• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3473 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۴ اسفند

چهره‌هاي اصلاحات اين روزها چه مي‌گويند؟

همه با هم پيش به سوي صندوق‌هاي راي

گروه احزاب| «شركت در انتخابات مي‌تواند نقشه‌هاي جريان‌ها و افرادي را كه منافع باندي‌شان را بر منافع ملي ترجيح مي‌دهند نقش برآب كند.» اين جمله تنها يك جمله نيست كه اصلاح‌طلبان بر زبان مي‌آورند يك راه‌حل است براي عبور از تهديد‌ها و تحديد‌هايي كه بر خرخره مردم و كشور فشار مي‌آورد. حضور حداكثري در انتخابات يعني تشكيل مجلسي كه به جاي آنكه چوب لاي چرخ دولت اعتدال بگذارد يار دولت و دولتمردان مي‌شود تا بار تعهدش را به منزل برساند. امروز همه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان بعد از گام اول كه با موفقيت در سال ۱۳۹۲ برداشته شد «گام دوم» را براي دو انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي برداشته‌اند. گامي كه مي‌خواهد به سمت صلاح و پيشرفت كشور، به اصلاح امور و به رفع تهديدها و تنگناها برداشته شود. «ليست اميد» خروجي عقلانيت و خردورزي و اتحاد نيروهاي سياسي اعتدالي و اصلاح‌طلب براي برداشتن اين گام مهم و حياتي است. به نتيجه رسيدن اين گام اما محتاج حضور مردم پاي صندوق‌ها و راي دادن به«16 +30 » است. چنين است كه اصلاح‌طلبان اين روزها تنها يك حرف با هواداران‌شان دارند: «همه با هم پيش به سوي صندوق‌هاي راي و همه با هم به پيش به سوي سربلندي و اصلاح امور.»

بايد جلوي افراطي‌گري را بگيريم
.غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران سازندگي به سخنان رهبر معظم انقلاب و تاكيد ايشان برشركت در انتخابات اشاره كرد و گفت: اين مجلس بايد مجلس ملت باشد و نه خانه يك جريان، چرا كه ما در منطقه‌اي هستيم كه مسائل اقتصادي، اجتماعي و سياسي كار را تا جايي پيش برده كه دورتادور كشور ما را خون و آتش فرا گرفته است، پس به اين دليل ما بايد پارلماني داشته باشيم كه اولا به خاطر اين امنيت از همه نيروهاي نظامي قدرداني كند، بنابراين با اين شرايط بايد مجلسي بهتر از مجلس‌هاي قبل داشته باشيم. دبيركل حزب كارگزاران سازندگي با انتقاد شديد از صدا و سيما، اظهار كرد: جالب است كه در جايي مي‌گويند فلان رسانه به دليل دولتي بودن نمي‌تواند تبليغ كند، اما چطور يك رسانه نه يك فرد و گروه بلكه يك جريان سياسي را محكوم مي‌كند و چرا چنين سازماني سعي دارد كه القا كند كه يك جريان انگليسي است و اگر انگليسي است چرا شوراي نگهبان جلوي ورود آنها را نمي‌گيرد؟كرباسچي اضافه كرد: ما نيازمند راه‌اندازي يك مذاكره ملي هستيم. درواقع بايد مشكلات و اختلافات‌مان را به صورت فردي و گروهي با مذاكره حل كنيم و نبايد به همديگر تهمت بزنيم. وي با بيان اينكه همه بايد جلوي افراطي‌گري را بگيريم و اين تفاوتي نمي‌كند كه اصولگرا باشيم يا اصلاح‌طلب، ادامه داد: همه بايد در خصوص منافع ملي صحبت كنيم و همه بايد مقابل داعش بايستيم.
غلامحسين كرباسچي همچنين روز گذشته در اصفهان در مراسمي كه از طرف انجمن اسلامي دانشجويان پيرو خط امام دانشگاه اصفهان برگزار شده بود، گفت: يك گروه هستند كه ضدانقلابند و نمي‌خواهند كه نظام به اين شكل ادامه پيدا كند و عملا مردم را به عدم شركت در انتخابات دعوت مي‌كنند. گروه دوم معتقدند كه انتخابات يك رويه و ظاهر براي حفظ ظاهر بيشتر نيست اما به خاطر رودربايستي با مسائل بين‌المللي سعي مي‌كنند ظاهر را حفظ كنند البته اين منطق مورد تاييد امام و نظام نبوده و نيست. عده ديگري هم هستند كه مي‌خواهند انتخابات باشد اما فقط ياران خودشان در صحنه بمانند بنابراين تلاش مي‌كنند به ما بگويند شما كاره‌اي نيستيد و انتخابات از پيش طراحي شده است.
كرباسچي خاطرنشان كرد: مجلس بايد با تصميم دسته‌جمعي اداره شود به عنوان نمونه در شرايط كنوني چه كسي حاضر است مسووليت دولت‌هاي نهم‌و دهم را بپذيرد، آيا جناح اصولگرا حاضر است بيايد و بگويد من اكثريت را در مجلس شوراي اسلامي داشتم و من وزير علوم را استيضاح كردم و مسووليتش را هم مي‌پذيرم؟
وي تصريح كرد: خودمان را از انتخابات محروم نكنيم و مغلوب دلسردي‌ها و نارسايي‌ها نشويم چون 290 نفر نماينده مجلس مي‌توانند همه مسائل كشور را تغيير دهند و ما شاهد هستيم كه تا الان هم توانستند اين كار را بكنند. ما به فكر معيشت مردم هستيم اما در عمل بايد ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد و بهتر است اين ايام را به عنوان ايام قدر و سرنوشت‌ساز خودمان بدانيم.
وي در مورد موضوع ممنوع‌التصويري رييس‌جمهور اسبق كشور گفت: اين موضوع بايد در يك ساز‌و‌كار ملي و در سطح كشور حل شود.
دبيركل حزب كارگزاران سازندگي در مورد كساني كه به رييس دولت اصلاحات اتهام براندازي مي‌زنند، تصريح كرد: كسي كه با راي 20ميليوني مردم انتخاب شده و همه مقامات كشور و از جمله شوراي نگهبان تاييدش كرده‌اند بعد از هشت سال از رياست‌جمهوري‌اش كساني فهميده‌اند كه وي قصد براندازي داشته و اگر اين اتهام درست است پس چرا اين پرونده به هيچ دادگاهي نمي‌رود و اين شخص محكوم نمي‌شود.

هيچ يك از مديران خاتمي به خاطر فساد اقتصادي متهم نشدند
عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوي دولت اصلاحات هم طي اظهاراتي از هواداران اصلاحات و اعتدالگرايي خواست تا با حضورشان پاي صندوق‌هاي راي راه را براي خانه‌نشين كردن افراطي‌ها و مفسدان اقتصادي بردارند. رمضان‌زاده كه با ايلنا گفت‌وگو كرده با اشاره به تفاوت سلامت مالي اصلاح‌طلبان با اصولگرايان اظهار داشت: اصلاح‌طلبان همواره به سلامت اقتصادي مشهور بوده‌اند و هيچ مدير ارشد اصلاح‌طلبي، اتهام مالي نداشته است.
او افزود: البته اصولگرايان تندرو براي تخريب اصلاح‌طلبان از هيچ كاري فروگذار نمي‌كنند؛ البته ما استقبال مي‌كنيم كه منابع مالي ستادهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان به صورت شفاف اعلام شود. وي با اشاره به ماجراهايي مثل دريافت كارت هديه از طرف بعضي نمايندگان از يكي از متهمان فساد اقتصادي خاطرنشان كرد: حمايت معاون اول دولت قبل از برخي نمايندگان اصولگراي مجلس در دوره قبلي، تماما در دوره‌اي اتفاق افتاد كه مديريت كشور تنها در اختيار اصولگرايان بود. سخنگوي دولت خاتمي با مقايسه سلامت اقتصادي مديران دولت خاتمي و احمدي‌نژاد تاكيد كرد كه هيچ‌كدام از مديران دولت خاتمي به خاطر فساد اقتصادي متهم نشدند.
مرعشي: با مشاركت مردم بيش از 50 درصد راي داريم
حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران با اشاره به نظرسنجي‌هاي انجام گرفته درباره ميزان مشاركت مردم در انتخابات و سهم هر كدام از ليست‌هاي انتخاباتي گفت: طبق نظرسنجي‌هاي انجام يافته در سطح كشور حدود 62 درصد مردم درانتخابات 7 اسفند شركت مي‌كنند و در اين بين راي‌دهندگان به ليست اصولگرا‌ها حدود 18 درصد، به ليست اصلاح‌طلبان 22 درصد و به ليست حاميان دولت 32 درصد راي خواهند داد، همچنين ليست با اصلاح‌طلبان و ليست حاميان دولت بيش از 50 درصد راي خواهيم داشت.
وي درباره اينكه چه نتيجه‌اي در انتخابات مجلس دهم در تهران رقم خواهد خورد؟ تصريح كرد: در طول تاريخ راي‌گيري در پايتخت ايران تاكنون اتفاق نيفتاده كه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان تركيبي و به يك تعداد وارد مجلس شوند يا اصلاح‌طلبان با قاطعيت وارد مجلس شده‌اند يا اصولگرايان، اما در انتخابات مجلس دهم از ليست اصلاح‌طلبان حتما بالاي 25 نفر وارد مجلس خواهند شد و در اين بين شايد 10 درصد از ليست‌هاي ديگر باشد ولي حتما بقيه آن از يك ليست يا اصلاح‌طلبان هستند يا اصولگراها. مرعشي اضافه كرد: آن چيزي كه ما از ليست شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان مي‌دانيم اين ليست قوي است و راي مي‌آورد.
 اين نماينده سابق مجلس تاكيد كرد: آراي مردم در تهران خيلي مهم و تعيين‌كننده است. در دور اول مجلس پنجم اصلاح‌طلبان و اصولگراها تهران را نبردند و به دور دوم كشيده شد، كه در مرحله دوم اتفاقاتي افتاد كه بر ما برچسب انحرافي زدند و نتوانستيم پيروز انتخابات مجلس بشويم. مرعشي درباره رد صلاحيت‌شدگان نيز اظهار داشت: بنا به فرمان رهبر معظم انقلاب كه فرمودند ديگر به رد صلاحيت‌ها كار نداشته باشيد ما هم ديگر كاري نداريم، چون رهبري فصل‌الخطاب است، ما هم احترام مي‌گذاريم و چيزي بوده كه ديگر تمام شده است.
وي افزود: اشكال كار از نظر من اين است كه ليستي را كه شوراي محترم نگهبان تاييد كرده و از همه فيلترها رد شده است، ديگر نبايد درون اين ليست دنبال نفوذي بگرديم يا دنبال افرادي با عنوان انگليسي يا امريكايي بگرديم؛ چون اين ليست مورد تاييد شوراي نگهبان است.
سخنگوي حزب كارگزاران با اشاره به مخالفت‌ها با نظر شوراي نگهبان در تاييد صلاحيت افراد گفت: كساني كه دارند به اين ليست ايراد مي‌گيرند يعني شوراي نگهبان را قبول ندارند، يعني آقاي حسين شريعتمداري مدير مسوول روزنامه كيهان به تاييد صلاحيت آقايان هاشمي‌رفسنجاني و محمدرضا عارف ايراد مي‌گيرد، يعني شوراي نگهبان را قبول ندارد.
حسين مرعشي در واكنش به عملكرد رسانه‌هاي بيگانه درباره نامزدهاي انتخاباتي گفت: من مي‌خواهم از اين رسانه‌ها بپرسم ببينم چه كسي از شما خواسته است كه از اين اسامي حمايت كنيد؟ چرا شما فكر مي‌كنيد مسائل داخلي ايران به شما مربوط است؟ مسائل داخلي به خود ما ارتباط دارد مگر در انتخابات‌هاي گذشته شما خاتمي را آورديد؟

محمد سلامتي: راي مردم نه به افراط است
محمد سلامتي هم وي اظهاراتي گفته است: اكنون به نظر مي‌رسد اكثر بدنه جامعه كه متمايل به اصلاح‌طلبان است اين انگيزه را پيدا كرده است كه با حضور گسترده خود بار ديگر اصولگرايان را غافليگر كند. سلامتي در گفت‌وگو با ايرنا با اشاره به اينكه مردم با حضور گسترده در انتخابات و راي دادن به ليست‌هاي تاييد شده توسط اصلاح‌طلبان مجددا نه بزرگي به خط‌مشي افراطي مي‌گويند، افزود: افراد كمتر سرشناسي كه نام‌شان در اين ليست‌ها آمده است كاربلد، فني و صاحب ديدگاه‌هاي روشني هستند ولي تا به امروز مجالي براي مطرح شدن آنها در عرصه سياسي فراهم نشده است. از اين رو نبايد گفت آنهايي كه بيشتر مطرحند از اينها بهترند بلكه مي‌توان گفت اينها اشخاص تازه‌نفسي هستند كه روحيه و دانش لازم را براي اصلاح امور كشور دارند از اين رو بايد به تمامي اين ليست راي داد.

مبلغ: حضور هوشمندانه در انتخابات زمينه‌ساز توسعه كشور است
مرتضي مبلغ هم در دانشگاه اصفهان گفت: هرجا كه مردم با هوشمندي و مسووليت‌پذيري در انتخابات حاضر شوند كشور در مسير پيشرفت و توسعه قرار مي‌گيرد. مبلغ با بيان اينكه ما امروز در نيمه راه رسيدن به دموكراسي كامل قرار داريم، گفت: لازمه چرخش قدرت كه بايد آرام و بدون تنش اتفاق افتد، سرسپردن به راي مردم است. وي اظهار اميدواري كرد كه با عدم اهمال مردم و شركت مسوولانه آنها در انتخابات، شاهد مجلسي كارآمد و در شأن ملت ايران باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون