• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3468 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ بهمن

خلف وعده فدراسيون در قبال حضور زنان در تور جهاني واليبال ساحلي

خانم‌ها در كيش هم نتوانستند به ورزشگاه بروند

  وحيد جعفري  / درست شده است مثل بازي موش و گربه، فدراسيون واليبال ايران بدو، فدراسيون جهاني بدو و به درستي هم معلوم نيست آخر اين دزد و پليس بازي‌ها به كجا ختم خواهد شد؛ اما چيزي كه مشخص است اينكه در اين بين فقط و فقط واليبال ايران -كه با تلاش‌هاي فراوان به اين سطح رسيده- متضرر خواهد شد؛ واليبالي كه روياهاي بزرگ در سر دارد؛ اما بي‌ترديد براي تحقق اين روياها بايد با جهان همراه شد، نه اينكه با دنيا بازي موش و گربه راه انداخت!
بعد از ليگ جهاني واليبال كه همواره در طول برگزاري‌اش در سالن 12 هزار نفري آزادي، ماموران امنيتي برخلاف چراغ سبز فدراسيون ايران به فدراسيون جهاني، مانع حضور زنان در ورزشگاه مي‌شدند تا اين بحث نيز در كنار ساير موارد در كانون توجهات ديگر كشورها و رسانه‌هاي خارجي قرار گيرد، اين‌بار نيز با اينكه فدراسيون واليبال ايران تعهد داده و به فدراسيون جهاني اعلام كرده بود كه مانعي براي حضور زنان در محل برگزاري مسابقات نيست، ماموران امنيتي باز هم مانع ورود خانم‌ها به مكاني كه مسابقات تور جهاني واليبال ساحلي تحت عنوان ميكاكاپ در آن برگزار مي‌شد شدند؛ آن هم در جزيره توريستي و تفريحي كيش.
حالا باز بحث ورود زنان در ورزشگاه‌ها در راس اخبار جاي گرفته و بازي دزد و پليس فدراسيون ايران و جهاني از سر گرفته شده است. هر بار فدراسيون جهاني، واليبال ايران را تهديد به تحريم مي‌كند و هر دفعه هم فدراسيون كشورمان به نوعي تحريم‌هاي احتمالي را دور مي‌زند. زماني كه مسابقات ليگ جهاني در ورزشگاه 12 هزار نفري برگزار مي‌شد، فدراسيون واليبال با هماهنگي ماموران امنيتي به تعدادي  از كاركنان و حتي خبرنگاران زن اجازه حضور در ورزرشگاه را مي‌داد تا اعلام كند كه مانعي براي حضور زنان در ورزشگاه نيست و اين در حالي بود كه درست چند صد متر آن طرف‌تر خانم‌ها پشت در‌هاي بسته ورزشگاه حسرت حضور در ورزشگاه را مي‌خوردند و جواب فدراسيون ايران به فدراسيون جهاني هم اين بود كه آقايان بليت‌ها را زودتر، پيش‌خريد كرده و قبل از خانم‌ها وارد ورزشگاه شده‌اند و حالا هم دليل پشت در ماندن خانم‌ها چيزي نيست جز پر شدن ظرفيت ورزشگاه، در صورتي كه خانم‌هاي پشت ميله‌ها همگي بليت بازي را در دست داشتند و اين را فدراسيون جهاني نيز به خوبي متوجه شده بود كه اين آخري‌ها بحث تعليق واليبال ايران را پيش كشيد، از همين رو انتظار مي‌رفت مسوولان چاره‌اي جدي بينديشند و درصدد حل اين مشكل برآيند، نه اينكه باز شاهد تكرار اين اتفاق در تور جهاني واليبال ساحلي باشيم.
شاهدان عيني مي‌گويند اين‌بار نيز ماموران امنيتي مانع ورود زنان به محل برگزاري مسابقات واليبال شده‌اند؛ رقابت‌هايي كه در سواحل جزيره كيش با حضور 56 تيم از 24 كشور دنيا در حال برگزاري است. البته مسوولان برگزاري مسابقات و فدراسيون‌نشينان همچون گذشته شرايط را ايده‌آل و عادي توصيف مي‌كنند و مي‌گويند همه‌چيز به خصوص ميزباني در سطح بالايي در حال انجام است، در صورتي كه واقعيت امر چيز ديگري را نشان مي‌دهد. حالا تعدادي از زنان كه خواهان ورود به محل برگزاري مسابقات بوده‌اند مدعي شده‌اند كه با ورود آنها مخالفت شده است.
يكي از اين زنان مي‌گويد: «جلوي استاديوم يك مامور ايستاده بود و به ما گفت ورود ممنوع است. يك كافي شاپ آن نزديكي بود، زن‌ها رفته بودند روي پشت بام آنجا و داشتند با فاصله بازي را تماشا مي‌كردند.»
بله، فدراسيون واليبال ايران پيش از اين اعلام كرده بود ورود زنان به اين بازي‌ها آزاد است و فدراسيون جهاني نيز به اين موضوع اشاره كرده بود كه تنها در صورت رفع ممنوعيت حضور زنان تماشاگر در بازي‌ها، ميزباني رقابت‌هاي ليگ جهاني واليبال به ايران داده خواهد شد.
محمدرضا داورزني، رييس فدراسيون واليبال ايران نيز پيش از اين گفته بود: «با توجه به اينكه كيش يك جزيره توريستي در ايران به حساب مي‌آيد، اكثر تيم‌ها و ميهمانان با خانواده‌هاي‌شان در اين جزيره حضور پيدا خواهند كرد.» گويا مسوولان ورزشي ايران، اين‌بار هم با حضور نمايشي و انتخابي تعدادي از زنان، سعي در فريب ناظران بين‌المللي دارند؛ اما بعيد به نظر مي‌رسد اين‌بار فدراسيون جهاني كوتاه بيايد.
حالا بايد منتظر ماند و ديد كه «دارسكي ايليا» ناظر روسي «FIVB» چه گزارشي در اين باره به فدراسيون جهاني واليبال خواهد داد.
حسني‌خو: مگر خانم‌ها به ورزشگاه نرفته‌اند؟!
رضا حسني‌خو، مديركل حراست وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، درمورد برگزاري تور جهاني واليبال ساحلي ميكاكاپ در جزيره كيش اظهار داشت: «مسابقات بسيار خوب و در سطح جهاني برگزار مي‌شود. كيش هم ميزبان شايسته‌اي است و بايد از همه مسوولان براي برگزاري اين مسابقات سطح بالا تشكر كرد. ميزباني ايران در جزيره كيش هيچ چيزي كمتر از ميزباني‌هاي سطح بالاي جهان ندارد. شب گذشته كه پذيرايي از تيم‌ها را در هتل ديدم متوجه شدم كه ما به مراتب بهتر از چيني‌ها، كره‌اي‌ها، برزيلي‌ها و... از تيم‌ها ميزباني مي‌كنيم. فكر مي‌كنم اگر از خود تيم‌ها هم سوال كنيم اين موضوع را تاييد مي‌كنند.»حسني خو در تماسي كه از روزنامه اعتماد با او داشتيم در مورد بحث ورود زنان به محل برگزاري مسابقات و پاسخ به اين پرسش كه گويا بر خلاف تعهد فدراسيون واليبال به فدراسيون جهاني براي حضور زنان در ورزشگاه باز ماموران مانع حضور خانم‌ها در ورزشگاه شده‌اند گفت: «تا آنجايي كه كه من مي‌دانم اين اتفاق افتاده است، مگر خانم‌ها به ورزشگاه نرفته‌اند؟!»
وي در واكنش به اين موضوع كه نه، گويا زنان را به ورزشگاه راه نداده‌اند و گفته مي‌شود ماموران حراست مانع حضور آنها در محل برگزاري مسابقات شده‌اند، گفت: «بنده بايد اين موضوع را بررسي كنم و در ادامه پاسخ شما را بدهم.»
آيا ايران براي سال‌هاي آينده باز ميزبان خواهد بود؟
محمدرضا داورزني در حاشيه رقابت‌هاي تور جهاني واليبال ساحلي، اظهار كرده است: «اهميت مسابقات بالاست و حدود 50 تيم در اين رقابت‌ها شركت كردند كه اين موضوع جاي خوشحالي دارد. با توجه به اينكه فعلا ميزباني سه سال اين مسابقات به جزيره كيش و ايران اعطا شده است اميدوار هستيم كه در آينده نزديك بتوانيم ميزباني مسابقات معتبرتري نظير گرانداسلم را هم در اختيار بگيريم تا بتوانيم نهايت استفاده را از حضور تيم‌هاي خود در اين مسابقات داشته باشيم.»
حالا با توجه به تعهداتي كه فدراسيون واليبال ايران به فدراسيون جهاني در مورد حضور زنان در ورزشگاه داده و حالا در عمل خلاف آن صورت مي‌گيرد بايد منتظر ماند و ديد كه آيا فدراسيون جهاني كه همواره خواهان حضور خانم‌ها در ورزشگاه است همچنان براي دوسال آينده ميزباني اين رقابت‌ها را به ايران مي‌دهد يا در تصميم خود صرف نظر خواهد كرد؛ اتفاقي كه قبل از اين نيز رخ داده و فدراسيون جهاني طبق گفته خود مسوولان فدراسيون ايران وعده ميزباني كه به ايران داده بود را ناديده گرفته و ميزباني مسابقات را به كشور ديگري داده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها