• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3465 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ بهمن

اختلالات روان در كودكان افزايش پيدا كرده است

  مرضيه كوهستاني/ محمدرضا محمدي، دبير علمي ششمين همايش «سلامت روان و رسانه» در نشست خبري اين همايش گفت: نتايج مطالعاتي كه طي سه سال گذشته در تهران، اصفهان، شيراز، تبريز و مشهد روي نمونه آماري ۱۰ هزار نفري انجام شده است، نشان مي‌دهد كه اختلالات روان در كودكان نسبت به سال‌هاي قبل افزايش چشمگيري داشته است.
وي نتايج اين مطالعات را براي جامعه روانپزشكي كشور هم شوكه‌كننده توصيف كرد و افزود: پيش‌بيني مي‌شود كه مشكلات اجتماعي و اقتصادي كه جامعه، طي سال‌هاي گذشته با آن روبه‌رو بوده است، سلامت روان جامعه و كودكان را تحت تاثير قرار داده است. وي خانواده و آموزش و پرورش را دو نهاد بسيار تاثيرگذار در پيشگيري و كنترل اختلالات روان كودكان دانست و گفت: رسانه‌ها مي‌توانند با آگاه كردن جامعه در خصوص بيماري‌هاي روان و از سويي ممانعت از انتقال اطلاعات غلط در جامعه، به اين دو نهاد اطلاعات موردنياز براي پيشگيري از اختلالات روان كودكان را ارايه كنند.
دكتر محمدي با تاكيد بر اينكه انسان قابل تفكيك به جسم يا روان نيست و مسائل روان و جسم انسان روي هم تاثير مي‌گذارند، گفت: از همين جهت بهداشت عمومي بدون بهداشت رواني امكان‌پذير نيست و قانونگذاران و مسوولان بايد به مساله بهداشت روان جامعه توجه جدي داشته باشند. وي با انتقاد از سرانه بسيار پايين بهداشت روان در كشور گفت: سرانه بهداشت روان در جوامع توسعه‌يافته بيش از ۱۵۰ دلار است در حالي كه اين رقم در ايران كمتر از يك دلار است. دكتر جليلي، رييس انجمن روانپزشكان كشور، در نشست خبري همايش سلامت روان و رسانه، در نقد عملكرد رسانه‌ها در بازنمايي بيماري‌هاي روان گفت: «در رسانه‌هاي تصويري به خصوص تلويزيون و سينما، بيمار روان، هميشه فردي با اختلالات شديد است كه در ادبيات عاميانه به او مجنون (روانپريش) گفته مي‌شود، در حالي كه فقط 6/0 درصد از از فراد جامعه روان پريش ‌هستند و نبايد مشكلات اين بخش اندك را به همه بيماران روان تعميم داد.»
دكتر جليلي اضافه كرد: مشكلات افرادي كه دچار اختلالات رواني شديد نيستند با مصرف دارو و مراجعه چند باره به روانپزشك رفع مي‌شود، اما همين بازنمايي منفي و انگ‌آميز بيماري‌هاي روان باعث مي‌شود، براي درمان اختلالات روان به روانپزشكان مراجعه نكنند و بار اختلالات روان در جامعه افزايش پيدا كند.
دكتر محمدي نيز با اشاره به اينكه شش درصد كودكان داراي افسردگي، سه درصد دچار شيدايي و چهار درصد از كودكان دچار وسواس و همچنين 7/0 درصد از كودكان دچار كم‌خوراكي عصبي و ۱۸ درصد از كودكان نيز به بيش‌فعالي مبتلا هستند، گفت: اين آمار اختلالات روان بسيار بالاست اما انگ بيماري‌هاي روان باعث مي‌شود كه خانواده‌ها كمتر به درمان فرزندان‌شان رغبت نشان دهند.
وي با تاكيد بر اينكه در جهان مراجعه براي درمان بيماري‌هاي روان مورد غفلت قرار مي‌گيرد، گفت: برآورد مي‌شود كه در ايران بيش از نيمي از كودكاني كه دچار اختلال روان هستند، براي درمان به روانپزشك مراجعه نمي‌كنند. وي ابراز اميدواري كرد كه در همايش دو روزه سلامت روان و رسانه، بتوان گام مثبتي در جهت انگ‌زدايي از بيماري‌هاي روان كودكان برداشت.
ششمين همايش علمي سلامت روان و رسانه ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه با نگاه ويژه به «سلامت روان كودكان و رسانه‌ها» در بيمارستان روزبه برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون