• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3473 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۴ اسفند

گفت‌وگو با اوژن حقيقي، دبير جايزه فرشته

هنوز كم‌تجربه هستيم

 

دومين دوره جايزه فرشته در دو بخش داستان كوتاه و عكس برگزار مي‌شود. بعد از برگزاري نخستين دوره جايزه فرشته كه سال گذشته در بخش داستان كوتاه برگزار شد و با معرفي برگزيدگانش در خردادماه امسال به كار خود خاتمه داد، دومين دوره اين جايزه با اضافه شدن بخش عكس از نخستين روز دي‌ماه كار خود را آغاز كرد. دومين دوره جايزه فرشته با موضوع «محله كودكي» برگزار مي‌شود. «موضوع نخستين دوره اين جايزه «دهه ٦٠» بود. اوژن حقيقي، دبير دومين دوره جايزه فرشته است. با او درباره اين جايزه گفت‌وگو كرديم.

   ايده نامگذاري اين جايزه با نام «فرشته» از كجا مي‌آيد؟
در سال 93 در گير و ‌دار چاپ كتابي بودم و دريافتم كه براي جواناني كه اول راه هستند و اثر چاپ شده‌اي ندارند ارتباط با ناشران و قرارداد بستن در خصوص نشر كتاب‌شان چقدر مشكل است. البته اين ناشي از يك سيكل معيوب است؛ گران بودن كاغذ، پايين بودن سرانه كتابخواني و... سبب مي‌شود كه ناشران ترجيح دهند با نويسندگان شناخته شده‌تر كار كنند تا آثار
چاپ شده فروش بروند. بر همين اساس اين صنعت روز به روز مهجورتر مي‌شود و باعث مي‌شود كه جوانان با استعداد نيز پشت خط بمانند. ايده اوليه جايزه فرشته، از اينجا شكل گرفت و فكر كردم كه بتوانيم يك مسابقه و در حقيقت جايزه داستان كوتاه برگزار كنيم كه براي جوانان باشد، براي آنهايي كه پشت خط مانده‌اند اما با استعداد هستند. در تابستان سال 93 بعد از صحبت اوليه با چند نفر از دوستان در شهر كتاب فرشته سعي كردم كه، يك هيات سياستگذاري و موسس كنار هم جمع كنم كه خوش فكر و هم فكر و با تجربه باشند. نخستين جلسات نيز همان زمان برگزار و طرح اوليه ريخته و بسط و گسترش داده شد و جايزه فرشته در شهر كتاب فرشته متولد شد.
  چرا در قالب شهر كتاب تعريف شد؟
جايزه فرشته در شهر كتاب متولد شده وما در شهركتاب فرشته بدون در نظر گرفتن مسائل اقتصادي يا استفاده مالي موفق به گرد هم آوردن گروهي همدل براي بهتر انجام شدن اين برنامه شديم. به هر حال از اين طريق و با اين عنوان مي‌توانستيم افراد بيشتري را نيز جذب كنيم. ايده نام فرشته نير به خاطر شهركتاب فرشته به ذهن‌مان رسيد. تصميم گرفته شد كه اين جايزه براي جوانان و متولدين بهمن 1357 به بعد و تم جايزه فرشته نوستالژيك و اجتماعي باشد. در اين جلسات تصميم بر اين شد كه جايزه فرشته بايد بدون هيچ گونه گرايش سياسي باشد.
  ميزان استقبال از شهرستان‌ها چقدر بود؟
وقتي موضوع انتخاب شد، تصميم بر اين گرفته شد كه شهرستان‌ها نيز بتوانند به راحتي شركت داشته باشند. به همين سبب ما كلا دبيرخانه جايزه فرشته را مجازي تعريف كرديم. در واقع نيازي به حضور فيزيكي نبود. همه‌چيز به صورت آنلاين انجام مي‌گرفت. در ميان آثار رسيده تقريبا نيمي از آنها از شهرستان‌ها رسيده بود. از آنجايي كه در دوره اول تبليغات درستي صورت نگرفت من به شخصه بسيار نگران بودم كه تعداد شركت‌كننده‌ها كم باشد ولي كاملا بر عكس تعداد زيادي شركت كردند و نصف شركت‌كنندگان از شهرستان بودند.
  دوره دوم مسابقه در دو بخش عكس و داستان اتفاق افتاده. اين سوژه عكس از محله كودكي از كجا مي‌آيد؟
هيات سياستگذاري و موسس متشكل از ابراهيم حقيقي، امير اثباتي، نادر داودي، بهرنگ تنكابني، آرش صادقي، سيد صالح بهشتي و خود من است كه به عنوان دبيرانتخاب شدم. در همان زمان بحث بر اين بود كه چه موضوعي را در نظر بگيريم كه اجتماعي باشد و در عين نوستالژيك بودن، خيلي هم از موضوع دوره اول دور نشود و در نهايت با راي‌گيري اعضا، محله كودكي انتخاب شد كه هم فضاي اجتماعي درستي دارد هم به دهه 60 نزديك است. يكي از نگراني‌هاي من اين بود كه خيلي از محله‌هاي كودكي ما ديگر وجود خارجي ندارند، چراكه با ساخت و سازها بافت شهري تغيير كرده است. اما بعد به اين نتيجه رسيديم كه اين اتفاقا مي‌تواند چالش خوبي باشد، به هرحال هنر نياز به خلاقيت دارد.
  نقاط ضعف دوره اول چه بود؟
دوره اول بود و طبيعتا كم تجربه بوديم، به‌شدت محدوديت مادي داشتيم همانند همين دوره. تقريبا مي‌توان گفت تنها جايزه خصوصي داستان در داخل كشور هستيم كه با گروه انتخاب و داوري بسيار حرفه‌اي كتاب‌هاي چاپ نشده را بررسي مي‌كنيم.
  زمان اختتاميه دوره دوم چه تاريخي است؟
اميدواريم اختتاميه هفته آخر ارديبهشت‌ماه باشد. البته اين امر يكي از نقاط ضعف ما است كه مقصر هم ما نيستيم. از آنجا كه تمام مدت به دنبال اسپانسر هستيم و ممكن است اين زمان تغيير كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون