• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3473 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۴ اسفند

نگاه

براي جلوگيري از حاكميت تفكرات مخرب راي دهيد

بهزاد نبوي

تصميم‌گيري درباره نحوه مواجهه با انتخابات يكي از مهم‌ترين تصميمات و رفتارها در قبال سرنوشت‌سازترين اتفاق سياسي است. خصوصا براي اصلاح‌طلبان يعني كساني كه معتقد به تغيير وضع موجود به وضع مطلوب با سازوكارهاي قانوني، مسالمت‌آميز و تدريجي هستند. تصميم ما در قبال اين رويداد مهم بايد مسوولانه، به دور از احساسات و مبتني بر تجارب گذشته و تحليل جامع و كلان از اوضاع كشور باشد. در ادامه مي‌كوشم ضمن اشاره به مهم‌ترين نكاتي كه مي‌تواند ما را در دستيابي به تحليلي صحيح از شرايط موجود كمك كند، نظرم را درباره انتخابات هفتم اسفند به عنوان يك اصلاح‌طلب بيان كنم. من معتقدم مادام كه سازوكاري به نام انتخابات ولو با حداقل استانداردهاي لازم براي تاثيرگذاري بر وضعيت كشور و آينده آن و حتي به ميزان اندك وجود دارد نبايد نسبت به آن بي‌تفاوت بود. معدود اصلاح‌طلباني كه بعضا به شكل احساسي مساله عدم شركت يا حتي تحريم انتخابات را از سر مي‌گذرانند بايد توجه كنند كه اولا مشاركت در انتخابات مجالس به علل مختلف حتي در دوره‌هايي كه رقابت آزاد و حداكثري وجود نداشته است، حدود پنجاه درصد بوده است و چنانچه كسي با هدف زير سوال بردن مشروعيت انتخابات بحث عدم مشاركت را مطرح كند قطعا به اين هدف دست نخواهد يافت. ثانيا بايد دانست كه كاهش مشاركت همواره به سود اقليتي است كه رد صلاحيت‌ها همواره شرايط رقابت را به نفع آن اقليت و به ضرر رقبا تغيير داده‌اند. انتخابات دوره دوم شوراهاي شهر تهران در اين زمينه تجربه عبرت آموزي است. در آن انتخابات با عدم استقبال جامعه از صندوق‌ها و با ۴۰۰ هزار راي كه به صندوق‌ها ريخته شد اقليتي بر شوراي شهر و شهرداري تهران حاكم و مبدا تحولاتي در عرصه سياسي كشور شد كه امروز نتايج تلخ آن را با تمام وجود احساس مي‌كنيم. مردم عزيز ما بايد بدانند جامعه هرگز از مشاركت گسترده در انتخابات زيان نديده است. اگر در سال ۹۲ در واكنش به ردصلاحيت و مايوس‌كننده با صندوق‌هاي راي قهر مي‌كرديم كه متاسفانه خود من اين كار را كردم امروز بايد ادامه سياست‌هاي نابخردانه گذشته و ادامه تحريم‌هاي بي‌رحمانه و ويرانگر ناشي از بحران هسته‌اي را با نفت بشكه‌اي كمتر از ۳۰ دلار نظاره مي‌كرديم و در داخل نيز فضاي عمومي كشور را غيرقابل تنفس ميافتيم. اظهار نگراني‌هاي ناشي از حضور گسترده مردم در انتخابات ۷ اسفند نشانه ترس رقبا از اين گام دوم مردم آگاه و هوشيار ما هست. حاصل اين مشاركت و برداشتن گام دوم اگر نتواند به رشد و توسعه و جبران عقب ماندگي‌هاي هشت سال پيش از ۹۲ در عرصه اقتصادي و نيز تدوام آرامش در سياست خارجي و استفاده از ظرفيت‌هاي بين‌المللي براي سرمايه‌گذاري و به تبع آن كاهش مشكلات اقتصادي منجر شود حداقل مانع بدتر شدن اوضاع كنوني كشور خواهد شد. با توجه به آنچه به عرض عزيزان رسيد به همه مردم عزيزكشورمان توصيه مي‌كنم كه در انتخابات شركت كنند و براي جلوگيري از حاكميت تفكرات مخرب و ضدمنافع ملي براي هر دو مجلس به ليست كامل گروه‌هاي معتدل و اصلاح‌طلب راي دهند.
منبع: روزنامه الكترونيكي اميد ايرانيان

 

مجلس دهم و مساله اشتغال

سيد  فريد موسوي

نرخ بيكاري بالا همواره يكي از مشكلات ساختاري اقتصاد ايران بوده ولي بازار كار كشور طي چند سال اخير با شرايط ويژه‌اي روبه‌رو شده است كه اتفاقاً بحراني‌ترين شرايط آن مصادف با دوران مجلس دهم خواهد بود. از اين رو براي مقابله با بحران بيكاري، وجود راهبرد مشخص و جهت‌گيري عالمانه از ضروري‌ترين و بارزترين نيازهاي اين مجلس خواهد بود.  پاسخ مجلس دهم به اين مطالبه چه خواهد بود؟ كدام بخش‌هاي اقتصادي مي‌توانند بار حل اين مشكل را به دوش بكشند؟ با اتكا به چه منابعي مي‌توان به مقابله با اين معضل رفت؟ و چه برنامه‌ها يا محورهاي كاري را مي‌توان در مجلس شوراي اسلامي دنبال كرد؟ نيرويي كه مي‌تواند بازار كار را از بحران خارج كند و مشكل ساختاري اشتغال را رفع كند در همان بازار كار وجود دارد. خيل عظيم جوانان تحصيلكرده، مشتاق پيشرفت و جوياي كار بزرگ‌ترين مزيت كشور است كه استفاده درست و سياستگذاري مناسب مي‌تواند با آزاد كردن نيروي آنها زمينه را براي رشد و توسعه همه‌جانبه كشور فراهم كند. توانمندي، سطح و كيفيت آموزش دريافتي و پويايي و خلاقيت اين جوانان از بسياري از جوانان مشابه در كشورهاي در حال توسعه بالاتر است. بسياري از اين جوانان حاضرند با دستمزدهاي ماهيانه كمتر از هزار دلار مشغول به كار شوند كه در مقياس دستمزدهاي جهاني اين به معني نيروي كار متخصص و ارزان است. اين مزيت مي‌تواند توليد را براي هر صنعتي، اقتصادي و قابل رقابت جهاني بسازد. يكي از مهم‌ترين وظايف مجلس دهم، فراهم كردن زمينه‌ها براي به كارگيري مزيت نيروي جوان و تحصيلكرده در اقتصاد كشور است.

 

استفاده از منابع عمومي به نفع يك جريان خاص

عبدالرضا هاشم‌زايي

همه مي‌دانند به علت اينكه تا يك‌روز مانده به تبليغات برخي اصلاح‌طلبان تاييد صلاحيت ‌شدند، روند تبليغات ما با اصولگراياني كه از قبل مي‌دانستند چه كساني به عنوان كانديدا تاييد خواهند شد تفاوت داشت، ما نتوانستيم از زمان استفاده كنيم.  در آخرين روز‌ها، ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان تكميل شد. زمان براي تبليغات ميداني ما كم بود، اما از امروز تبليغات به ويژه تبليغات ميداني براي اصلاح‌طلبان شدت بيشتري مي‌گيرد. باتوجه به برنامه‌هايي كه تاكنون از سوي قشر تحصيلكرده اصلاح‌طلبان تهيه شده است، با اندكي تامل مي‌توان فهميد كه تبليغات در فضاي مجازي كاملا در دست اصلاح‌طلبان است.  همه مي‌دانند اقدامات صداوسيما نتيجه عكس مي‌دهد. مردم ما آنقدر باشعور و مطلع هستند كه تحت تاثير تخريب‌هاي مستقيم و غيرمستقيم صداوسيما نسبت به اصلاح‌طلبان قرار نگيرند. در طول اين ۳۷ سال هرگاه از منابع ملي به نفع گروهي خاص استفاده شده، نتيجه معكوس داده است.

 

پاسخ به يك شايعه

پروانه سلحشوري

متاسفانه در ليست ابتدايي ائتلاف اصلاح‌طلبان نام فاميل من سلحشور درج شد كه با انتشار سريع ليست در خبرگزاري‌ها، سايت‌ها و شبكه‌هاي مجازي امكان تصحيح سريع آن فراهم نشد.  چندين بار مورد اين سوال قرار گرفته‌ام كه آيا با آقاي فرج‌الله سلحشور، كارگردان نسبتي دارم. بايد بگويم با ايشان هيچ نسبت و آشنايي ندارم، به غير از آنكه منتقد ديدگاه هنري ايشان هستم.  هنرمندان ما در سال‌هاي اخير نشان داده‌اند علاوه بر تلاشي كه در اعتلاي فرهنگ و هنر اين كشور دارند، با راه‌اندازي كمپين‌هايي در حمايت از محيط زيست، صرفه جويي آب، كمك به رهايي محكومان به قصاص با جلب رضايت شاكيان، در مواقع حساس سياسي كشور همچون انتخابات نيز نقش آگاهي بخشي خود را براي جامعه با روشنگري ايفا كرده‌اند.  هنرمندان كشور ما انسان‌هاي فرهيخته و صاحب فكري هستند كه بايد قدردان آنها و دغدغه‌هاي آنها براي آينده كشوربود.

«نه» به تندروي‌ها با حضور پاي صندوق

بهروز نعمتي

ليست‌ها در تهران تعيين كننده است‌ و حضور گسترده مردم در پاي صندوق‌هاي راي «نه» به تندروي‌هاست كه اميدواريم با حضور گسترده مردم در انتخابات خيلي از تندروي‌ها و بداخلاقي‌هاي سياسي كنار گذاشته شود.  با توجه به اينكه مجلس محل كار گروهي است راي دادن مردم به ليست‌ها مي‌تواند بسيار تعيين كننده باشد، البته ممكن است عده‌اي با توجه به شناخت‌شان به افراد خارج از ليست‌ها راي بدهند اما آنها نيز به فرموده رهبري توجه كننده كه ايشان تاكيد كردند ليست‌ها را ببينيد و بررسي كنيد و براساس پتانسيل ليست‌ها راي بدهيد. طبيعتا راي دادن مردم به ليست‌ها كمك بسيار خوبي مي‌تواند براي مجلس باشد، چون در تهران و شهرهاي بزرگ ليست‌ها بيشتر از افراد تعيين كننده هستند. با توجه به مشكلات فعلي كشور و حوزه اقتصادي و رونق كسب و كار اگر مردم به ليست‌هاي معتدل راي دهند ديگر شاهد حضور افراد تندرو و افراطيون در مجلس نخواهيم بود كه اين براي آينده و آرامش كشور تاثيرگذار است مردم در اين دوره از انتخابات حضور گسترده‌اي خواهند داشت كه اين حضور گسترده مي‌تواند باعث كنار گذاشتن بسياري از تندروي‌ها و بداخلاقي‌هاي سياسي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون