• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3473 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۴ اسفند

موسسه صلح سوئد گزارش داد

افزايش 14درصدي تجارت اسلحه در جهان

جهان در سال 2015 با بحران‌هاي فراواني از اروپا تا خاورميانه دست به گريبان بود. در اين بين جنگ در خاورميانه و به خصوص در عراق و سوريه گسترش پيدا كرد و بحران در شرق اوكراين كماكان ادامه دارد. مركز تحقيقات صلح سوئد در آخرين گزارش خود كه منتشر كرده آمار جالب توجهي را از تجارت اسلحه در جهان به نمايش گذاشته است. اين گزارش كه يك بازه زماني پنج ساله را مورد بررسي قرار داده نشان مي‌دهد حجم صادرات اسلحه در اين سال‌ها چهارده درصد افزايش يافته است.
بزرگ‌ترين وارد‌كنندگان
طبق اين گزارش بيشترين ميزان صادرات اسلحه در جهان به كشورهاي آسيايي و منطقه بحران‌زده خاورميانه صورت گرفته است. در خاورميانه ميزان واردات سلاح‌هاي سنگين در طي پنج سال ۶۱ درصد افزايش يافته است و عربستان همچنان از بزرگ‌ترين واردكننده‌هاي اسلحه است. در بين سال‌هاي ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ تنها كشور هند بوده كه حجم وارادات تسليحاتي‌اش بيش از كشور ۳۰ ميليون نفري عربستان سعودي بوده است.
گزارش موسسه صلح سوئد همچنين نشان مي‌دهد كه ميزان خريد تسليحات عربستان سعودي در پنج سال گذشته در مقايسه با بازه زماني ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ سه برابر شده است. رتبه‌هاي سوم و چهارم بزرگ‌ترين واردكنندگان سلاح‌هاي سنگين در جهان را به ترتيب چين و امارات متحده عربي به خود اختصاص داده‌اند.
پيتر وزمان، يكي از كارشناسان موسسه تحقيقات صلح سوئد در گفت‌وگو با دويچه وله اين روند را شگفتي‌آور نمي‌داند و مي‌گويد اين روند تابع درگيري‌ها، تنش‌هاي داخلي و ميان‌كشوري حاكم در خاورميانه و آسيا است. به گفته او بسياري از كشورهاي منطقه از سرمايه‌هاي هنگفتي برخوردارند و با توجه به نداشتن صنايع اسلحه‌سازي خودي، نيازهاي تسليحاتي خود را از طريق واردات تامين مي‌كنند.
يكي ديگر از نكات چشمگيري كه در تازه‌ترين گزارش موسسه صلح سوئد به چشم مي‌خورد، سه برابر شدن ميزان واردات تسليحات در مكزيك است. كارشناسان دليل اين روند را تشديد جنگ مواد مخدر در اين كشور مي‌دانند طي ۱۰ سال گذشته كشته شدن ۱۰۰ هزار نفر را در پي داشته است.
به گفته وزمان مكزيك بيش از همه زره‌پوش‌هايي خريداري كرده كه در مقابل گلوله‌هاي مسلسل مقاوم هستند، اما در برخورد با خمپاره و موشك مصون نيستند. در آفريقا ميزان خريد اسلحه بستگي به توانايي‌هاي مالي كشورها دارد. دو كشور مراكش و الجزاير كه از سرمايه‌هاي لازم برخوردار هستند، نيمي از واردات تسليحات در آفريقا را به خود اختصاص داده‌اند.
بزرگ‌ترين صادر‌كنندگان
در طرف مقابل طبق اين گزارش، ايالات متحده امريكا همچنان بزرگ‌ترين صادركننده تسليحات در جهان محسوب مي‌شود. امريكا يك سوم از صادرات اسلحه جهان را در دست دارد. بزرگ‌ترين مشتري‌هاي صنايع اسلحه‌سازي امريكا كشورهاي عربستان سعودي، امارات متحده عربي و تركيه هستند. گفتني است صادرات تسليحات مهم امريكا در پنج سال گذشته در مقايسه با سال‌هاي 2006 تا 2010 ميلادي 27 درصد افزايش يافته است. دكتر اود فلورانت، مدير برنامه هزينه نظامي و تسليحاتي موسسه بين‌المللي تحقيقات صلح استكهلم مي‌گويد: همزمان با ادامه تشديد تنش‌ها و درگيري‌هاي منطقه‌اي در برخي نقاط دنيا، امريكا با درصد قابل‌توجهي همچنان نخستين تامين‌كننده تسليحات جهان محسوب مي‌شود. امريكا در پنج سال گذشته تسليحات مهمي را به دست كم 96 كشور جهان فروخته يا اهدا كرده است و صنعت تسليحاتي امريكا درخواست‌هاي صادراتي بسيار چشمگيري دارد كه مي‌توان به 611 جنگنده F-35 به 9 كشور جهان اشاره كرد.
در رده دوم و پس از امريكا، روسيه بزرگ‌ترين فروشنده اسلحه در جهان به حساب مي‌آيد. هند، چين و ويتنام مهم‌ترين خريداران تسليحات روسي هستند. روس‌ها ۲۵ درصد از كل فروش تسليحات در جهان را در اختيار دارند.
اين در حالي است كه كشورهاي فرانسه، آلمان، بريتانيا، اسپانيا و ايتاليا روي هم تنها ۲۰ درصد از فروش اسلحه در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. ميزان صادرات تسليحاتي فرانسه در بين سال‌هاي ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به ميزان ۱۰ درصد و صادرات آلمان در اين عرصه حتي به ميزان ۵۰ درصد كاهش يافته است. اما كشور مهم و جالب توجه در اين گزارش چين است كه صادرات تسليحات مهم اين كشور در سال‌هاي 2011 تا 2015 ميلادي در مقايسه با دوره پنج ساله قبل آن 88 درصد افزايش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون