شده‌است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون