• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3473 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۴ اسفند

پيام‌ سعيد حجاريان درباره انتخابات:

مسوليت امروز ما تلاش‌براي بازگشت عقلانيت‌است

بدانيم؛ راي‌دادن بهتر از راي‌ندادن‌است

دعوت عبدالله نوري از مردم:

گروه سياسي| وزير كشور اصلاحات دعوتنامه انتخاباتي صادر كرد؛ دعوتي براي راي دادن به «ليست كامل». عبدالله نوري در بيانيه‌اي كه به توضيح نواقص انتخابات پيش‌رو پرداخته گفته كه براي بهتر شدن شرايط هيچ راهي جز شركت در انتخابات براي اميد به «بهبود نسبي» شرايط وجود ندارد. نوري در شرايطي اين بيانيه را صادر كرده كه طي هفته‌هاي اخير طيف‌ها و چهره‌هاي موثر جريان اصلاحات و اعتدال تمام تلاش خود را براي تشويق هواداران تغيير به راي دادن به كار گرفته‌اند. نوري اما در بيانيه‌اش سعي كرده تا با پرهيز از بزرگنمايي درباره افق‌هاي روشن آينده بيشتر خطر راي ندادن را به مخاطبانش گوشزد و البته در كنار آن حس «اميد» را نيز در يك توصيف واقع‌بينانه ترسيم كند. از همين روست كه او در بهترين شرايط تنها از «گشايش نسبي» در مشكلات كشور سخن مي‌گويد و توضيح مي‌دهد كه همين گشايش نسبي نيز حاصل راي دادن مردم در هفتم اسفند خواهد بود. اين البته تمام سخن نوري با مردم نيست. چرا كه او علاوه بر تشويق به راي دادن، تاكيد مي‌كند كه اين راي بايد به طور كامل به ليست جريان اصلاحات تعلق بگيرد و راي ناقص آنچنان اميدبخش نخواهد بود.

اعتلاي نظام، نقش‌آفريني مردم
عبدالله نوري بيانيه ديروز خود را با ياد كردن از انقلاب سال 57 آغاز كرده و نوشته كه «ملت بزرگ ايران، 37 سال پيش، در تداوم جنبش آزاديخواهانه‌اي كه با مشروطيت آغاز كرده بود، با رهبري امام خميني، انقلابي شكوهمند و سترگ پديد آورد تا خودكامگي، استبداد و فردسالاري را برچيند و نظامي عادلانه، قانونمدار و مردم‌سالار برپا سازد و برپايه تعاليم و آموزه‌هاي رهايي بخش اسلام، الگويي از جمهوري را بنيان گذارد كه حقوق مردم را محترم بدارد و راه پيشرفت و آباداني ايران را هموار كند.» او كه ركن اصيل و نوبنياد در انديشه سياسي امام را «پذيرش نقش مردم در حكومت و به رسميت شناختن حقوق و حضور آنان در تعيين سرنوشت خود و جامعه» مي‌داند در ادامه بيانيه خود آورده است: «قانون اساسي نيز با شناسايي اين حق به عنوان حقي كه از سوي خداوند به انسان واگذار شده و هيچ‌كس نمي‌تواند آن را سلب كند يا در خدمت منافع فرد يا گروهي خاص قرار دهد، راي ملت را ميزان قرار داده و تاكيد مي‌كند كه «هيچ مقامي حق ندارد آزادي‌هاي مشروع را هرچند با وضع قوانين و مقررات، از مردم سلب كند.» بر اين اساس، ساختار حقوقي جمهوري اسلامي، پيوند و يگانگي دولت و ملت را با انتخابي بودن قوا و نهادهاي سياسي نظام تضمين مي‌كند و انتخاباتِ اعتماد آفرين را به عنوان روشي موثر براي تحقق جمهوريت به رسميت مي‌شناسد.» وزير كشور اصلاحات معتقد است: «پيشرفت و اعتلاي نظام جمهوري اسلامي در گرو اعتماد به مردم و فراهم كردن مقدمات و شرايط لازم براي نقش‌آفريني آنان در تعيين سرنوشت خويش است. در اين راستا نهادهاي گوناگون حاكميت بايد كوشش كنند با گشايش فضاي سياسي، زمينه را براي مشاركت و حضور نيروهاي گوناگوني كه قانون اساسي را به عنوان چارچوب فعاليت سياسي پذيرفته‌اند، فراهم سازند.»

آسيب به حق انتخاب مردم
عبدالله نوري در بخش ديگري از بيانيه خود با اشاره به اين موضوع كه «در شرايطي كه حل مشكلات كشور تنها با همراهي و مشاركت همه نيروهاي موثر ممكن است با حذف و ناديده گرفتن بخشي از موثرترين و پر توان‌ترين نيروها نمي‌توان به حل مشكلات نايل شد»، تصريح مي‌كند: «براين اساس انتظار مي‌رفت، نهادهاي نظارتي كه با تفسير نظارت استصوابي تاييد و ردصلاحيت‌ها را هم از وظايف خود مي‌دانند در بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي، بيش از آنكه در پي بهانه‌اي براي حذف باشند، به رعايت حقوق شناخته‌شده شرعي و قانوني مردم براي انتخاب كردن و انتخاب شدن بينديشند و تشخيص صلاحيت را به مردم واگذار كنند. در عمل، اما، اين انتظار برآورده نشد و با حذف بسياري از نيروهاي متخصص، توانمند، دلسوز، اصيل و شناخته‌شده در سطح كشور از دايره رقابت، حق مردم در انتخابات مجلسين خبرگان و شوراي اسلامي به‌شدت آسيب ديد.» او سپس اين سوالات را مطرح مي‌كند كه «آيا نهاد‌هاي نظارتي به آسيبي   كه به نظام وارد مي‌شود انديشيده‌اند و از خود پرسيده‌اند كه در اين مصاف چه كسي بيشتر آسيب مي‌بيند؟ چگونه مي‌توان ردصلاحيت عالمان برجسته و شخصيت‌هاي فرهيخته، متخصص و دانشگاهي را براي مردم توجيه كرد؟ چگونه مي‌توان از ردصلاحيت نواده بزرگوار امام خميني(ره) كه جمعي برجسته از مراجع و علما بر اجتهاد و شايستگي ايشان براي عضويت در خبرگان گواهي داده‌اند و تاليفات و كرسي تدريس ايشان جايگاه علمي ايشان را روشن مي‌سازد، دفاع كرد؟

انتخابات، گزينه بدون جايگزين
نوري بعد از اين پرسش‌ها به سراغ حرف اصلي خود مي‌رود. جايي كه قرار است ضرورت حضور مردم در انتخابات را تبيين كند. او مي‌گويد: «اينك اما، با وجود همه تنگ‌نظري‌ها و كاستي‌ها، كه ملت شريف ايران در معرض آزموني ديگر است. تجربه عملي در طول سال‌هاي پرفرازونشيب گذشته به‌خوبي نشان داده است كه تحقق ظرفيت‌هاي مردم‌سالارانه نظام جمهوري اسلامي و دستيابي ملت به جايگاه راستين و شايسته خود در تعيين سرنوشت سياسي، جز با احساس مسووليت و مشاركت فراگير و موثر همه اقشار مردم در انتخابات امكان پذير نيست. هر چند انتخابات در شرايط آزاد و منصفانه بهترين تجلي خواست و اراده عمومي است، ولي در شرايط كنوني كه هيچ جايگزين كم‌هزينه‌تري وجود ندارد، نهاد انتخابات به عنوان كم‌هزينه‌ترين راه‌حل اختلافات موجود در اداره كشور، بايد حفظ و تقويت شود. به ويژه براي جرياني كه در عين برخوردار بودن از قدرت اجتماعي قابل ملاحظه و عدم برخورداري از امكانات مناسب براي حضور سياسي، با هر حركت خشونت‌آميز و غيرمسالمت‌جويانه، مخالف است.»

چهار نكته وزير كشور اصلاحات
وزير كشور دولت اصلاحات در ادامه بيانيه خود با طرح چهار نكته سعي در ترسيم تصويري واضح و واقعي از موقعيت‌ها و شرايط سياسي كشور دارد. او اين بخش را با اشاره به «نوميدي بخشي از جامعه به ويژه طبقات زحمتكش و محروم» آغاز مي‌كند و در توضيح نخستين نكته خود مي‌گويد: «نخست، اينكه اين مشكلات حاصل خط‌مشي‌هاي كدام جريان و كدام دولت بوده است؟ و آيا دولت كنوني ايجاد كننده اين مشكلات است يا وارث آنها؟» نكته دوم عبدالله نوري به شكلي تبيين دلايل كاهش سطح توقعات از دولت يازدهم است. او مي‌گويد: «مشكلات راه‌حل دارد، اما نه راه‌حل كوتاه‌مدت. توازن قواي سياسي در كشور در حال حاضر براي اقدام‌هاي بزرگ مناسبت ندارد و نمي‌توان مردم را با وعده‌هاي واهي دلخوش كرد.» نوري در سومين نكته خود هم توضيح مي‌دهد: «اينكه اقدام‌هاي انجام شده توسط دولت تدبير و اميد، به ويژه موفقيت آن در برجام، چشم‌اندازي براي گشايش «نسبي» در آينده پديد آورده است.» نهايتا چهارمين نكته وي هم تشويقي هشدار گونه براي حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي است؛ «آنان كه به ناكامي برجام چشم دوخته بودند، اينك نيروي خود را بسيج كرده‌اند تا افق را تيره و آب را گل‌آلود كنند و تمامي نابساماني‌هاي پيشين را به اين دولت نسبت دهند.»

تشويق براي راي به ليست كامل
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در قسمت پاياني بيانيه خود توضيح مي‌دهد كه از يك سو اصلاح‌طلبان چه تصميمي را براي انتخابات گرفته‌اند و دلايل آنها براي اخذ اين تصميم چه بوده است و از سوي ديگر به زعم او هواداران اين جريان سياسي بايد چگونه عمل كنند. نوري مي‌گويد: «اصلاح‌طلبان تصميم گرفته‌اند به پشتوانه بدنه اجتماعي قدرتمند حامي خود در سطح كشور، با گوهر صبر و تحمل ناملايمات، براي بهبود نسبي اقتصاد و وضع معيشتي مردم، بهبود فضاي سياسي امنيتي داخلي، بهبود و توسعه متوازن روابط بين‌الملل، اعتلاي فضاي فرهنگي كشور و فاصله گرفتن از انديشه‌هاي متحجرانه و مسدود كردن نفوذ نيروهاي ناكارآمد به اركان سياسي كشور، در انتخابات شركت كنند. اميد كه مردم هوشيار و با تجربه ايران بار ديگر موفقيت خود را در آزمون جديد به نمايش گذارند و با مشاركت خود در حد توان و امكان گزينش محدودي كه براي آنها ايجاد شده است، گامي هرچند كوتاه در جهت بهبود شرايط و اوضاع كشور بردارند.» او ادامه مي‌دهد: «روشن است كه به اين هدف هم، جز با حضور گسترده مردم در انتخابات و راي دادن به ليست كامل مورد حمايت اصلاح‌طلبان در هر دو مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي در سطح كشور نمي‌توان دست يافت.» خلاصه بيانيه وزير كشور اصلاحات اما در آخرين جمله اوست. جايي كه در سطي كوتاه خلاصه هر آنچه كه اين روزها در جريان اصلاحات تبديل به تاكتيك سياسي براي هفتم اسفند شده است، مورد تاكيد قرار مي‌گيرد؛ «بدانيم كه راي دادن بهتر از راي ندادن است و راي كامل دادن هم بهتر از راي ناقص دادن است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون