• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3465 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ بهمن

خبر كوتاه

رويكرد خصومت‌آميز در قبال ايران نداريم
وزير امور خارجه عربستان با اشاره به روابط تهران و رياض گفت كه همسايه‌ها بايد براساس رفتار دوستانه با يكديگر تعامل كنند. به گزارش (ايسنا) عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان در يك گفت‌وگوي تفصيلي با شبكه خبري سي‌ان‌ان، در پاسخ به سوالي درباره روابط كشورش با ايران گفت: ما هميشه تاكيد كرده‌ايم كه خواهان روابط خوب با ايران هستيم. همسايه‌ها بايد بر مبناي اصول رفتار دوستانه و نه براساس رويكرد دخالت در امور ديگري با يكديگر تعامل برقرار كنند.
وي كه در فتنه‌هاي اخير پس از قطع روابط ديپلماتيك رياض با تهران همواره اظهاراتي خصمانه و توهين‌آميز درباره ايران ارايه داده است، در ادامه گفت‌وگوي خود مدعي شد: ما هيچ نيت بدي در قبال ايران نداريم. ما تاكنون هيچ تعرضي به ايران نداشته‌ايم. وزير امور خارجه عربستان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به سوالاتي درباره سوريه و احتمال اعزام نيروهاي آل‌سعود به اين كشور، به تكرار ادعاهايي عليه ايران، روسيه و حزب‌الله پرداخت و گفت كه تنها راه‌حل پايان بحران سوريه كنار زدن بشار اسد (رييس‌جمهور سوريه) است. الجبير همچنين درباره ايران گفت: آنها پنج هزارسال است كه همسايه ما هستند و پنج هزار سال ديگر هم خواهند بود و اين يك واقعيت جغرافيايي است.

رييس‌جمهور غنا در تهران
معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه با اعلام سفر شب گذشته رييس‌جمهور غنا به تهران گفت كه ارتقاي روابط با قاره سياه از مهم‌ترين‌ اولويت‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است. حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سياست خارجي خبرگزاري فارس، از ورود «جان دراماني ماهاما» رييس‌جمهور غنا امشب به تهران خبر داد و گفت: ارتقاي روابط ايران و قاره آفريقا مورد اهتمام جدي دولت است. وي با بيان اينكه در هفته‌هاي پيش رو شاهد ديدار و رايزني‌هاي بيشتر مقامات عاليرتبه قاره آفريقا و كشورمان خواهيم بود، اظهار داشت: آفريقا يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است. رييس‌جمهور غنا را در اين سفر وزراي خارجه، نفت، انرژي، اقتصاد، كشاورزي، توسعه و منابع طبيعي اين كشور همراهي مي‌كنند. در اين سفر علاوه بر بيانيه مشترك، اسنادي در زمينه‌ همكاري در حوزه كشاورزي، استاندارد، نفت و انرژي، معاضدت قضايي، انرژي‌هاي تجديدپذير و فرآوري كاكائو در دو بخش خصوصي و دولتي در حضور روساي جمهور دو كشور به امضا خواهد رسيد. به گزارش فارس، سفر رييس‌جمهور غنا به ايران اولين سفر رييس‌جمهوري اين كشور آفريقايي به جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي است. محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهوري ايران در آخرين ماه‌هاي تصدي اين سمت در فروردين ماه ۱۳۹۲ در سفري به چند كشور آفريقايي بنين، نيجر و غنا از اكرا هم بازديد كرده بود.

هيچ كشوري به اندازه ايران به مقاومت فلسطين
 كمك نكرده است
عضو دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس» تاكيد كرد كه تاكنون هيچ يك از كشورهاي اسلامي و عربي به اندازه ايران به مقاومت فلسطين كمك نكرده‌اند. به گزارش تسنيم، موسي ابومرزوق روابط حماس با ايران را مهم و راهبردي خواند و خواستار ادامه حمايت‌هاي ايران از مقاومت براي مقابله با تجاوزات و جنايت‌هاي دشمن صهيونيستي شد. وي در ديدار با شيخ ماهر حمود رييس اتحاديه جهاني علماي مقاومت در بيروت - پايتخت لبنان - تصريح كرد كه ايران در ميان كشورهاي اسلامي و عربي بيشترين كمك را به مقاومت فلسطين كرده است. ابومرزوق ضمن اشاره به اهميت مقاومت و پايداري ملت فلسطين در برابر دشمن صهيونيستي و عمليات‌هاي قهرمانانه آنان عليه اشغالگران صهيونيست كه پايه‌هاي اين رژيم را به لرزه درآورده است، بر حق تاريخي ملت فلسطين كه با وجود تمامي توطئه‌ها و خيانت‌هاي كشورهاي عربي هرگز سر تسليم فرو نياورده است، تاكيد كرد. وي همچنين به حمايت‌هاي هميشگي جمهوري اسلامي ايران از مقاومت فلسطين و حمايت از پروژه مقاومت در راستاي آزادسازي سرزمين فلسطين اشاره و تاكيد كرد كه تاكنون هيچ كشور اسلامي و عربي به اندازه ايران به مقاومت فلسطين كمك نكرده است به ويژه از سال 2006 كه ايران علاوه بر مقاومت، از دولت فلسطين در باريكه غزه نيز حمايت قاطع كرد. ابومرزوق و حمود در اين ديدار بر اهميت روابط حماس و ديگر گروه‌هاي فلسطيني با جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرده و خواستار ادامه حمايت‌هاي ايران از گروه‌هاي مقاومت فلسطين شده و عنوان كردند كه حمايت‌هاي ايران موجب تقويت مقاومت شده است. دو طرف در پايان تاكيد كردند كه برخي اشتباهات و مشكلات كوچك به هيچ‌وجه به روابط مقاومت و جمهوري اسلامي ايران خدشه‌اي وارد نمي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون