• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3459 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ بهمن

خبر كوتاه

استفاده آژانس از فناوري‌هاي جديد
براي راستي‌آزمايي برجام
يك مقام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با بيان اينكه آژانس فناوري لازم براي نظارت بر پايبندي ايران طبق برجام را در اختيار دارد، گفت كه تهران ممانعتي براي استفاده از اين ابزارها ايجاد نكرده است. به گزارش ايسنا، ترو واريورانتا، معاون مديركل آژانس در امور پادمان‌ها روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با نشريه فارين پاليسي با اشاره به توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 كه از اوايل ماه ژانويه اجرايي شده است، گفت كه اكنون آژانس ابزارها و فناوري‌هاي مورد نياز براي نظارت بر پايبندي ايران به تعهداتش طبق اين توافق را در اختيار دارد. او در ادامه با مقايسه توانمندي‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در دهه 1990 براي نظارت بر تاسيسات هسته‌اي عراق و آن چه اكنون اين نهاد در اختيار دارد، گفت: ابزارهايي كه در آن زمان داشتيم براي كشف فعاليت‌هاي اعلام نشده كافي نبود. ما اكنون به فناوري‌هاي جديد شامل نمونه‌برداري‌هاي محيطي و تحليل تصاوير ماهواره‌اي براي كشف فعاليت‌هاي مخفيانه هسته‌اي مجهز شده‌ايم. به نوشته فارين پاليسي، همچنين به موجب پروتكل الحاقي كه ايران بر اساس توافق هسته‌اي، متعهد به اجراي آن شده است به آژانس اجازه بازرسي‌هاي سرزده‌تر را مي‌دهد. فارين پاليسي در ادامه نوشت: ايران و آژانس، همان‌گونه كه روال مرسوم بازرسي‌هاي آژانس در ديگر كشورهاست، بايد به‌طور دقيق سازوكارهاي مربوط به اينكه كدام فناوري در كجا نصب شود را تعيين كنند. واريورانتا در بخش ديگري از اين گفت‌وگو تاكيد كرد كه آژانس با هيچ مانعي از سوي ايران براي انجام بازرسي‌ها از تاسيسات هسته‌اي مواجه نشده است. توافق هسته‌اي همچنين به بازرسان اجازه استفاده از دوربين‌هاي بي‌وقفه را مي‌دهد تا آنها اطمينان حاصل كنند كه ايران اورانيوم را بالاتر از سطح 67/3درصد غني‌سازي نمي‌كند. معاون مديركل آژانس در امور پادمان‌ها در ادامه با بيان اينكه بازرسان بين‌المللي حضوري مستمر در ايران دارند، گفت كه آژانس در مجموع سالانه حدود 15 ميليون يورو براي راستي‌آزمايي فعاليت‌هاي ايران هزينه مي‌كند. وي با تاكيد بر اينكه آژانس تمايل دارد تعداد بازرسان در ايران را محرمانه نگه دارد، از ارايه جزييات درباره تعداد آنها سر باز زد. فارين پاليسي در ادامه مدعي شد: اما آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي نظارت بر برنامه هسته‌اي ايران ابزار ديگري نيز در اختيار دارد كه ناگفته مانده است؛ رابطه‌اش با سرويس‌هاي جاسوسي، شامل سازمان اطلاعات مركزي امريكا(سيا) كه مي‌تواند اطلاعات را درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي در اختيار آژانس قرار دهد و اين نهاد بين‌المللي نيز اطلاعات به دست آمده را در اختيار بازرسانش قرار مي‌دهد. هر چند كه آژانس اين روزها وابستگي بسيار كم‌تري به سرويس‌هاي جاسوسي كشورها دارد و تصاوير ماهواره‌اي با كيفيت آن نشان مي‌دهد كه آژانس مي‌تواند از تصاوير خود استفاده كند و كم‌تر به اطلاعاتي كه از امريكا يا اسراييل براي ارايه انتخاب مي‌كنند، وابسته باشد. همچنين يك مقام ارشد وزارت انرژي امريكا در گفت‌وگو با فارين پاليسي گفت: رايزني‌ها با ايران در زمينه استفاده آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از فناوري‌هاي لازم براي پايش و نظارت بر برنامه هسته‌اي ايران به موجب تعهدات تهران در «برجام» ادامه دارد. مقام ارشد وزارت انرژي امريكا از اظهارنظر درباره اينكه آيا ايران به بازرسان آژانس اجازه استفاده از فناوري‌هاي لازم را داده خودداري كرد. وي افزود: مقام‌هاي امريكا در تلاش براي اطمينان از اين هستند كه آژانس از ابزارهاي مورد نيازش براي انجام وظيفه در زمينه وظايفش تحت «برجام» برخوردار است.

درخواست سه نماينده كنگره  امريكا
 براي سفر به ايران
سه جمهوريخواه عضو مجلس نمايندگان كنگره امريكا اعلام كرده‌اند براي سفر به ايران تقاضاي رواديد كرده‌اند. به گزارش ايسنا، شبكه خبري بي‌بي‌سي فارسي بر اساس گزارش روزنامه امريكايي هيل نوشت: مايكل پمپئو از ايالت كانزاس، لي زلدين از ايالت نيويورك و فرانك لوبي‌يندو از ايالت نيوجرسي اعلام كرده‌اند روز پنجشنبه (۱۵بهمن) رسما از طريق دفتر حفاظت از منافع ايران در واشنگتن، درخواست ويزا كرده‌اند. اين سه نماينده جمهوريخواه گفته‌اند بنا دارند براي مشاهده انتخابات آتي مجلس ايران، بازديد از مراكز هسته‌اي و همچنين ملاقات با يك زنداني امريكايي به اين كشور سفر كنند. هم‌زمان با درخواست رواديد، اين نمايندگان تندرو نامه‌ سرگشاده‌اي هم خطاب به مقامات ارشد ايران منتشر كرده‌اند و به طور مستقيم خواستار توجه اين مقامات به درخواست سفرشان شده‌اند. در نامه‌اي كه امضاي هر سه نماينده متقاضي ويزا در پايين آن مشاهده مي‎شود و تاريخ روز 15 بهمن را دارد آمده: علت اصلي تصميم ما براي سفر به ايران، نظاره‌ كردن انتخابات روز ۲۶ فوريه (هفتم اسفند) است. اين رويدادي تاريخي است. ما مشتاقيم كه جاري شدن دموكراسي در ايران را از نزديك مشاهده كنيم. همچنين بر اساس نامه منتشرشده اين سه نماينده درخواست بازديد از سايت‌هاي هسته‌اي ايران از جمله فردو، اراك و پارچين، گفت‌وگو درباره آزمايش آخرين موشك هدايت‌پذير «عماد» و بازداشت ملوانان نظامي امريكايي در آب‌هاي ايران كرده‌اند.

طاهريان گزينه تصدي سفارت ايران در آنكارا
محمدابراهيم طاهريان گزينه وزارت خارجه براي تصدي پست سفارت ايران در تركيه است. به گزارش فارس، با پايان يافتن دوره ماموريت عليرضا بيكدلي، سفير ايران در تركيه محمدابراهيم طاهريان از جمله گزينه‌هاي تصدي سفارت ايران در آنكار است. وي پيش از اين به عنوان سفير در بوسني، پاكستان و افغانستان مشغول به فعاليت بوده است. وي تا چندي پيش مسووليت سفارت ايران در كرواسي را برعهده داشت. گفتني است عليرضا بيكدلي از 14 اسفند ماه 1391 به عنوان سفير كشورمان در تركيه مشغول انجام ماموريت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون