• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3468 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ بهمن

جورج بوش براي نخستين بار در كمپين برادرش حاضر شد

محك ميراث بوش‌ها در كاروليناي جنوبي

  ميثم سليماني/ جب بوش آخرين برگ برنده خود را براي
باقي ماندن در رقابت‌هاي انتخاباتي بيرون كشيد. جورج بوش رييس‌جمهور سابق ايالات متحده اين‌بار از پشت پرده بيرون آمده تا از برادر كوچك‌تر خود يعني جب بوش در كارزار انتخاباتي جمهوريخواهان حمايت كند. گردهمايي هواداران جب بوش در چارلزتون كاروليناي جنوبي نخستين ايستگاه حمايتي جورج بوش از برادر كوچكتر خود بود. جورج بوش كه در دهه هفتاد زندگي خود به سر مي‌برد از سال 2009 كه كاخ سفيد را ترك كرد همواره از صحنه‌هاي سياسي به دور بود. او اكنون پس از هفت سال خواب زمستاني براي احياي حيثيت خانوادگي بوش به ميدان آمده است. جورج بوش در ميان جمهوريخواهان كماكان از محبوبيت بالايي برخوردار است ولي هنوز معلوم نيست كه بتواند در اين مرحله از كارزار انتخاباتي امريكا كه جب، آيووا و نيوهمپشاير را از دست داده به او كمك كند يا خير. از سوي ديگر حضور بوش در كارزار انتخاباتي جب نمادي است از عدم شكاف ميان خانواده بوش و نمايش حمايت خانواده از حضور جب بوش در كارزار انتخاباتي سال 2016، چيزي كه پيشتر كمتر آن را مشاهده كرديم. بسياري معتقدند كه بازگشت بوش به عرصه سياست و حمايت از جب مي‌تواند روحي تازه را به كارزار انتخاباتي ضعيف جب بوش بدمد و موقعيت‌هاي از دست رفته را در كاروليناي جنوبي جبران كند.
جورج دوم چه گفت؟
بوش در سخنراني خود كه استيكر حمايتي برادرش را بر سينه داشت رو به هواداران گفت كه با افتخار اين نماد را روي سينه حمل مي‌كنم. بوش در سخنان خود بدون اشاره به ترامپ و ساير نامزدهاي حاضر در رقابت‌هاي انتخاباتي با مهم برشمردن فروتني در رهبري هشدار داد كه هياهو و جنجال نبايد با نمايش قدرت اشتباه گرفته شود. او در ادامه افزود: امريكايي‌ها عصباني و نا اميد هستند، اما ما بايد كسي را به دفتر بيضي كاخ سفيد بفرستيم كه موجب سرخوردگي ما نشود. بوش همچنين تاكيد كرد: قدرت لفاظي براي رياست‌جمهوري كافي نيست، قدرت هياهو كافي نيست، قدرت نمايشي كافي نيست، قدرت واقعي مقاومت براي رسيدن به هدف، صداقت و شخصيت است.  جورج بوش در حمايت از برادرش خاطر نشان كرد كه امريكا به رييس‌جمهوري نياز دارد كه در صحنه سياست بين‌المللي با هوشمندي و موقعيت‌شناسي نقش‌آفريني كند. رييس‌جمهور پيشين امريكا مي‌گويد كشورش به رييس‌جمهوري نياز دارد كه از موهبت فروتني برخوردار باشد و پيام‌هاي مثبت اشاعه دهد. او افزود، امريكا به كسي مانند برادرش، جب نياز دارد كه همه شهروندان را مخاطب قرار مي‌دهد و گروه‌هاي بزرگي از مردم را حذف نمي‌كند.
جورج بوش كه در اين روزها به شدت مورد انتقاد دونالد ترامپ بر سر وقايع يازده سپتامبر قرار گرفته است، در بخشي از سخنراني خود بدون اشاره مستقيم به ترامپ گفت كه برادرش فردي عميق و فروتن است و كار خوب انجام مي‌دهد و كلماتش را فرياد نمي‌زند. گفتني است دونالد ترامپ نامزد پيشتاز جمهوريخواه در آخرين مناظره انتخاباتي جمهوريخواهان پيش از برگزاري انتخابات كاروليناي جنوبي خطاب به جورج بوش عنوان كرد كه بوش به مردم در مورد جنگ عراق دروغ گفته است و مي‌توانسته جلوي وقايع يازده سپتامبر را بگيرد.
ريسك يك حمايت
زماني كه در ماه ژوئن گذشته جب بوش كمپين انتخاباتي خود را آغاز كرد به نظر نمي‌رسيد كه جورج بوش از اين اقدام برادرش خشنود باشد. اما حالا اگرچه شرايط مناسبي پيش روي جب بوش نيست و او انتخابات آيووا و نيوهمپشاير را در بدترين شرايط ممكن به پايان رسانده و تنها اميد خود را براي احياي حضور در انتخابات كاروليناي جنوبي مي‌داند، جورج بوش براي حمايت از جب به صحنه آمده است. شايد تاكنون جب بوش نيز تمايل داشت تا از ميراث برادرش جورج بوش دوري كند اما در حال حاضر و شرايط كنوني مجبور است تا آخرين تلاش خود را براي پيدا كردن شانس مجدد در كارولينا انجام دهد. حضور جورج بوش در كمپين انتخاباتي جب يك بار ديگر سلسله اقدامات خانواده بوش را براي امريكايي‌ها تداعي مي‌كند به خصوص مهمترين ميراث جورج بوش كه مي‌توان آن را منفور‌ترين اقدام او در نزد امريكايي‌ها دانست؛ جنگ عراق كه جب به عنوان برادر جورج هرچند در طول رقابت‌ها قصد داشت تا از اين موضوع دوري كند اما ناچار به مانند برچسبي بر پيشاني او قرار داشت و بايد از آن حمايت مي‌كرد. اكنون با حضور جورج بوش يك بار ديگر ميراث او در امريكا به محك انتخاب گذاشته مي‌شود كه آيا حمايت او مي‌تواند جب را از اين مخمصه انتخاباتي خارج كند يا خير.
اما با اين وجود همواره نامزدهاي جمهوريخواه و به خصوص دونالد ترامپ سعي كرده‌اند تا از طريق ميراث جورج به جب حمله كنند. او در مناظره روز شنبه گفت: «ببخشيد، مركز تجارت جهاني در زمان سلطنت جورج بوش پايين آمد درست است؟ پس امنيتي وجود نداشت.» او همچنين عنوان كرد كه جنگ در عراق بي ثباتي در خاورميانه را به وجود آورد و به تروريست‌هاي داعش اجازه داد تا در اين كشور رشد پيدا كنند.  جب بوش اما روز دوشنبه به حمايت از برادرش جورج پرداخت و گفت كه گوش دادن به صحبت‌هاي ترامپ در مورد وقايع يازده سپتامبر مرا متعجب مي‌كند، زيرا اگر چشمانم را مي‌بستم احساس مي‌كردم مايكل مور (كارگردان منتقد عليه بوش) در كنارم قرار گرفته است. با اين حال نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه جورج دبليو بوش در ميان جمهوريخواهان كاروليناي جنوبي محبوب است. اما ميراث او بسيار پيچيده است. با اين وجود افرادي همچون ديويد بيسلي فرماندار سابق جمهوريخواه كاروليناي جنوبي مي‌گويد، دونالد ترامپ هوشمندانه عمل كرده و در مناظره خود شك و ترديد در مورد جنگ عراق در اذهان جمهوريخواهان به وجود آورده و اكنون يك سردرگمي ميان طرفداران جورج بوش ايجاد شده است. بيسلي افزوده: «من عاشق جورج هستم اما فقط نمي‌دانم كه آيا در شرايط كنوني مي‌خواهم به يك بوش ديگر اعتماد كنم يا خير.»  با اين حال اگر بخواهيم به سالني كه به استقبال بوش آمده بودند نگاه كنيم استقبالي گرم از رييس‌جمهور سابق امريكا صورت گرفت، يك معلم بازنشسته هفتاد ساله در سالن به واشنگتن پست گفت: «حملات ترامپ به بوش ناعادلانه است. » ترامپ نيز از فرصت استفاده كرد و با يك توييتر پس از سخنراني بوش گفت: «جب اول نمي‌خواست از كمك اعضاي فاميلش استفاده كند و نام خانوادگي خود را بر زبان نمي‌آورد اما حالا برادر بزرگش بايد كمك كند.» گفتني است جب در زمان آغاز كارزار انتخاباتي خود اعلام كرد روي پاي خود مي‌ايستد و از ميراث برادر بزرگ‌تر و خاندانش بهره نمي‌گيرد.
بوش چرا وارد شد
شايد اگر بخواهيم در مورد بيرون آمدن جورج واكر بوش از مزرعه كشاورزي خود در تگزاس به همراه لورا بوش و مسافرت به كاروليناي جنوبي براي حمايت از جب بوش صحبت كنيم چند نكته به ذهن مي‌رسد؛ نخست اينكه جورج بوش از حضور افرادي همچون ترامپ در صدر نظرسنجي‌ها ميان جمهوريخواهان به شدت احساس نگراني كرده و نمي‌خواهد افرادي همچون ترامپ كه اكنون با انتقاد‌هاي شديد عليه سياست‌هاي جورج بوش به دنبال كسب راي هستند به‌عنوان نامزد نهايي جمهوريخواهان شناخته شود. نكته ديگري كه وجود دارد اين است كه بسياري معتقد بودند كه حضور جب بوش بدون رضايت برادر و پدرش بوده و اين موضوع تبديل به شكاف جدي درون خانواده بوش شده است اما حالا بوش با اين اقدام و حمايت همه جانبه از برادرش اين شك را تا حدودي رفع كرد. با اين وجود به طور كلي مي‌توان گفت كه حضور رييس‌جمهور جورج دبليو بوش ممكن است شوكي جدي به مبارزات انتخاباتي در كاروليناي جنوبي وارد كند و بايد ديد تاثير حضور جورج بوش در انتخابات روز شنبه كاروليناي جنوبي تا چه حد خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها