• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3469 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۹ بهمن

خبر كوتاه

يورو جايگزين دلار در مبادلات تهران و برزيل مي‌شود
وزير تجارت برزيل اعلام كرد كه رييس‌جمهوري اين كشور براي افزايش تجارت بين برازيليا و تهران احتمالا طي سال جاري ميلادي به ايران سفر خواهد كرد. به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از رويترز، آرماندو مونتريو، وزير تجارت برزيل اعلام كرد كه كشورش براي دور زدن تحريم‌هاي ديرپاي ايالات متحده، پرداخت يورو و ديگر ارزها از سوي ايران در قبال خريد هواپيماها، خودروها و ماشين‌آلات را مي‌پذيرد. به نوشته رويترز، مونتريو نخستين مقام رسمي برزيلي است كه تاييد مي‌كند اين كشور به عنوان بزرگ‌ترين اقتصاد منطقه امريكاي لاتين پرداخت ارزهاي ديگر از جمله يورو از جانب ايران را مي‌پذيرد؛ كشوري كه بر اثر تحريم‌ها از بهره‌گيري از نظام مالي امريكا ممنوع شده است. وي همچنين اعلام كرد كه رييس‌جمهوري اين كشور (ديلما روسف) براي افزايش تجارت بين برازيليا و تهران احتمالا طي سال جاري ميلادي به ايران سفر خواهد كرد. مونتريو گفت: «همگان به دنبال ايران هستند... پتانسيل تجاري بسيار بزرگ است. ما راه‌هايي را براي انجام پرداخت‌ها، نوع پرداخت و ارز (مورد استفاده) پيدا خواهيم كرد.» وزير تجارت برزيل گفت كه كشورش قصد دارد تا سال 2019 جريان (حجم) تجارت با ايران را تا سه‌برابر افزايش دهد و به ميزان پنج ميليارد دلار برساند. ديلما روسف، رييس‌جمهوري برزيل هفته گذشته و پس از ديدار با سفير ايران، تحريم‌هاي اعمالي سازمان ملل عليه تهران را لغو كرد و براي تقويت تجارت بين دو كشور كه با وجود تنش با غرب، طي ساليان گذشته روابط گرمي با هم داشته‌اند، ابراز اميدواري كرد.

آغاز تحقيقات از تفنگداران  دستگير‌شده در ايران
سخنگوي وزارت دفاع امريكا ضمن اعلام آغاز تحقيقات از تفنگداران متجاوز امريكايي كه در آب‌هاي ايران دستگير شده بودند، گفت كه نتايج اين تحقيقات به زودي در اختيار رسانه‌ها و كنگره قرار مي‌گيرد. به گزارش (ايسنا)، پيتر كوك، سخنگوي وزارت دفاع امريكا در كنفرانس خبري روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالي درباره بازجويي از ملوانان (تفنگداران متجاوز امريكايي) دستگير شده در آب‌هاي ايران توسط سپاه پاسداران گفت: همان‌طور كه مي‌دانيد تحقيقات از اين ملوانان انجام گرفته و بخشي از آن به پايان رسيده است و من اطمينان دارم كه با تكميل آن، نتايج در اختيار سناتور مك كين و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. كوك افزود: مقامات نيروي دريايي هم در حال بررسي‌هايي در اين زمينه هستند و احتمالا اين روزها ديدارهايي نيز با سناتور مك كين داشته‌اند اما ما بايد منتظر بمانيم تا تحقيقات در اين زمينه كامل شود و بعد نتايج آن را منتشر خواهيم كرد. وي همچنين گفت كه اميدواريم انجام اين تحقيقات تا ضرب‌الاجل سناتور مك كين پايان يابد. سخنگوي وزارت دفاع امريكا در بخش ديگري از اين نشست خبري درباره اعزام نيروي زميني عربستان به سوريه گفت: من فكر مي‌كنم وزير دفاع امريكا از شنيدن خبر تلاش عربستان براي نقش‌آفريني بيشتر در ائتلاف ضد داعش خشنود و راضي است و اين يكي از مباحث مطرح شده در ميان اعضاي ائتلاف بوده است كه بتوانند توانمندي‌هاي بالقوه بيشتري را جذب كنند. وزير دفاع امريكا كاملا بر اين باور است كه عربستان سعودي و ديگر كشورها مي‌توانند نقش خود را در زمينه‌هاي مختلف، شامل اعزام نيروهاي عملياتي ويژه و انجام آنچه نيروهاي عملياتي ويژه ما انجام مي‌دهند و توانمند‌سازي نيروهاي محلي و جنگ با داعش ايفا كنند. به گزارش ايسنا، سناتور جان مك كين در هفته جاري ضمن تاكيد بر لزوم انجام تحقيقات درباره ماجراي دستگيري 10 تفنگدار نيروي دريايي امريكا كه اخيرا به علت ورود غيرقانوني به آب‌هاي خليج فارس توسط نيروي دريايي ايران دستگير شده بودند، تهديد كرد كه اگر روند تحقيقات تا اول ماه مارس، يعني دو هفته ديگر به پايان نرسد اين ملوانان را به مجلس سنا احضار و خود درباره علت ورودشان به آب‌هاي ايران و دستگيري‌شان از آنها بازجويي خواهد كرد.

شرط مركل براي دوستي با ايران
به گزارش خبرگزاري فارس، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه گفته تا زماني كه ايران، موجوديت اسراييل را به رسميت نشناسد، نمي‌توان با اين كشور روابط دوستانه داشت. به گزارش آسوشيتدپرس، مركل كه بعد از ديدار كابينه آلمان و رژيم صهيونيستي در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد، گفت كه او اين موضوع را «روشن كرده» كه «تا زماني كه موجوديت اسراييل به رسميت شناخته نشود، رابطه نرمال و دوستانه با ايران نمي‌تواند وجود داشته باشد.» در همين حال به نوشته اين رسانه امريكايي، «فرانك والتر اشتاين‌ماير»، وزير خارجه آلمان، در يادداشتي در نشريه آلماني «بيلد» از گسترش خشونت‌هاي بين اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها انتقاد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون