• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3479 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۱ اسفند

نمايندگان خودروسازان جهاني به سالن اجلاس آمدند

همايش خودرو تهران زير سايه ژنو

گروه اقتصادي |در شرايطي كه ايران‌خودرو دو قرارداد خودرويي خود را با برندهاي اروپايي امضا كرده و سايپا نيز چشم انتظار تعيين تكليف قراردادش با رنو است، سومين همايش بين‌المللي خودرو ايران در زير سايه همايش ژنو برگزار شد تا جاي خالي برخي مديران اصلي خودروسازان خارجي با مديران ارشدشان پر شود.
سومين همايش خودرو تهران دو دور قبلي خود را در آذر‌ماه برگزار كرد و در دوراني كه هنوز گره‌هاي تحريم باز نشده بود توانست با حضور بزرگان خودرويي در ايران تصور روشني از آينده صنعت خودرو ايران با حضور برندهاي مطرح دنيا را به تصوير بكشاند و اما سومين دور برگزاري اين همايش با تغيير زمان در حالي برگزار شد كه نمايشگاه خودرو ژنو طبق روال هرساله در همين تاريخ برگزار شده است و اين امر دليلي شد تا همزماني با اين رويداد مهم خودرويي اين همايش را كمي متاثر كند.
به نظر مي‌رسيد همايش سوم محلي براي امضاي قراردادهاي مهم خودرويي باشد و ايران بتواند تكليف همكاري‌هاي خودرويي خود را مشخص كند. به هر روي به روال سال‌هاي گذشته برندهاي مطرح دنيا با حضور در اين همايش با مديران اصلي يا نمايندگان ارشد نشان دادند كه ايران هنوز براي خارجي‌ها جذاب است. موضوعي كه كيم يانگ جون، رييس انجمن خودروسازان جهان به آن اشاره كردو گفت: «پيش‌بيني مي‌شود با توجه به قيمت پايين نفت و رشد بازار خودرو در امريكا و اروپا تقاضاي خودرو در سال جاري با رشد 9/1 درصدي به 91 ميليون دستگاه برسد. سال گذشته 89 ميليون خودرو در سراسر جهان به فروش رسيد، البته خودروسازان ديگر سودهاي آنچناني نصيب‌شان نمي‌شود و وضعيت مانند گذشته نيست. بازارهاي خودرو در اروپا مانند آلمان، فرانسه، ايتاليا و اسپانيا در حال فعاليت است، ايران نيز 80 ميليون جمعيت دارد و با توجه به آن صنعت خودروي ايران پتانسيل زيادي براي تبديل شدن به مركز توليد خودرو را در منطقه دارد. ايران و كره شراكت طولاني در صنعت خودرو داشتند؛ به عنوان مثال سايپا و كيا سال‌هاي طولاني در زمينه توليد خودرو همكاري كرده‌اند. ايران در حال حركت در مسير مناسب است، بنابراين پيش‌بيني مي‌كنيم با توجه به بزرگي بازار خودرو در ايران صنعت خودروي ايران نيز به رشد مناسبي برسد.»
وي با بيان اينكه صنعت خودروي ايران در شرايط جديدي قرار گرفته است ادامه داد: «بازار ايران در آينده بازار بزرگي در صنعت خودرو به شمار آمده و شركت‌هاي خارجي بايد از اين پتانسيل استفاده كنند. امروز با وجود تمام مشكلات صنعت خودروي ايران در شرايط جديدي قرار گرفته است و در مسير مناسب حركت مي‌كند. سال گذشته يك ميليون و 300 هزار دستگاه در اين كشور به فروش رسيده است كه اين موضوع نشان مي‌دهد بازار ايران در آينده بازار بزرگي در صنعت خودرو به شمار آمده و شركت‌هاي خارجي بايد از اين پتانسيل استفاده كنند. صنعت خودروسازي جهان مجبور است در توليد محصولات خود معيارهاي مختلفي را در بخش زيست محطي رعايت كند، همين موضوع باعث مي‌شود كه هزينه‌هاي توليد افزايش پيدا كند اما درصدديم با توجه به سطح درآمدي مصرف‌كنندگان يك توازن در بازار به وجود آوريم.»
وي با اشاره به مشاركت ايران و خودروسازان كره‌اي هم تاكيد كرد: «ايران شراكت طولاني با خودروسازان كره‌اي داشته و سال‌هاست كه مدل‌هاي مختلف كيا و سراتو را توليد مي‌كند، اين موضوع از سال 1374 شروع شده كه اميدواريم در آينده مشاركت‌ها افزايش پيدا كند. در چارچوب اين كنفرانس اميدواريم فرصت مناسبي براي همكاري بيشتر خودروسازان خارجي و داخلي فراهم آيد.»
تعهد ارزي وزارت صنعت به دولت
در اين همايش البته محمد رضا نعمت‌زاده، وزير صنعت معدن و تجارت مجددا از حمايت دولت از خودروسازان صحبت كرد و با بيان اينكه به دولت تعهد داده‌ايم تا بخشي از ارز مورد نياز كشور را تامين كنيم، گفت: «بر اين اساس، صنعت خودرو يكي از بازوهاي قدرتمند براي تامين ارز موردنياز كشور و انجام اين تعهد وزارت صنعت، معدن و تجارت است. چنانچه صادرات را فعال كنيم، به طور قطع مي‌توانيم ارزآوري مناسبي داشته باشيم و البته اينكه چه زماني بتوانيم سهم عمده‌اي از ارز كشور را تامين كنيم، بستگي به افزايش عمق سطح ساخت داخل خودروهاي توليدي دارد. در خودروهاي جديد نيز تلاش ما اين است كه بتوانيم علاوه بر افزايش ساخت داخلي، زمينه را براي صادرات فراهم كنيم تا ارزآوري بيشتري در اين رابطه داشته باشيم. در اين ميان، البته اصرار ما اين است كه از حداقل عمق ساخت داخل به ۸۰ درصد در سال‌هاي آينده برسيم. در حال حاضر خودروسازان اروپايي از جمله شركاي اصلي صنعت خودروي ايران در دوران پساتحريم شده‌اند و البته امروز با هيات بزرگي از كره ملاقات خواهم داشت و با ژاپني‌ها و تعداد ديگري از خودروسازان صاحب‌نام ديگر هم مذاكراتي انجام خواهم داد.»
وي ادامه داد: «لازم است صنعت خودروي كشور را به روز كرده و در جهت استفاده از فناوري‌ها گام‌برداريم و اين در شرايطي است كه سال‌هاي تحريم باعث شده صنعت كشور در بخش سرمايه‌گذاري و توليد كمتر مورد توجه قرار گيرد. البته خودروسازان همكاري‌هايي را با دانشگاه‌ها شروع كرده‌اند.»
مذاكره با پنج شركت معتبر جهاني
نعمت‌زاده در ادامه از انجام مذاكره با پنج شركت معتبر جهاني ديگر براي حضور و سرمايه‌گذاري در صنعت خودروي ايران خبر داد و گفت: «تفاهم اوليه دايملر بنز با سه شركت ايراني براي توليد موتورهاي پيشرفته ديزلي خودروهاي بازرگاني و خدمات پس از فروش صورت گرفته و امروز نيز مذاكراتي با ساير خودروسازان خارجي خواهيم داشت و البته فردا هم برخي از حركت‌هايي كه آغاز شده است، به تصميم خواهد رسيد. به لحاظ قيمت تمام شده طراحي و پذيرش مشتريان بايد رقابت ايجاد شده، ضمن اينكه پيش‌بيني ما اين است كه از سه ميليون خودروي توليد شده در سال‌هاي آينده يك سوم به كشورهاي ديگر صادر شود كه اين موضوع شرط اول رقابت‌پذيري است. دليل ما براي مشاركت با خارجي‌ها اين است كه از نام و نشان آنها استفاده كرده و همان‌طور كه بازار بزرگ خود را در اختيار آنها قرار مي‌دهيم، بازارهاي خارجي آنها را نيز در اختيار بگيريم. به دنبال توليد خودروهاي روزآمد هستيم تا با شرايط زمان بتوانند علاوه بر كاهش مصرف سوخت با استانداردهاي آلايندگي روز دنيا نيز مطابقت داشته و راهي بازارهاي صادراتي شوند.»
در ادامه اين همايش جان كريستوف كمار، معاون آفريقا و خاورميانه شركت پژو از ورود پژو ۳۰۱ جديد و پژو ۲۰۸ در سال ۲۰۱۸ و پژو ۲۰۸ در سال ۲۰۱۷ خبر داد و مجددا تاكيد كرد: «همكاري مشترك با ايران خودرو از اواسط سال 2016 اجرايي خواهد شد. به اين ترتيب خودروهاي پژو با فناوري جديد در ايران توليد خواهد شد.»
هاشم يكه‌زارع، مدير عامل ايران‌خودرو از تمايل ايراني‌ها به خريد خودروي زير 15 هزار دلار اشاره كرد و گفت: « ۸ درصد از فروش خودرو در ايران قيمتي كمتر از ۱۵ هزار دلار دارد.» وي گفت: «خودروسازان خارجي بايد در برنامه‌ريزي براي حضور در بازار ايران، اين موضوع را مدنظر قرار دهند.»
مهدي جمالي مديرعامل سايپا نيز از طراحي دو پلتفرم براي توليد ۲۰ خودرو جديد در سايپاخبر داد و گفت: «ارزش سايپا هم اكنون هفت ميليارد دلار است و مركز طراحي اين شركت در حال تهيه دو پلتفرم است تا روي آن 20 محصول جديد را توليد كند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون