• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3137 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي

پاسخ مقام معظم رهبري به يك خرافه

رفتن به مساجد در شب اول ربيع قابل تاييد نيست

 پايگاه اطلاع‌رساني khamenei.ir در بخش استفتائات خود نظر مقام معظم رهبري در مورد رفتن به مساجد در شب اول ربيع‌الاول را اعلام كرده است كه متن اين پرسش و پاسخ به شرح زير است:
سوال: چند سالي است در شب اول ماه ربيع‌الاول حركتي در بعضي مساجد باب شده است، شائبه بدعت يا ترويج نوعي خرافه در آن مي‌رود، ماجرا از اين قرار است كه در شب اول ماه ربيع‌الاول از حدود نيمه‌شب تا اذان صبح افرادي كه غالبا خانم‌ها هستند با در دست داشتن شمع پشت در مساجد مراجعه و با كوبيدن به در مساجد و خواندن اذكاري توسل جسته و حاجات خود را طلب مي‌كنند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مي‌دهند و خصوصا اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مي‌رسد و معتقد هستند بدين‌وسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيع‌الاول را خبر مي‌دهند نظر حضرتعالي در اين باره چيست؟
جواب: عمل مذكور مستند روايي ندارد و شيوه‌يي قابل تاييد نيست. اگر چه اصل اذكار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديده‌يي است، لكن اشكال در شيوه عمل به نحو ياد شده است، آقايان علماي اعلام (دامت افاضاتهم) و مومنين (ايدهم‌الله تعالي) با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايي كه چه بسا ممكن است منتهي به وهن مذهب گردد، جلوگيري نمايند.

 

سرخط خبرها

ايسنا/ مراسم سوگواري شهادت ثامن الحجج علي ابن موسي الرضا (ع)، همزمان با 30 صفر با حضور عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام با شور و شعور خاصي در سراسر ايران برگزار شد.
ايلنا/ حجت‌الاسلام سيداحمد هاشمي‌نژاد عنوان كرد: رسانه ملي همان‌طور كه از نام آن مشخص است بايد در اختيار تمامي جريان‌ها و تفكرات كشور و حتي توده مردم قرار گيرد ولي به عنوان يك شهروند سياسي و روحاني اصلاح‌طلب كه سال‌ها در جريان مبارزات انقلاب بودم بايد بگويم كه از وضعيت آزادي قلم، بيان، فكر و انديشه و انتظاراتي كه از اصل حركت‌مان داشتيم راضي نيستم.
فارس/ امير شهرام، سخنگوي قرارگاه پدافند هوايي گفت: طي چند روز گذشته، در چند نوبت اخطارهايي به فعاليت هواپيماهاي شناسايي نيروهاي فرامنطقه‌يي در نزديك اف‌اي آر مرزهاي كشور داده شده است كه تعدادي از اين هواپيماها از نوع U2 بوده‌اند.
مهر/ امير سرتيپ دوم حسين چيت‌فروش، سخنگوي نيروي هوايي در رزمايش مشترك محمد رسول‌الله (ص) ارتش، گفت: بزرگ‌ترين پيام و دستاورد اين رزمايش، مخابره اين پيام به دنياست كه نيروي هوايي ارتش سال‌هاست به خودكفايي رسيده است.
ايرنا/ محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رييس‌جمهور، يكي از ويژگي‌هاي بارز اين سفرها را تزريق روحيه نشاط و اميد در بدنه جامعه دانست و گفت: تفاوت اصلي سفرهاي كاروان دولت تدبير و اميد به استان‌ها در اين است كه براي تصويب يك مصوبه ساعت‌ها كار مطالعاتي و كارشناسي انجام مي‌شود تا مصوبات اين سفر حتما و لزوما اجرايي و عملياتي شود.

 

آخرين درس پيامبر براي صاحبان مقام

معصومه ابتكار در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي نوشت:
روزهاي آخر عمر محمد(ص)، روزهاي سختي براي مدينه بود. يكي از آن روزها پيامبر از بستر برخاست و با تكيه بر عصايش به مسجد رفت تا درس بزرگي را به حاكمان بياموزد. مردم جمع آمدند و پيامبر شروع به صحبت كرد: پروردگار حكم كرده و سوگند خورده است كه از ستم هيچ ستمكاري نخواهد گذشت. شما را سوگند به خداوند، هر كسي از شما كه مظلمه‌يي بر عهده محمد دارد، برخيزد و مرا قصاص كند كه قصاص او در دنيا از قصاصش در آخرت در برابر فرشتگان و پيامبران محبوب‌تر است. شخصي به نام سواده بلند شد و گفت:‌اي رسول خدا، از سفر طائف برمي‌گشتي و سوار بر شتري بودي، تازيانه را بلند كردي كه بر شتر بزني ولي به شكم من اصابت كرد. پيامبر (ص) بلال را صدا زد و فرمود:‌اي بلال، برخيز و به خانه برو و همان تازيانه را بياور. بلال رفت و برگشت و تازيانه را به سواده داد... اگر چه سواده حاضر نشد به ازاي تازيانه‌يي كه سهوا به او اصابت كرده، پيامبر را قصاص كند، اما بايد انديشيد به درسي كه پيامبر در آخرين روزهاي عمر به امتش داد... و مهم‌ترين درسي كه به حاكمان و صاحبان مقام داد از اينكه بترسند اگر ظلمي ولو ناخواسته بر احدي روا كرده باشند...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون