• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3461 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۹ بهمن

اخبار تاييد نشده از تاييد صلاحيت هفت چهره شاخص اصلاح‌طلب در تهران

56 كانديداي بلاتكليف تهران ، امروزتعيين‌تكليف مي‌شوند

گروه سياسي| كار بررسي شكايت نامزدهايي كه ردصلاحيت شده بودند به پايان رسيده و ليست به وزارت كشور رسيده است. روي نام برخي از چهره‌ها مهر تاييد و برخي ديگر ردصلاحيت خورده است. در اين ميان اما گروه سومي هم هستند، گروهي در خط وسط، نام‌شان نه در ميان تاييد صلاحيت‌شدگان است و نه در ميان ردصلاحيت‌شدگان. اين تعداد در تهران 56 نفر هستند. به عبارت ديگر 56 نامزد دهمين دوره انتخابات مجلس در تهران هنوز نمي‌دانند كدام سوي ليست پر بحث شوراي نگهبان ايستاده‌اند، 56 نفري كه نمي‌دانند در معركه انتخابات خواهد ماند يا اينكه به ايستگاه آخر رسيده‌اند. آمار افراد نامعلوم در تهران را معاون سياسي استاندار اعلام كرد و گفت: وضعيت بررسي صلاحيت ۵۶ داوطلب اعلام نشده و شوراي نگهبان همچنان در حال بررسي صلاحيت آنهاست. شنيده‌ها حاكي از اين است كه اين موضوع فقط مختص تهران نيست و در ساير شهرها هم هنوز وضعيت برخي نامزدها مشخص نشده و هيچ خبري مبني بر رد يا تاييد صلاحيت‌شان به آنها ابلاغ نشده است. به گزارش ايلنا سيد‌شهاب‌الدين چاوشي با اشاره به بررسي صلاحيت داوطلبان استان تهران عنوان كرد: طبق آمار اعلام شده در استان تهران در شش حوزه انتخابيه 1261 نفر تاييد صلاحيت شدند، به عبارت ديگر 54درصد داوطلبان رد و 46 درصد آنها تاييد صلاحيت شدند. وي افزود: در شهر تهران هم 1133 نفر تاييد صلاحيت شدند. معاون سياسي استانداري تهران در مورد اسامي برخي كه هنوز وضعيت صلاحيت‌شان به آنها اعلام نشده است، گفت: هنوز وضعيت بررسي صلاحيت 56 نفر از داوطلبان مشخصا اعلام نشده و شوراي نگهبان همچنان در حال بررسي صلاحيت اين افراد است. با اين حال شب گذشته فرماندار تهران اعلام كرد امروز تكليف اين 56 كانديدا مشخص خواهد شد. به گزارش تسنيم عيسي فرهادي گفت:56 داوطلب تهراني هنوز برررسي صلاحيت‌شان به پايان نرسيده و انتظار مي‌رود امروز نتيجه نهايي آنها اعلام شود . وي اضافه كرد: چهره‌هاي مطرح از هر دو جناح  اصلاح‌طلب و اصولگرا در بين اين 56 نفر وجود دارد.
اخبار تاييد نشده از تاييد صلاحيت
 هفت چهره اصلاح‌طلب در تهران
 در ميانه‌هاي ديروز اما خبر رسيد هفت چهره اصلاح‌طلب در تهران تاييد صلاحيت شده‌اند. خبري كه فارس مخابره كرد و بر اساس اين خبر آقايان مرتضي اشراقي، الياس حضرتي، محمدجواد حق‌شناس، نجفقلي حبيبي، محسن مافي، سيدمحمود ميرلوحي و علي نوبخت تاييد شدند. خبري كه توسط خبر‌گزاري فارس منتشر شد توسط شوراي نگهبان تاييد نشد اما در ميان اين هفت نفر تنها مرتضي اشراقي بود كه اعلام كرد خبر تاييد صلاحيتش رسما به او اعلام شده است. مدير روابط عمومي شوراي نگهبان خبر رسانه‌ها را فاقد اعتبار دانست و بر يك مساله تاكيد داشت: نتايج نهايي رسيدگي به صلاحيت معترضان به نتايج اعلام شده، در 27 بهمن ماه از سوي شوراي نگهبان به وزارت كشور ارسال مي‌شود. به گزارش ايرنا مدير روابط عمومي شوراي نگهبان گفت: اعلام هرگونه اسامي جديد تاييد صلاحيت شده داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي در رسانه‌ها تا قطعي شدن نتايج، فاقد اعتبار است. محمد مهدي شيرمحمدي افزود: نتايج نهايي رسيدگي به صلاحيت معترضان به نتايج اعلام شده، در 27 بهمن ماه از سوي شوراي نگهبان به وزارت كشور ارسال مي‌شود. برخي رسانه‌ها در ساعاتي قبل، خبر تاييد صلاحيت برخي داوطلبان معترض را منتشر كردند. شوراي نگهبان بامداد 17 بهمن ماه به صورت رسمي اسامي آن دسته از داوطلباني را كه صلاحيت آنها احراز شده بود به وزارت كشور ارسال كرد. علاوه بر آن، داوطلباني كه صلاحيت آنها در هيات‌هاي اجرايي و نظارت تاييد شده بود اما در بررسي شوراي نگهبان احراز صلاحيت نشده بودند، مي‌توانند از 17 تا 19 بهمن مراتب اعتراض خود را به شوراي نگهبان اعلام كنند. اسامي نهايي نيز 28 بهمن ماه از سوي وزارت كشور در جرايد و رسانه‌ها منتشر خواهد شد و به اين ترتيب زنگ تبليغات نامزدهاي انتخاباتي از 29 بهمن به مدت يك هفته به صدا در خواهد آمد. با اين حال شوراي نگهبان حرفي از افرادي كه هنوز سرنوشت‌شان نامعلوم است، بيان نكرد. در كنار همه خبرهاي تاييد شده و تاييد نشده ديروز اما خبر ديگري هم به گوش مي‌رسيد. خبري خوش براي اصلاح‌طلبان و اينكه طي امروز و فردا ليستي از تاييد صلاحيت شده‌ها منتشر خواهد شد. ليستي كه در آن تكليف همه افرادي كه نام‌شان نه در ميان ردصلاحيت‌شدگان و نه در ميان تاييد صلاحيت‌شدگان نبوده روشن خواهد شد. اگرچه اين خبر از سوي هيچ مقام رسمي در شوراي نگهبان و وزارت كشور به صورت رسمي تاييد نشده اما به نظر مي‌رسد نامشخص بودن تكليف برخي نامزدها كه بيشترشان هم متعلق به جناح اصلاح‌طلب هستند اين گمانه زني را پر رنگ كرده است كه وزارت كشور همچنان در حال رايزني براي تاييد صلاحيت برخي كانديداهاست و با توجه به خبر تاييد صلاحيت هفت چهره اصلاح‌طلب بسياري بر اين باورند اين تعداد طي روزهاي آينده افزايش پيدا خواهد كرد. حال بايد منتظر ماند و ديد از ميان 56 كانديدايي كه در تهران وضعيت‌شان مشخص نيست چند نفر مهر تاييد صلاحيت را بر پرونده شان خواهند ديد، اين در حالي است كه وزارت كشور و ستاد انتخابات كشور هيچ آماري از تعداد افرادي كه هنوز وضعيت‌شان در شهرستان‌ها و استانهاي ديگر مشخص نيست ارايه نكرده است .

 

چه كساني حق شكايت و اعتراض به ردصلاحيت خود را دارند؟

سخنگوي وزارت كشورگفت: در حال حاضر كساني حق شكايت و اعتراض به ردصلاحيت خود را دارند كه در هيات‌هاي اجرايي و نظارت تاييد شده و توسط شوراي نگهبان ردصلاحيت شده‌اند. به گزارش ايسنا حسينعلي اميري در گفت‌وگوي تلفني با صدا و سيما گفت: مهلت 20 روزه شوراي نگهبان براي رسيدگي به صلاحيت نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي آخر وقت روز جمعه گذشته به پايان رسيد و شوراي نگهبان نظر نهايي و قاطع خود را نسبت به نامزدهاي مجلس اعلام كرد. وي ادامه داد: در فهرستي كه به ما دادند عده‌اي ردصلاحيت شدند، صلاحيت عده‌اي نيز توسط شوراي نگهبان احراز نشده و برخي نيز تاييد صلاحيت شدند كه در اين فهرست كساني هستند كه در مراحل قبلي تاييد صلاحيت شدند با اين توضيح كه در مرحله رسيدگي در هيات‌هاي اجرايي و هيات‌هاي نظارت تاييد صلاحيت شدند اما شوراي نگهبان آنها را ردصلاحيت كرده كه اين تعداد حدود 147 نفر هستند. قائم مقام وزير كشور خاطرنشان كرد: در حال حاضر كساني در مهلت قانوني سه روزه -كه از ديروز آغاز شده و تا فردا ادامه دارد- حق شكايت و تجديدنظر خواهي دارند كه در مراحل قبلي تاييد شده باشند و شوراي نگهبان آنها را ردصلاحيت كرده باشد. اين مهلت عموميت ندارد و صرفا براي اين 147 نفر است. اميري همچنين اظهار كرد: فرم‌هاي مربوط به اعلام نظر در سايت‌ها مشخص است و ما به فرمانداري‌ها اعلام كرديم كه اين مقطع سه روزه مختص افرادي است كه در مراحل قبلي تاييد شدند و فقط شورا آنها را رد كرده است. وي افزود: فرمانداري تهران در اين خصوص اشتباهي كرده بود كه اين موضوع را مورد پيگيري و اصلاح قرار داديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون