• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3479 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۱ اسفند

10 نكته از مصطفي معين در رابطه با انتخابات

مشاركت اجتماعي انتخابات مجلس و اميد به آينده

اعتماد آنلاين| مصطفي معين، وزير علوم دولت اصلاحات در نوشتاري شرايط سياسي امروز جامعه ايران و انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را تحليل كرده است. او در اين تحليل كه آن را در اختيار «اعتمادآنلاين» قرار داده است، انتظاراتش از نمايندگان مجلس دهم را بيان كرده است و همچنين در اين تحليل بيان كرده است كه «افرادي كه مستقل وارد مجلس دهم شده‌اند، نيز با گذر زمان به سمت اصلاح‌طلبان كشيده مي‌شوند.» معين در اين تحليل اين نكته را يادآوري كرده است كه «پيروزي امروز در كشورمان كه مردم هم از آن خوشحال هستند با حمايت بزرگان و چهره‌هاي قديمي اصلاحات اتفاق افتاد و بايد قدردان آنها بود.»
متن كامل تحليل «مصطفي معين» و 10 نكته‌اي كه او در رابطه با انتخابات مجلس نوشته است، در ادامه مي‌آيد:
هفتم اسفندماه با خانواده براي راي دادن به حسينيه ارشاد رفتيم كه ياد و تجديدخاطره‌اي هم از دكتر علي شريعتي باشد. در حسينيه ارشاد، صف بسيار طولاني و متراكمي از زنان و مردان و به ويژه جوانان تشكيل شده بود و نگاه‌ها، برخورد‌ها و آنچه به زبان‌ها مي‌آمد همگي محترمانه، دوستانه و صميمانه بود. به جمع مردم پيوستيم و سه - چهار ساعت بدون دقيقه‌اي وقفه به گفت‌وگو، سوال و جواب، تحليل اوضاع، مصاحبه داخلي و خارجي گذشت. حال كه انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي برگزار شده است و نتايج آن در حال اعلام است بايد خدا را شاكر بود كه چنين احساس مسووليتي در جامعه ما به وجود آمده است. اين مهم‌‌ همان اتفاقي است كه ما مي‌خواهيم و همچنين پيامبر ما خواسته است. چرا كه انسان اجتماعي خلق شده و اين‌طور نيست كه غير مسوول باشد. انسان اجتماعي است و بايد نسبت به جامعه خودش احساس مسووليت كند. مردم ايران با شركت گسترده در انتخابات هفتم اسفندماه ۱۳۹۴ نشان دادند كه براي سرنوشت خود اهميت قايل هستند و مشاركت جمعي را به انفعال و انزوا ترجيح مي‌دهند. اما در رابطه با انتخابات مجلس شوراي اسلامي و نتايج اين انتخابات مي‌خواهم چند نكته را بيان كنم:
1- نتايج انتخابات مجلس شوراي اسلامي نشان مي‌دهد كه با اميد به آينده مي‌توان شرايط را تغيير داد. با اميد مي‌توان براي بهبود شرايط تلاش كرد. به واقع با ياري خدا و همياري مردم انتخابات هفتم اسفندماه نتيجه خوبي در پي داشته است و حال بايد به فرداي روشن چشم بدوزيم كه شرايط براي آباداني و بهبود اوضاع معيشتي و رفاهي مردم فراهم شود و همان‌طور كه رييس‌جمهور در پيام خود به مردم گفته است «اكنون وقت آن است كه با همدلي و همزباني ملت و دولت، راهي تازه بگشاييم و به اتكاي توان داخلي و استفاده از فرصت‌هاي خارجي، فصلي نو در رشد و شكوفايي اقتصاد ملي بگشاييم.»
۲- بايد گفت كه با وجود حذف نامزدهاي شاخص اصلاح‌طلب و نيروهاي اصيل انقلاب و كشور كه براي شركت در انتخابات ثبت نام كرده بودند، به خواست خداوند شور، انگيزه و تحول اجتماعي در انتخابات هفتم اسفندماه و همين‌طور بايد از مردم هم قدرداني كرد كه با شركت گسترده آنها در انتخابات يك «نه» بزرگ به افراط و تفريط، بي‌اخلاقي و خشونت در كشور گفته شد.
۳- معتقدم همان‌گونه كه از قبل پيش‌بيني مي‌كردم، مجلس دهم، مجلسي سه قطبي خواهد بود. اين سه قطب از سه جناح اصلاحات، ميانه رو (اعتداليون) و اصولگراهاي سنتي تشكيل مي‌شود. در اين ميان دو جناح اصلاحات و ميانه‌رو با يكديگر مشترك مي‌شوند و دوسوم مجلس آينده را تشكيل مي‌دهند و اصولگرايان سنتي جايگاه به مراتب كمتري در مجلس آينده از مجالس هشتم و نهم خواهند داشت.
۴- افرادي كه مستقل وارد مجلس دهم شده‌اند، نيز با گذر زمان به سمت اصلاح‌طلبان كشيده مي‌شوند و در اين مقطع اصلاح‌طلبان بايد به گونه‌اي رفتار كنند و استراتژي داشته باشند كه بتوانند شروع به كادرسازي كنند و نيروهاي جديدي در مجلس دهم براي خود فراهم كنند.
۵- اميدوارم منتخبين مردم، در مجلس دهم دانش تخصصي و كار‌شناسي علمي را جايگزين رفتار‌هاي پوپوليستي، شعارگرايي و عوام فريبانه كنند. اميدوارم نمايندگان به جاي تقابل و كارشكني براي دولت يازدهم، از دولت پشتيباني و حمايت كنند اما همزمان نيز بر عملكرد دولت نظارت داشته باشند و استقلال راي خود را حفظ كنند. اميد دارم كه دهمين مجلسي كه در جمهوري اسلامي ايران تشكيل مي‌شود، تعامل با جهان را جايگزين جهان‌ستيزي و ترويج تخاصم با دنيا كند.
۶- مي‌توان خوشبين بود كه در مجلس دهم چهره رحماني اسلام و چهره مهربان ايران و ايرانيان را بار ديگر به جهانيان معرفي كنيم. بايد بدانيم كه ما مردمان ايران از ۲۶۰۰ سال قبل منادي صلح، دوستي و همزيستي جهاني بوده‌ايم و اسلام كه دين آزادي، حق انتخاب و كرامت انساني است، شرايط را براي يك زندگي آرام و شرافتمندانه براي‌مان فراهم كرده است. بايد قانونگذاران ما به گونه‌اي عمل كنند كه چهره رحماني اسلام جايگاه خود را در كشور به دست بياورد و نسل جوان با دل و جان پذيراي آن باشد. اميدوارم مجلس آينده به اين فكر باشد كه يك چهره مردمي و اخلاقي اسلام را به جهان معاصر اعم از كشورهاي اسلامي و غيراسلامي ارايه كند.
۷- براي اصلاح جامعه و پيشرفت كشور، پا به پاي دولت و حكومت، نخبگان و دانشگاهيان نيز نقش و مسووليت دارند و بايد پاسخگو باشند كه در اين ميان آگاهي بخشي به جامعه اصلي‌ترين رسالت آنهاست. بايد تلاش شود كه در كشورمان عقلانيت جايگزين ناآگاهي و جهل شود. اين مهم زماني جامه عمل پيدا‌ مي‌كند كه نهادهاي مدني، كمپين‌ها و ان.جي.‌او‌هاي بيشتري در كشور به طور جدي شروع به كار كنند. پس همان‌طور كه گفته شد در فصل جديدي كه كشورمان پيش‌روي خود دارد از نخبگان و دانشگاهيان انتظار مي‌رود كه براي رسيدن به جامعه‌اي آگاه و عقلاني گام‌هاي عملي و اساسي‌تر بردارند.
۸- افراد با هر گرايشي كه باشند، يعني چه گرايش اصلاح‌طلبي داشته باشند و چه اصولگرايي، همگي قابل احترام هستند. اما اين موضوع منوط به اين است كه از اصالت فكري و اعتقادي، شخصيت اخلاقي و اجتماعي، حسن سابقه و دانش و كارآمدي برخوردار باشند و در كارنامه آنها هيچگونه سابقه رانت‌خواري، باندبازي، تفرقه‌افكني، افراطي‌گري و دين‌فروشي وجود نداشته باشد. اميدوارم نماينده‌هاي جديدي كه وارد مجلس دهم مي‌شوند سابقه‌اي خوب و به يادماندني از خود در تاريخ سياسي كشور به جا بگذارند.
۹- مجلس شوراي اسلامي سنگر اصلي دفاع از حقوق مردم است به گونه‌اي كه نمايندگان به نيابت از مردم مي‌توانند سياست‌هاي ملي، بلندمدت و قوانين اصلي كشور را تعيين كنند. اميدوارم مجلس دهم اين‌گونه باشد و بتواند خواسته‌ها و انتظارات مردم را برآورده كند. در اين ميان از نمايندگان مجلس كه خود جوان نيز هستند انتظار دارم كه به نياز‌ها و مطالبات نسل جوان كه در سال‌هاي 1384 تا 1392 ناديده گرفته شده بود، اهميت خاصي بدهند و در تلاش باشند تا به مطالبات آنها رسيدگي كنند.
10- پيروزي امروز در كشورمان كه مردم هم از آن خوشحال هستند با حمايت بزرگان و چهره‌هاي قديمي اصلاحات اتفاق افتاد و بايد قدردان آنها بود.
در پايان بايد بگويم كه همان‌گونه كه از چندين ماه قبل از برگزاري انتخابات مجلس دهم در محافل مختلف پيش بيني و گفته ‌شد كه انتخابات مجلس دهم نقطه عطفي تعيين كننده در سرنوشت كشور خواهد بود، اين مهم امروز و با اعلام نتايج انتخابات رقم خورده است. اميدواريم كه باتحول در وضعيت مجلس، اصلاح و تقويت ساير قوا و اركان نظام، آسايش و معيشت مردم، توسعه علمي - تكنولوژيك و پيشرفت كشورفراهم شود و جوانان براي زندگي بهتر راهي خارج از كشور نشوند بلكه بمانند و بازگردند تا سهم موثرتري در سربلندي جامعه ايراني داشته و در وطن خودشان به كار و زندگي عزتمندانه بپردازند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون