• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3469 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۹ بهمن

گام تهران و اسلو براي توسعه روابط همه‌جانبه


گروه ديپلماسي| «عصر جديدي براي روابط دو كشور به‌خصوص از نظر اقتصادي ايجاد شده و فرصت‌ها و مزيت‌هاي بسيار خوبي براي سرمايه‌گذاري طرف‌هاي خارجي از جمله نروژ در ايران وجود دارد» اين سخني است كه مجيد تخت‌روانچي طي ديدارهاي متعدد خود با مقامات نروژي بارها بيان كرد. سفر معاون اروپا و امريكاي وزارت امور خارجه به اسلو، با ديدارهاي متعدد او با مقامات عالي نروژي و تشريح سياست‌هاي ايران در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي و تلاش براي گسترش روابط دوجانبه ايران و نروژ همراه بود. نخستين ديدار روانچي در اسلو، با دبيركل وزارت امور خارجه نروژ صورت گرفت كه طي آن، ششمين دور گفت‌وگوهاي دوجانبه ايران و نروژ برگزار شد. در اين ملاقات درخصوص موضوعات دوجانبه، اجراي برجام، همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور در دوره پساتحريم و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي بحث و تبادل‌نظر شد. روانچي هم در اين ملاقات درخصوص اجراي برجام اعلام كرد: طرف ايراني تمامي تعهدات خود را انجام داده و اميدوار است طرف مقابل نيز به تعهدات خود عمل كند. معاون وزارت امور خارجه كشورمان ضمن اشاره به فضاي جديد براي همكاري با ايران و حمايت كشورمان از تداوم و توسعه مناسبات، بر ضرورت انتقال فناوري و سرمايه‌گذاري به عنوان مولفه‌هاي مهم در روابط جديد تاكيد كرد.
اذعان وزير خارجه نروژ به نقش سازنده ايران در منطقه
مجيد تخت‌روانچي در ادامه ديدارهاي خود با بورگه برنده، وزير امور خارجه نروژ ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار روانچي با اشاره به توافق هسته‌اي وين، فضاي حاصل از آن را زمينه مناسبي براي توسعه همكاري‌ها با كشورهاي اروپايي از جمله نروژ دانست. وي همچنين با يادآوري فرصت‌هاي همكاري متقابل در حوزه‌هاي شيلات، نفت و گاز، انرژي‌هاي تجديدپذير، محيط‌زيست، بانكي و دريايي و صنايع وابسته به آن، چشم‌انداز مناسبات را مثبت ارزيابي كرد. وزير امور خارجه نروژ با يادآوري نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران در منطقه، از تحولات اخير در روابط با كشورمان استقبال كرد. بورگه برنده همچنين از تمايل شركت‌هاي نروژي براي احياي همكاري‌هاي گذشته خبر داد. در اين ملاقات آخرين تحولات منطقه نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
محدوديتي براي حضور در ايران وجود ندارد
ديدارهاي روانچي در اسلو، البته مختص به ديدار با مقامات دولتي نروژ نماند. ديروز نيز نشست يك روزه فرصت‌هاي همكاري ايران و نروژ در شرايط بعد از تحريم با حضور حدود 150 نفر از نمايندگان شركت‌هاي دو كشور در اسلو برگزار شد. روانچي در مراسم افتتاحيه اين نشست، ضمن تبيين ويژگي‌ها و مزيت‌هاي برجسته اقتصادي و تجاري كشورمان در زمينه‌هاي مختلف اعلام كرد: بعد از اجراي برجام، ديگر محدوديت و مانعي براي از سرگيري و توسعه روابط و همكاري‌ها وجود ندارد. عصر جديدي براي همكاري‌ها مخصوصا در بخش سرمايه‌گذاري‌ها و انتقال فناوري‌ها شروع شده و آينده روشني در انتظار است. در اين كنفرانس تونه اسكوگن، معاون اقتصادي وزارت امور خارجه نروژ اعلام كرد: فضاي جديد بعد از اجراي برجام، فرصت‌هاي زيادي را براي همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي مختلف ايجاد كرده و نروژ در برخي حوزه‌ها از تخصص و امكانات بالايي برخوردار است.
استقبال ايران از تشريك مساعي براي حل بحران‌ها
پايان ديدارهاي روز گذشته روانچي، ملاقات با آنيكن هوتفيلدت، رييس و همچنين اعضاي كميسيون سياست خارجي و دفاع پارلمان نروژ بود. هوتفيلدت در اين ملاقات ضمن اعلام حمايت پارلمان نروژ از توسعه همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي و پارلماني ايران و نروژ به خصوص در دوران پساتحريم، نقش ايران را در حل و فصل بحران‌هاي منطقه‌اي و استقرار صلح ،مهم و تعيين‌‌كننده‌ توصيف كرد. وي آمادگي پارلمان نروژ را براي گسترش رايزني‌ها و تعاملات پارلماني اعلام كرد. روانچي در اين ديدار، ضمن استقبال از تمايل نروژ براي برقراري رايزني‌ها و همكاري‌ها در خصوص مسائل مختلف از جمله مسائل بشردوستانه، آوارگان، تروريسم و افراطي‌گري، گفت: كشورهاي منطقه از مخاطرات و تهديدها و فرصت‌هاي مشتركي برخوردارند و ايران همواره از تشريك مساعي و تعامل سازنده با كليه كشورهاي منطقه براي حل سياسي بحران‌ها و استقرار صلح و ثبات، استقبال و حمايت كرده  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون