• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3462 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن

حسين جابري انصاري:

تصميمي براي ارتقاي روابط تهران و لندن اتخاذ نشده است

 

گروه ديپلماسي| با سفر دو روزه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران به لندن كه همراه با حجم وسيعي از ديدارها و رايزني‌هاي وي با مقاما‌ت عالي انگليسي همراه بود، بسياري اين احتمال را مي‌دادند همانند سفر كمال خرازي در سال 78، ايران و انگليس پس از چهار سال سفيران‌شان را انتخاب و به تهران و لندن اعزام كنند اما حسين جابري انصاري صبح ديروز در نشست خبري سرانجام به گمانه‌زني‌ها پايان داد و گفت: «هرگونه تصميم درباره تعيين سطح روابط با انگليس براساس قانون مصوب مجلس و تصميمات ملي تصميم‌گيري مي‌شود كه تا اين لحظه هيچ تصميمي در اين زمينه اتخاذ نشده است». اين سخنان را مي‌توان به آن معنا دانست كه پايتخت‌هاي ايران و انگليس همچنان بدون سفير خواهند ماند. مشروح مهم‌ترين محور سخنان سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست خبري ديروز به شرح زير است:
     (درخصوص ادعاي حضور جاسوسان در قالب تيم بازرسي آژانس): ما از ابتداي مسائل مرتبط با موضوع هسته‌اي همواره در عدم سوءاستفاده از عناوين نهادهاي بين‌المللي براي انجام فعاليت‌هاي خاص از سوي برخي كشورها حساسيت داشته و طي سال‌هاي گذشته اين موضوع را پيگيري و اعمال كرديم و با جهات ذيربط بين‌المللي نيز موضوع را پيگيري و به نتايجي رسيده‌ايم. اين موضوع نيز از سوي مراجع ذيربط كه در سازمان انرژي اتمي و وزارت اطلاعات هستند، پيگيري خواهد شد.
     دعوت براي كنفرانس امنيتي مونيخ در بالاترين سطوح انجام شده و وزير خارجه كشورمان در اين اجلاس حضور خواهد يافت. احتمالا در حاشيه اين اجلاس، نشست بين‌المللي مرتبط با سوريه هم برگزار خواهد شد كه اگر انجام شود، از اهداف سفر آقاي ظريف شركت در اين اجلاس است.
     در آغاز هفته آينده سفر آقاي ظريف به بروكسل را خواهيم داشت كه در چارچوب توافقات بين ايران و اتحاديه اروپا است و توافقات مربوط به روابط ايران و بلژيك نيز دنبال مي‌شود.
     (درباره درخواست سه عضو كنگره امريكا براي حضور در ايران): آنچه اتفاق افتاده در نگاه اوليه سياسي، تبليغاتي و با هدف جنجال‌آفريني است، سياست جمهوري اسلامي به طور روشن از ابتداي انقلاب مخالفت با هرگونه مداخله خارجي است. استقلال ملت ايران دستاورد انقلاب است كه به هيچ بهايي نقض نخواهد شد، اما درخواست رواديد موضوعي است كه كميته ويژه‌اي در ايران همه درخواست‌ها را بررسي مي‌كند و اين درخواست هم بررسي مي‌شود و جهات ذيربط پاسخ لازم را خواهند داد.
     (درباره ايجاد دفتر حفاظت منافع بين ايران و عربستان): در شرايط قطع روابط سياسي و ديپلماتيك بين كشورها يك سازوكار موجود، شكل‌گيري دفاتر حفاظت منافع و تعيين يك كشور به عنوان حافظ منافع است كه اين موضوع مبتني بر تصميم هر دو كشور است كه به نتيجه برسند كه مسائل و منافعي است كه اتباع آن كشورها را شامل مي‌شود، اما هنوز درباره روابط ايران و عربستان چنين اتفاقي رخ نداده و توافقي صورت نگرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون