• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3462 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن

در كارواش دريا چه اتفاقي افتاد؟

واكنش قاليباف به حمله نيروهاي شهرداري به يك كارواش

اعتماد|بازهم اجراي احكام در مورد برخورد با يكي از تخلفات شهري پايتخت جنجالي شد. حدود يك سال و نيم پس از اينكه نيروهاي اجراي احكام شهرداري براي اجراي حكم طبقه هفتم پاساژ علاءالدين در ساعت 30/1 شب، با اسكورت ماموران شهرداري وارد پاساژ بزرگ موبايل ايران شدند و به تخريب مغازه‌هاي ميلياردي آن پرداختند، ماموران شهرداري در منطقه 2، بارديگر در نيمه شبي زمستاني، به كارواشي واقع در خيابان دريا رفتند تا حكم صادره در مورد آن را اجرا كنند. اما اين دو اجرا با تفاوتي آشكار همراه بود، در مورد تخريب طبقه هفتم علاءالدين با وجودي كه مالكان مغازه‌ها در محل حاضر شده بودند و تلاش مي‌كردند تا از اجراي حكم شهرداري جلوگيري كنند، حكم تخريب بدون آسيب رسيدن به حاضران و درگيري جدي خاتمه يافت، اما در مورد كارواش خيابان دريا در شهرك غرب، به گفته شاهدان عيني و فيلم‌ها و تصاويري كه از حادثه منتشر شده، چندين نفر از حاضران در كارواش مجروح شده‌اند.
روايت شاهد عيني
در شب حادثه خبرنگار «اعتماد»، به طور اتفاقي در محل حادثه حاضر بوده و ماجرا را اين‌گونه تعريف مي‌كند: ساعت حدود 2:30 صبح براي تهيه گزارش شب‌هاي تهران درحال گذر از خيايان دريا در شهرك غرب بوديم كه نورچراغ‌هاي گردان آمبولانس‌ها و گرد و خاكي كه فضا را پركرده بود توجهمان را به خود جلب كرد. هرچه نزديك‌تر مي‌شديم، حركت خودروها كندتر مي‌شد چرا كه ماشين‌هاي پليس و ماشين دوكابينه شهرداري و سه آمبولانس حاضر در محل، عملا بخش زيادي از خيابان را مسدود كرده بودند. داخل يكي از آمبولانس‌ها سه مرد ميانسال با سرودستي شكسته و خون‌آلود و حال نزار دراز كشيده بودند و ماموران اورژانس در حال رسيدگي به آنها بودند. براساس آنچه آنها نقل مي‌كردند، ماموران شهرداري با چوب و چماق و قمه به كارواش حمله كرده بودند و آنجا را تخريب و حاضران را به‌شدت كتك زده بودند. اما هيچ كدام حاضر نبودند از دليل حضورشان در كارواش در آن ساعت از صبح يا حكم شهرداري براي ورود به كارواش صحبتي بكنند. آخرين ماموران شهرداري حاضر در محل هم كه گويا ماموريت‌شان تمام شده بود، قبل از اينكه سوالي از آنها بكنيم با ماشين دوكابينه اجراي احكام شهرداري محل را ترك كردند. آخرين آثار درگيري هم با حضور رفتگران شهرداري كه درحال تميز كردن خيابان و پياده‌رو بودند، عملا بعد از چند دقيقه پاك شد و در كمتر از نيم ساعت بعد از گذاشتن بلوك سيماني مقابل در كارواش، اوضاع به حال عادي   بازگشت.
واكنش‌ها به حادثه  
اين حادثه با انتشار فيلمي هشت دقيقه‌اي خيلي زود به يكي از موضوعات مطرح شهر بدل شد. محمدباقر قاليباف در گفت‌وگو  با خبرگزاري ميزان در واكنش به خبر گفت: در جريان اين موضوع هستم و اصل درگيري تحت هر شرايطي كار ناپسندي است، آن را محكوم مي‌كنم و بر اين اساس دستور رسيدگي و پيگيري اين مساله را صادر كرده‌ام. واقعيت اين است كه ماموران شهرداري در رسيدگي به تخلفات بر اساس حكم قضايي عمل مي‌كنند و خود راسا در اين مورد تصميم نمي‌گيرند.  شهردار تهران ادامه داد: فقط بخشي از فيلم كه مربوط به درگيري بوده، منتشر شده است. اين درحالي است كه آنها نيز با سنگ و چوب به ماموران آسيب رسانده و علاوه بر تخلف، به ماموري كه مي‌خواسته اجراي قانون كند، تجري كرده‌اند. طبيعي است كه در برخورد با متخلفان آنها از خود مقاومت نشان مي‌دهند اما ماموران ما نبايد درگير مي‌‌شدند و بايد با روش ديگري اين كار را انجام مي‌دادند و مساله را با عكس‌العمل مناسبي حل مي‌كردند.  اقبال شاكري، رييس كميته عمران شوراي شهرهم در واكنش به  اين خبر گفت: پرونده اين كارواش به سال 84 برمي‌گردد. زماني كه 1000 متر از مسجد قدس در راست‌گرد معابر آن محدوده از بين رفته بود، احمدي‌نژاد شهردار سابق تهران دستور داد 3000 متر زمين مجاور به مسجد تعلق گيرد!به دنبال اين دستورجلسات متعددي در شهرداري برگزار و مقرر مي‌شود تا زمان تعيين تكليف نهايي، موقتا مسجد از اين زمين استفاده كند. شاكري ادامه داد: بعد از اين مذاكرات شهرداري زمين را براي تهاتر با شركت‌هاي ديگري واگذار كرد اما مسجد همچنان از اين زمين به عنوان يك ملك وقف شده استفاده مي‌كرد اما با توجه به تهاتر صورت گرفته اين زمين بايد به شركت مربوطه تحويل داده مي‌شد از اين رو براي رفع تصرف آن شهرداري در اولين گام اقدام به گذاشتن بلوك سيماني كرد ولي از آنجايي كه اين مسجد زمين را حق خود مي‌دانست، از موضع خود كوتاه نيامد اما اين در حالي بود كه سندي به نام مسجد نشده بود. شاكري در پاسخ به اين سوال كه آيا رفتار ماموران شهرداري درست بوده است؟ گفت: اين موضوع در شوراي شهر در حال بررسي است. رفتار ماموران شهرداري تهران بدون تدبير بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون