• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3462 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن

امنيت‌آفريني موشك‌هاي ايران براي منطقه

حسن بهشتي‌پور٭


با انجام آزمايش‌هاي موشكي توسط كره شمالي، در روزهاي گذشته شاهد انتشار گزارش‌ها و اخباري از سوي رسانه‌هاي غربي در رابطه با مسائل موشكي ايران بوده‌ايم. به نظر مي‌رسد انتشار اينگونه اخبار در ادامه جوسازي‌ها و دروغپردازي‌هاي برخي رسانه‌هاي غربي با محوريت رسانه‌هاي امريكايي براي تحت فشار قرار دادن ايران در فضاي جديد تنفسي حاصل شده براي جمهوري اسلامي ايران در دوران پسابرجام است. با اين حال، اين انتشار اينگونه اخبار از چند زاويه قابل بررسي است:
1- در روزهاي گذشته در حالي كره شمالي موشك‌هاي جديد خود را آزمايش كرده است كه دولت اين كشور مي‌گويد اين موشك‌ها، موشك‌هايي ماهواره‌بر هستند اما رسانه‌هاي غربي اين موشك‌ها را موشك‌هاي بالستيك و با برد بالا دانسته‌‌اند. در واقع آنها با تحريف خبر مي‌خواهند در ذهنيت افكار عمومي دست به دستكاري زده و به آنها القا كنند كه هرگونه آزمايش موشك‌ي در شرايط كنوني براي آزمايش‌هايي با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي است كه در نتيجه امنيت ملي كشورهاي ديگر را به خطر مي‌اندازد.
2- نكته جالبي كه در برخي از اين اخبار و گزارش‌ها ديده مي‌شود، آن است كه مي‌گويند پول ساخت و تجهيز سامانه موشكي كره شمالي توسط ايران پرداخت شده است. در واقع رسانه‌هاي امريكايي با پيوند زدن ميان ايران و كره شمالي مي‌خواهند فضاسازي جديدي عليه كشورمان ايجاد كنند. هم‌اكنون افكار عمومي بسياري از كشورها با فضاسازي‌هاي ايجاد شده نسبت به مساله موشكي كره شمالي حساسيت پيدا كرده است و رسانه‌هاي تندرو مي‌خواهند با كنار هم قرار دادن تهران و پيونگ يانگ، ضمن فراهم ساختن زمينه براي دور جديدي از اقدامات، دستاوردهاي ناشي از اجراي برجام در دوران پسا توافق را تحت‌الشعاع قرار دهند.
3- در شرايط كنوني لازم است بسياري از سياستمداران و رسانه‌هاي كشورمان نسبت به اين جوسازي‌ها هوشيار باشند و تحت تاثير آن قرار نگيرند. به عبارت ديگر، لازم است كه سياستمداران و رسانه‌هاي ايران با هوشياري و رفتاري مسوولانه در دام رسانه‌هاي غربي و محافل تندرو كه از بدخواهان ملت ايران هستند، نيفتند.
4- نكته پنهاني ديگري كه در بطن متن گزارش‌هاي رسانه‌هاي امريكايي وجود دارد، ايجاد ترديد در خودكفايي ايران در صنعت موشكي است. به عبارت ديگر، هنگامي كه در گزارش رسانه‌هاي امريكايي بيان مي‌شود ايران هزينه ساخت موشك‌هاي كره شمالي را مي‌دهد و سپس بيان مي‌شود تعدادي از اين موشك‌ها در ماه‌هاي آينده به ايران تحويل داده خواهد شد، مي‌خواهند اين مساله را به افكار عمومي القا كنند كه دستاوردهاي ايران در صنعت موشكي بومي نيست و به خودكفايي نرسيده است. از سوي ديگر، آنها با بيان اينكه قرار است كره شمالي در ماه‌هاي آينده تعدادي از موشك‌هايش را به ايران بدهد، مي‌خواهند پيش‌زمينه‌اي براي فضاسازي در آينده ايجاد كنند.
5- مساله مهمي كه درباره صنعت موشكي ايران وجود دارد، اين است كه صنعت موشكي براي جمهوري اسلامي ايران يك مساله ملي و بسيار قابل اهميت است. منطق ايران در خصوص ساخت و پيشرفت در مساله موشكي بسيار روشن است و هيچ پرده‌پوشي در اين باره وجود ندارد. دكترين نظامي ايران در تمام سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي، همواره دفاعي بوده است و ما تنها براي دفاع از خود به اين مقوله روي آورده‌ايم. ما بايد به ياد داشته باشيم كه موشك‌هاي ايران نه تنها هيچ يك از كشورها را تهديد نكرده است بلكه موجب امنيت‌آفريني هم شده است. بايد دانست كه در سايه امنيت است كه مقوله‌هاي ديگري نظير ثبات، رشد اقتصادي، رشد علمي و... فراهم مي‌شود.
6- در طول مذاكرات هسته‌اي، طرف مقابل تلاش‌هاي بسياري براي تحت‌الشعاع قرار دادن صنعت موشكي ايران انجام داد كه مذاكره‌كنندگان هسته‌اي ايران با اقتدار و شجاعت زير بار اين زياده‌خواهي غرب نرفتند. اين مساله نشان مي‌دهد كه ايران هيچ نوع كنترلي را در خصوص مسائل دفاعي و امنيتي خويش نمي‌پذيرد و امنيت و دفاع از خويش را موضوعي براي مذاكره قرار نداده است.
٭تحليلگر مسائل سياست خارجي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون