• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3461 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۹ بهمن

روحاني: نبايد گذاشت مخالف، معاند شود

حتی اگر شرایط ایده آل کسی نباشد؛ همه باید پای صندوق های رای بروند آنچه خیلی‌ها مطالبه داشتند، امروز در پیش چشمان‌شان قرار ندارد

گروه سياسي| دو سخنراني ديروز رييس‌جمهور هرچند عنوان‌هاي اجتماعي و فرهنگي داشت اما محوريتش با «سياست و انتخابات» بود. حسن روحاني حالا يك توصيه مشخص دارد. توصيه به اينكه همه به پاي صندوق‌هاي راي بروند ولو آنكه شرايط صد در صد مطلوب يا ايده آل نباشد. هرچند كه در عمق حرف‌هاي حسن روحاني مي‌توان اميدي داشت كه شرايط كمي تغيير كند و كانديداهاي بيشتري به فضاي انتخابات بيايند اما او توصيه مي‌كند كه در هر شرايطي به پاي صندوق‌هاي راي برويم. ديروز او اما از سياست‌هاي غلط هم گفت. سياست‌هايي تحت عنوان تبديل «مخالف» به «معاند» از يك سو و لذت از «حذف ديگران» از سوي ديگر. توصيه‌هاي رييس‌جمهور براي كتابخواني هم به راه بود اما حسن روحاني در همه سخنراني‌هاي اين روزهايش درست در روزهايي كه پيشنهاد اجراي برجام ملي را داده است تاكيد به انتخابات هفت اسفند دارد آن هم تحت هر شرايطي. شرايطي كه حسن روحاني خود معترف به مطلوب نبودن آنچناني‌اش است. رييس‌جمهور با اشاره به در پيش بودن سالروز پيروزي انقلاب اسلامي گفت: ما هنوز در مفاهيمي از انقلاب اجماع نظر نداريم. به گزارش ايسنا، حسن روحاني در مراسم سي و سومين دوره جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي ايران اظهار كرد: 37 سال از پيروزي انقلاب گذشته اما ما هنوز احتياج داريم انقلاب را معنا كرده و انقلابي بودن را تفسير كنيم. ما بايد شعار انقلاب اسلامي يعني استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي ايران را تفسير كنيم.
وي افزود: هميشه از كار متفاوت مخالف و منتقد وجود دارد كه عيب نيست. ما بايد كاري كنيم كه مخالف، معاند نشود. ما نمي‌توانيم همه را در يك مسير و در يك راه قرار دهيم. اگر كلمه اختلاف به معناي تضارب آرا باشد باعث رشد فكر و انديشه مي‌شود.
روحاني در ادامه با بيان اينكه براي سخن نوگفتن و توليد علم بايد فضا را بازتر و آزاد‌تر كنيم تا منتقد نسبت به آينده خود نگران نباشد، خاطرنشان كرد: هيچ كس در انديشه‌اش معصوم نيست و هر كسي مي‌تواند نظر ديگري را نقد و آن را كامل كند. البته ما در فضايي مي‌توانيم نقد كنيم كه هيچ كس به فكر حذف ديگري نباشد. همه افكار، جناح‌ها و مردم بايد همديگر را تحمل كنند و از افكار هم استفاده كنند. اگر شرايط به گونه‌اي باشد كه از حذف ديگران لذت ببريم پيشرفت نخواهيم كرد. جوامعي در طول تاريخ رشد كردند كه درآنجا نقد و نظر آزاد بوده است. رييس دولت تدبير و اميد با اشاره به اينكه يكي از شعارهاي انقلاب آزادي بوده است و افتخار ما اين است كه همواره در طول 37 سال نقد و نظر آزاد بوده است، تاكيد كرد: ما بايد فضاي آزادي نقد را از دبستان به دانش‌آموزان آموزش دهيم و تشويق به خواندن كتاب را از مدرسه آغاز كنيم بايد كتاب را به سبد ضروريات خانواده اضافه كنيم. اگر مردم توانستند قواي حاكم را نقد كنند جامعه در مسير پيشرفت و تعالي خواهد بود. وي در بخش ديگري در اظهارات خود با اشاره به در پيش بودن انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان در 7 اسفندماه سال جاري خطاب به حضار گفت: شما فرهنگيان و اصحاب قلم و انديشه بايد همه مردم را تشويق كنيد تا آنها پاي صندوق آرا بيايند ولو اينكه شرايط از ديد شما صددرصد ايده آل نباشد. همه بايد پاي صندوق راي بروند. من مطمئنم در اين شرايط سرنوشت زيباتري براي كشور رقم مي‌خورد. رييس‌جمهور همچنين با بيان اينكه يكي از شاخصه‌هاي توسعه كشور كتاب و كتابخواني است، گفت: بي‌ترديد كتاب مي‌تواند يكي از شاخصه‌هاي توسعه جامعه در بخش‌هاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و ساير بخش‌ها باشد. آنطور كه وزير فرهنگ در اينجا اشاره كرد حال كتاب چندان خوش نيست و اگر حال كتاب خوش نباشد يعني ما در مسير رشد با مشكل مواجهيم. چرا ما در اين زمينه مشكل داريم و چرا تيراژ كتاب‌هاي ما پايين است. هرچند وضع تعداد عناوين كتاب‌هاي ما بد نيست اما تيراژ پايين است. وي افزود: ما بايد كتاب را در مسير رقابت قرار دهيم زيرا هر چيزي كه در مساله رقابت قرار نگيرد دچار مشكل مي‌شود. مراكز علمي و دانشگاهي ما بايد در مسير رقابت قرار گيرد و ما بايد همه را براي رقابت تشويق كنيم؛ البته نه فقط رقابت در داخل كشور بلكه رقابت در سطح منطقه و جهان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون