• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3473 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۴ اسفند

حمايت هاشمي از« ليست ‌اميد»

رييس مجمع‌تشخيص‌مصلحت  در ديدار نامزدان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا:
تعبير« ليست‌انگليسي»  توهين به فهم و شعور مردم است
عارف :  از مردم مي‌خواهيم  به لیست«  ۱۶+۳۰ »کامل رای بدهند
حضرتي:     به جناحي اعتماد كنيد كه امتحانش را پس داده‌است

گروه سياسي|هاشمي ميزبان «ليست اميد» شد؛ در روزهايي كه رقبا او را نفر اول «ليست انگليسي» مي‌دانند و فهرست اصلاح‌طلبان را مقدمه «نفوذ». او اما اين نوع تقسيم‌بندي‌ها را قبول ندارد و دسته‌بندي ليست‌ها را به «داعشي» و «نفوذي» باعث «تاسف» مي‌خواند. ديدار ديروز شايد واضح‌ترين يادآوري خاطره سياست‌ورزي‌هاي سال 92 باشد. همان چيزي كه هاشمي‌رفسنجاني گفته بايد مسيرش را براي هفتم اسفند هم ادامه داد، چرا كه او هنوز نگران «دلسرد» شدن مردم از حضور در پاي صندوق‌هاي راي است؛ وضعيتي كه مي‌گويد بداخلاقي‌هاي انتخاباتي تنها با همين هدف انجام مي‌شود. هنوز هم هاشمي نگران است و هم هواداران اصلاح‌طلب و اعتدالي او. اما هر چه باشد اميد آنها از آن روزهايي كه منتهي به 24 خرداد شد بيشتر است. هم اين نگراني در سخنان ديروز هاشمي خود را نشان مي‌داد و هم آن اميد. همه اينها هم همراه شده بود با گلايه‌هايي كه اين روزها حرف ثابت رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام است. ديدار ديروز عينيت همان تاكتيك «30+16» است؛ راي واحد به ليست كامل اصلاح‌طلبان و ليست انتخاباتي هاشمي براي خبرگان رهبري. ليست اول ديروز به سر ليست گروه دوم رسيده بودند. كسي كه هنوز خيلي‌ها او را بازيگر اصلي 24 خرداد مي‌دانند. بازيگري كه در آن ميدان غايب بود و هفتم اسفند پايان غيبت او در ميدان انتخابات خواهد بود. هوادارانش اميد دارند حضور اين‌بار او مشوقي باشد براي راي دادن به ليست «30+16». شايد هم ارزيابي درستي باشد؛ وقتي غيبت او آن‌طور تاثيرگذار بود حتما حضورش هم نتيجه مشابهي مي‌تواند داشته باشد؛ نتيجه‌اي كه ديدار ديروز پيام اصلاح‌طلبان و اعتداليون براي تكرار آن بود.
انصراف عارف، ايثار سياسي بود
هاشمي‌رفسنجاني پيش از ظهر ديروز در ديدار نامزدهاي اصلاح‌طلب و اعتدال‌گراي «ليست اميد»، به همراه مسوولان ستادهاي انتخاباتي آنان در شهرهاي تهران، ري و شميرانات، ائتلاف سياسي را يكي از شيوه‌هاي مرسوم در همه دنيا خواند و گفت: در جامعه ما كه احزاب به آن شكل نهادينه نشده‌اند تا در انتخابات با ليست ظاهر شوند، اتحاد صاحبان مختلف سياسي، كه اعتدال وجه مشترك آنان است، مي‌تواند مردم را براي انتخاب نامزدهاي اصلح در روز انتخابات راهنمايي كند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اين ديدار كه محمدرضا عارف نيز حضور داشت، با تشكر و يادآوري اقدام سياسي ايشان در انصراف از ادامه حضور در انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 گفت: آن كار نشان از ايثار سياسي براي اعتلاي كشور بود كه با پيروزي تفكر اعتدالي، انقلاب پيروزي‌هاي فراواني در ابعاد داخلي و خارجي و به ويژه حل مشكل چندين ساله پرونده هسته‌اي به دست آورد. هاشمي رفسنجاني، با توصيه نامزدها به رعايت تقوا و اخلاق انساني و اسلامي، بر توجه به خدا در اظهارنظرها تاكيد كرد و گفت: ايجاد تفرقه و افزايش تهمت‌ها و توهين‌ها براي جامعه اسلامي ناپسند است.
رد صلاحيت‌شدگان قانوني عمل كردند
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اظهار تاسف از رد صلاحيت حدود 500 مدرس عالم و فاضل حوزه‌هاي علميه قم كه بسياري از آنان امام جمعه مساجد و مدرسان و استادان دانشگاه و حوزه‌ها بودند، گفت: زيبنده نظام اسلامي و حوزه‌هاي علميه ما نبود كه همزمان با آغاز جشن‌هاي
38 سالگي انقلاب، چنين مسائلي را در جامعه مطرح كنيم، كه بهانه خوبي به دست دشمنان براي تبليغ ناكارآمدي نظام در جهت پرورش شخصيت‌هاي موثر داده است. وي با يادآوري سخنان و تعابير سخيف مدعيان ارزشمداري كه از مدت‌ها قبل با عناوين و برچسب‌هاي تخريبي در جامعه مطرح مي‌كردند، گفت: آن كارها زمينه‌سازي براي ايجاد دعوا و غبارآلودكردن فضاي انتخاباتي بود، چون از برنامه وسيع رد صلاحيت‌ها خبر داشتند و احتمال اعتراض نامزدها را مي‌دادند، اما كساني كه به ناحق رد صلاحيت شده‌اند، براي دفاع از انقلاب و حمايت از مردم، فقط دست به اقدامات قانوني زدند. هاشمي رفسنجاني، تعبير ليست انگليسي را توهين به فهم و شعور مردم ايران دانست و گفت: تبليغ بر اين ماجرا كه دشمنان براي مردم ايران تعيين تكليف مي‌كنند، بسيار زشت و زننده است، چون به گونه‌اي دارند القا مي‌كنند كه انگليسي‌ها در سراسر كشور ايران نفوذ دارند و نامزد معرفي مي‌كنند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خويش با قرائت آيه «إِنّ فِرْعوْن علا فِي الْأرْضِ وجعل أهْلها شِيعاً يسْتضْعِفُ طائِفةً مِّنْهُمْ يذبِّحُ أبْناءهُمْ ويسْتحْيي نِساءهُمْ إِنّهُ كان مِن الْمُفْسِدِين»، وارد يك بحث مبنايي و ايدئولوژيك براي پرهيز از ايجاد تفرقه در ميان مردم شد و با تاكيد بر اينكه يكي از اقدامات فرعوني، تفرقه‌انگيزي در جامعه براي ماندگاري در قدرت است، گفت: در فضاي سياسي نيز «فرِّق تسُد» شيوه استكباريون براي غارت اموال مردم است و نبايد بگذاريم اين شيوه در داخل جامعه و بين مردم اختلاف اندازد. وي با بيان اين جمله كه «معمولا افراد سياسي موجه جامعه، به عنوان نماينده و يا نامزد انتخابات به مردم معرفي مي‌شوند»، تقسيم‌بندي نخبگان كشور به داعشي‌ و عوامل نفوذي را تاسف‌انگيز خواند و گفت: بالاخره از بين نامزدهاي موجود يك عده به مجلس راه مي‌يابند و پس از آن با اين تعابير و توصيفات زشتي كه عليه آنان به كار برده مي‌شود، چگونه مي‌توانند در آرامش روحي و براساس حمايت مردم، از مصالح نظام در تصويب قوانين عمل كنند؟ هاشمي رفسنجاني، وحدت را عامل موجد انقلاب اسلامي و عامل تداوم آن در همه مراحل پس از آن دانست و گفت: متاسفانه به بهانه انتخابات كه لازمه تقويت مردمي بودن نظام است، عامل مبقيه را با
تفرقه افكني‌هاي فراوان مخدوش مي‌كنند و دقيقا به اين مي‌ماند كه اصل را فداي فرعي مي‌كنند كه در هر صورت بايد در خدمت انقلاب باشد.
بايد نگران رشد تفكر داعش بود
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تاكيد بر اين جمله كه «اين تفرقه خواست واقعي استكبار است»، به عملياتي كردن اين سياست شوم در جهان اسلام اشاره كرد و گفت: خطرات واقعي منطقه تفكرات طالباني است كه از آنها القاعده، بوكوحرام و اخيرا داعش بيرون آمده است كه مي‌بينيم چگونه با انديشه‌هاي تكفيري عبدالوهاب سلفي شيعه را كافر و مهدور الدم مي‌داند. وي گسترش خطر ايدئولوژي در جوامع اسلامي را به خاطر آلودگي فكري برخي حاكمان بسيار جدي خواند و گفت: مي‌بينيد كه چگونه با استفاده از فضاي مجازي، وحشي‌گري‌هاي خود را به عنوان كارهاي اسلامي به نمايش مي‌گذارند، در حالي كه اسلام دين صلح و صفاست. هاشمي رفسنجاني، با تشريح فضاي اجتماعي مدينه در سال‌هاي قبل از بعثت نبوي و بيانات عقلي و منطقي پيامبر اسلام(ص) كه جامعه مشرك را موحد و خداپرست ساخت، گفت: بي‌شك با زور و ارعاب و فريب نمي‌توان جامعه را مومن كرد و همه كساني كه امروزه در جامعه اسلامي ايران و به ويژه در مقطع كنوني انتخابات، با عناوين اصلاح‌طلبي، اصولگرايي و مستقل اظهارنظر مي‌كنند، بايد توجه داشته باشند كه اسلام دين اعتدال است و انقلاب اسلامي، انقلابي معتدل بود، هست و خواهد بود. وي تاكيد كرد: بايد نگران ايجاد ترويج و رشد تفكر داعشي در جامعه بود كه كشورهاي اطراف را آلوده كرده است.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، افكار دگمي را كه پشت آن سرنيزه خوابيده، براي جامعه نامناسب خواند و با اظهار تاسف از اقدامات تخريبي بعضي از نامزدها و طرفداران صاحب تريبون و رسانه‌هاي آنها كه با پول بيت‌المال، دروغ، تهمت و اهانت را عليه مخالفان ترويج مي‌كنند، گفت: نشستن بر كرسي مجلسي كه با گناه به دست مي‌آيد، اصل گناه است و تعجب مي‌كنيم چگونه گروهي با ادعاي خداپرستي و انقلابي‌گري، با ظاهرسازي، سعي در فريب مردم دارند و به راحتي گناه مي‌كنند، در حالي كه اگر نامزدي در انتخابات براي خداست، نبايد در تبليغات گناه كنند. وي با تاكيد بر اين جمله كه «عقيده با زور در انديشه كسي به وجود نمي‌آيد»، به رشد آگاهي مردم و به خصوص جوانان تحصيلكرده در سال‌هاي اخير اشاره كرد و گفت: با اينكه تندروها از اقدامات تخريبي خويش تاكنون نتايج معكوس گرفته‌اند، اما باز هم بر بد اخلاقي‌هاي انتخاباتي خويش مي‌افزايند و بعيد نيست كه اين كار را با هدف دلسرد كردن مردم از حضور در پاي صندوق‌هاي راي انجام دهند.
در تبليغات واقعيت را بگوييد
هاشمي رفسنجاني، با توجه به سخنان سخنان اخير مقام معظم رهبري مبني بر واجب عيني بودن آمدن همه مردم به پاي صندوق‌هاي راي گفت: مي‌بينيد اين روزها مدعيان دروغين ذوب در ولايت، نه تنها اين سخن روشنگرانه رهبر سياسي و فقيه مجتهد زمان را تبليغ نمي‌كنند، بلكه از هر راهي براي نااميدي مردم مي‌كوشند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در بخش پاياني سخنان خود خطاب به نامزدهاي معتدل و اصلاح‌طلب گفت: خدا را در نظر بگيريد، در تبليغات واقعيت‌ها را بگوييد تا پيروزي يا عدم پيروزي شما در انتخابات «احدي الحسنين» باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون