• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3138 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي

مناظره سه چهره حزبي در راديو برگزار شد

پول، مشكل اصلي احزاب

 

«اسدالله بادامچيان»، «حسين كنعاني‌مقدم» و «نجفقلي حبيبي» مهمان برنامه مناظره‌ «راديو گفت‌وگو» بودند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در اين مناظره سياسي «نجفقلي حبيبي» فعال سياسي اصلاح‌طلب، با اشاره به اصول قانون اساسي و نحوه اداره كشور بر اساس اين قانون گفت: احزاب مي‌توانند در يك چارچوب مشخص فعاليت كنند به شرطي كه از چارچوب قانوني خارج نشوند.
حبيبي در ادامه برخي دلايل كم كاري احزاب سياسي در كشور را برشمرد و تصريح كرد: يكي از مهم‌ترين مشكلات احزاب امور مالي است.
وقتي احزاب براي اداره امور داخلي خود، با مشكلات مالي روبه‌رو باشند، مجبور هستند از هزينه‌هاي دولتي استفاده كنند كه اين امر موجب مي‌شود انگ دولتي بودن به آنها زده شود.
وي شكل‌گيري و فعاليت دو حزب قدرتمند در عرصه سياست داخلي كشور را ضروري دانست و افزود: دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب هر كدام بايد به صورت يك حزب مستقل عمل كنند؛ اين موضوع در راستاي تقويت مردم‌سالاري ديني و برنامه‌ريزي براي اداره كشور موثر خواهد بود. در بخشي ديگر از اين «مناظره» سياسي «حسين كنعاني‌مقدم» عضو جبهه ايستادگي، در خصوص عدم گرايش مردم به احزاب سياسي، گفت: احزاب فعال در كشور، از متن جامعه و مردم برنخاسته‌اند؛ در نتيجه ذهنيت مردم نسبت به احزاب مثبت نيست و تمايلي براي عضويت در آن ندارند. اين فعال سياسي اصولگرا در ادامه برخي از مزاياي نظام حزبي را برشمرد و بيان داشت: وقتي نظام حزبي در كشوري حاكم شود، كساني كه به وسيله آن به قدرت مي‌رسند مجبور به پاسخگويي هستند؛ هم‌اكنون متاسفانه از سوي مسوولان شاهد پاسخگويي نيستيم. وي ايجاد گفتمان سياسي در ميان احزاب را از جمله راهكارهاي جلب نظر مردم دانست و ادامه داد: ‌قطعا فعاليت احزاب به صورت مناسب و در چارچوب‌هاي مشخص مي‌تواند به مشاركت بيشتر مردم در عرصه‌هاي سياسي كمك كند. «اسدالله بادامچيان» عضو حزب موتلفه اسلامي، هم در اين برنامه و در ارتباط با مسووليت احزاب در كشور، اظهار داشت: حزبي كه مسووليتي را در نظام جمهوري اسلامي مي‌پذيرد، دو راه پيش رو دارد؛ نخست آنكه تنها بر اساس نظر گروهي كه به آن رأي داده‌اند، عمل كند يا با در نظر گرفتن اين مهم كه حكومت منتخب مردم است، حقوق همه مردم را رعايت كند. وي با اشاره به طيف‌هاي مختلف فكري در نظام سياسي حاكم بر كشور، تاكيد كرد: حزب معامله‌گر مناسب فعاليت در حيطه نظام نيست. بادامچيان رعايت حقوق مردم را از جمله مهم‌ترين وظايف احزاب دانست و خاطرنشان كرد: منحصر كردن فعاليت حزبي در قالب دو يا چند حزب باعث ايجاد انحصار‌طلبي مي‌شود و ممكن است حق مردم عادي از طريق چنين مكانيزمي پايمال ‌شود. وي با انتقاد از عملكرد احزاب در خصوص جلب نظر و رأي مردم، ادامه داد: معتقدم احزاب فعال در كشور بايد تقويت شوند؛ در عين حال تاكيد دارم كه مشكلات كشور صرفا با فعاليت دو حزب حل و فصل نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون