• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3461 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۹ بهمن

رييس‌جمهور در همايش «زنان، ‌اعتدال و توسعه» اعلام كرد

در هر شرايطي بايد در انتخابات شركت كنيم

اعتماد|«وعده ما 7 اسفند، ‌پاي صندوق‌هاي راي.» اين آخرين جمله سخنان رييس‌جمهور در همايش زنان، اعتدال و توسعه بود؛ ‌همايشي كه در آن، حرف از اعتدال و ميانه روي بود، ‌پرهيز از افراط و تفريط و لزوم برقرار كردن تعادل و توازن.
حسن روحاني، ‌رييس‌جمهور، ‌در ميانه سخنانش در باب لزوم ايجاد تعادل بين حضور مردان و زنان در جامعه، ‌به بحث انتخابات پرداخت؛ ‌بحثي كه اين روزها داغ‌تر از هر خبر ديگري دنبال مي‌شود. روحاني كه بر حضور حداكثري مردم در انتخابات مجلس تاكيد داشت، ‌به ردصلاحيت‌ها اشاره و اعلام كرد: ما هدف بلندي داريم، ‌تدبير همين است كه به پايان كار نگاه كنيم و عاقبت‌انديشي داشته باشيم. مي‌شود بلندتر هم حرف زد، ‌اطلاعيه هم داد، ‌اما هدف نبايد در اين ميان گم شود.
او به هزينه‌هاي پرداختي دراين زمينه اشاره كرد و گفت: در آستانه انتخابات بايد خيلي مراقب باشيم. براي من نامه‌ها و پيغام‌هايي مي‌آيد و خيلي‌ها حضوري مي‌گويند چرا اين جور شد و آن‌جور نشد و چرا شما كاري نمي‌كنيد اما من همه مشكلات را مي‌دانم و مي‌فهمم كه آنچه خيلي‌ها مي‌خواستند و مطلوب‌شان بود، امروز پيش چشم آنها نيست. من هر كجا مشكلي ديدم سكوت نكردم، هيچ مشكلي براي بيان مساله از نظر خودم نداشته. من مي‌دانم چقدر بايد هزينه پرداخت كنم و آن قسمتي كه به من مربوط باشد را پرداخت مي‌كنم. اما مهم اين است كه پايان كار را ببينيم، با تدبير و حوصله، با يك بسيج عمومي بايد پاي صندوق آرا حاضر شويم.
روحاني افزود: ‌من احساس مي‌كنم در برخي امور اگر درست نينديشيم، ممكن است جامعه را مايوس كنيم و عده‌اي بگويند براي چه پاي صندوق آرا بياييم؟ چه كسي را انتخاب كنيم. گاهي انتخاب سخت مي‌شود و آنچه شما مي‌خواهيد نيست. گاهي در يك فروشگاه براي خريد لباس فرزندتان آنچه ايده‌آل‌تان است را پيدا نمي‌كنيد، اما براي جلوگيري از سرماخوردگي فرزندان خود حتي لباسي را كه با ايده‌آل شما هماهنگ نيست خريداري مي‌كنيد، پس بدانيد در انتخابات هم اگر حضور نيابيد، فرزند و جامعه ما دچار مشكل مي‌شود، پس همان‌طور كه به ناچار از فروشگاه لباسي خريداري مي‌كنيد، ولو دلچسب شما نباشد حضور در انتخابات هم كاري لازم است. ما در هر شرايط بايد 7 اسفند پاي صندوق انتخابات برويم. روحاني با بيان اينكه ما حضور در انتخابات را به عنوان وظيفه و مسووليت بزرگ خود مي‌دانيم، تصريح كرد‌: مي‌دانيم اگر برويم نفع كمي به دست مي‌آوريم و اگر نرويم قطعا ضرر مي‌كنيم. پس بين نفع كم و ضرر قطعي، ما نفع كم را انتخاب مي‌كنيم.
از نگاه روحاني، اساس اعتدال از انديشه و فكر آغاز مي‌شود، او معتقد است: اعتدال تنها يك روش نيست، بلكه يك بينش است، اعتدال تنها يك منش نيست، بلكه مسير تفكر است و همچنين اعتدال تنها شعار نيست، بلكه يك گفتمان است و بايد گفتمان اعتدال را زنده كنيم. اعتدال يك شعار انتخاباتي نيست، بلكه يك گفتمان است. امروز در جامعه ما مشكل افراط و افراطيون وجود دارد و در منطقه نيز افراط و خشونت بلاي جان مردم شده است.
زنان بايد نقش خود را به رخ جامعه بكشند
او در ادامه سخنانش، ‌به رسالتي كه بر دوش زنان، ‌چه در برهه انتخابات و چه در زمان‌هاي ديگر سنگيني مي‌كند اشاره كرد و گفت: حضور در انتخابات رسالتي بر دوش بانوان جامعه در كنار آقايان است، در انقلاب و دفاع مقدس و حضور در تظاهرات 22 بهمن همه جا خانم‌ها حضور فعال، چشمگير و موثر داشتند و هفتم اسفند نيز ان‌شاء‌الله چنين خواهد شد.
وي با بيان اينكه درگيري‌ها و كشتار در منطقه امروز به خاطر خشونت است كه از فكر آغاز شده است، خاطرنشان كرد‌: افراط از مشت و چماق شروع نمي‌شود، بلكه افراط از مغز شروع مي‌شود و برخي فكر و انديشه افراطي دارند و متاسفانه گاهي به نام دين افراطي مي‌انديشند و دين را افراطي تبيين مي‌كنند. در حالي كه اساس اعتدال از انديشه و فكر آغاز مي‌شود. بخش بزرگي از مشكلات امروز جهان از افراط است. نگاه برخي به دنيا افراطي است و معتقدند نبايد به همه اعتماد كرد. نبايد به غريبه‌ها و به آن طرف ميزي‌ها اعتماد صددرصد كنيم در حالي كه هر چيزي اعتدالي دارد. عده‌اي معتقدند هيچ مشكلي را نمي‌توان پاي ميز مذاكره حل كرد و فقط راه افراط و جنگ را بلد هستند و هيچ كار ديگري بلد نيستند.
روحاني در ادامه با اشاره به لزوم پررنگ‌تر شدن حضور زنان در عرصه‌هاي اقتصادي و سياسي ادامه داد: در دنياي امروز نقش زنان در حوزه آموزش بسيار تاثيرگذار است و تقريبا فاصله جنسيتي وجود ندارد. در حوزه‌هاي علمي پيشرفت‌هاي بسياري از سوي زنان اتفاق افتاده است و گاهي در برخي رشته‌ها تعداد بانوان بيشتر از مردان است و در بخش اقتصادي هم روز به روز نقش زنان پررنگ‌تر مي‌شود گرچه هنوز بي‌عدالتي‌هايي وجود دارد كه قابل رفع است. البته خانم‌ها بايد خودشان پيشقدم شوند و تنها به ارايه مقاله و نقدها و مشكلات بسنده نكنند. چرا كه زن‌ها بايد در عرصه‌هاي مختلف حضور يابند، سخن بگويند و نقش خود را به رخ جامعه بكشند. چون تا وقتي زنان در كاري حضور پيدا نكرده و نقش‌شان روشن نشود مردها تاثيرگذاري زنان را باور نمي‌كنند. روحاني معتقد است مردها در بعضي مسائل از جمله توانمندي خانم‌ها دير باور هستند. مردهاي جامعه ما بايد با چشم توانمندي خانم‌هاي ما را ببينند و تجربه شخصي من پس از حضور در دانشگاه و مجلس شوراي اسلامي اين بود كه خانم‌ها بدون اغراق اگر بهتر از نمايندگان مرد كار نكرده‌اند نقش‌شان از آنها كمتر نبوده است. پس بايد حضور زنان را باور كنيم. روحاني با بيان اينكه بايد در مورد حضور زنان در عرصه علم و اقتصاد و سياست تناسب و تعادل ايجاد شود، گفت: نمي‌شود خانم‌ها در عرصه علمي دوشادوش مردها پيش روند اما در حوزه اقتصاد با موانع روبه‌رو باشند و ارزش كارشان كمتر محاسبه شود كه اين اتفاق غير قابل قبول است. در توانمند‌سازي و حضور سياسي و مديريت زنان هنوز به نقطه مطلوب نرسيده‌ايم و بايد براي آن برنامه‌ريزي كنيم. وقتي به مسووليت‌هاي گوناگون زنان در بخش‌هاي مختلف اجرايي و دولتي از جمله فرمانداري‌ها، استانداري‌ها و معاونت‌ها نگاه مي‌كنيم، بدون اغراق مي‌گويم در انجام اين وظايف و عملكرد بانوان تفاوتي بين مردان و زنان نمي‌بينم.
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه عده‌اي مي‌گويند خانم‌ها بايد وظيفه مادري انجام دهند و آيا وظيفه فقط مادري است پس وظيفه پدري چه مي‌شود؟ گفت: از رسالت سنگين زنان در تربيت فرزندان به خوبي آگاه هستيم اما در تربيت فرزندان پدر هم وظيفه دارد و چطور مي‌شود كه پدر هم بيرون از خانه كار كند و وظايف پدري را انجام دهد اما خانم‌ها نتوانند. ما تفكرات فمينيستي را قبول نداريم اما تحجر را هم نمي‌پذيريم. نمي‌دانم عده‌اي بر چه مبنايي مي‌گويند زن بايد محصور در خانه براي هميشه بماند و اين‌ها مثل اينكه حتي مقام و عظمت فاطمه زهرا(س) را هم به زور مي‌پذيرند.
توازن بين كار و زندگي، ‌چالش اصلي زنان
ملاوردي، معاون رييس‌جمهور در امور زنان، هم در ادامه سخنان روحاني، چالش اساسي دولت را ايجاد توازن بين كار و زندگي زنان دانست. شهيندخت مولاوردي، با اشاره به افزايش ميزان حضور درعرصه‌هاي اجتماعي زنان، گفت: زنان امروز درصدد تثبيت و ارتقاي موقعيت خود در جامعه و خانواده هستند؛ اما براي ايفاي نقش موثر در تحقق اعتدال بايد به نقطه تعادل در مناسبات اجتماعي و عملكرد اجتماعي خود دست يابند و بر سر دوراهي كار و زندگي خود قرار نگيرند و چالش اساسي دولت اعتدال در اين خصوص ايجاد توازن بين كار و زندگي زنان است. او در ادامه افزود: براي رسيدن به اعتدال هنوز در پاره‌اي از موارد چتري از عدم تعادل‌ها و تعارض‌ها بر حوزه زنان و خانواده سايه انداخته است و هنگامي كه زنان قصد دارند برتحقق عدالت در جامعه ايران نقش‌آفريني كنند گرفتار انواع عدم‌توازن‌ها و عدم تعادل‌ها مي‌شوند. زنان بايد برعدم تعادل‌هاي حاكم بر وضعيت اجتماعي خود نايل شوند و عدم موازنه‌ها را در جهان زيست خود برطرف كنند و در اين ميان عدم توازن موجود ميان دسترسي زنان و مردان به فرصت‌ها و منابع ارزشمند جامعه قابل ذكر است.
به گفته مولاوردي، زنان به فرصت‌هاي اجتماعي و فرهنگي دسترسي بيشتري دارند؛ در حالي كه مردان به ميزان بسيار زيادي به منابع و فرصت‌هاي اقتصادي و سياسي دسترسي دارند. با توجه به منابع عيني سرمايه‌گذاري در زمينه ارتقاي نرخ مشاركت اقتصادي و سياسي، سياست‌هاي دولت اعتدال بايد ناظر بر گذار از اين عدم توازن‌ها باشد.
وي اضافه كرد: اعتدال يعني نقد آگاهانه شرايط موجود جهان و شناخت جايگاه خود و ديگري در ارتباط با سنت و تجدد و تلاش مستمر بر اصلاح امور. اعتدال از روبه‌رو با دشمني به نام افراطي‌گري در مبارزه مواجه است و از پشت سر با دشنه تفريط مورد حمله قرار مي‌گيرد؛ لذا گفتمان رويكرد اعتدال حركت در مسيري دشوار است و اين حركت در حوزه زنان و خانواده به مراتب دشوارتر و زنان در كشاكش
افراط و تفريط اين بار چشم به رويكردي دوخته‌اند كه عدالت و توازن جنسيتي را براي آنان به ارمغان آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون