• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3479 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۱ اسفند

ادامه از صفحه اول

چهار درس از  انتخابات هفتم اسفند
اگر نگاهي به اسامي نامزداني كه در فهرست انتخاباتي اصلاح‌طلبان وجود داشت بيندازيم با دو چهره‌اي روبه‌رو مي‌شويم كه پيش از اين محال بود اصلاح‌طلبان از كنار آنها رد بشوند چه برسد به آنكه در كنار آنها بنشينند. علي مطهري و كاظم جلالي عملا در انتخابات مجلس هفتم با تمايل كامل اصولگرايي وارد مجلس شدند امازمانه كاري كرد كه آنها در انتخابات مجلس دهم در فهرستي قرار بگيرند يا قرار داده بشوند كه اصلاح‌طلبان از آن طرفداري مي‌كردند.
2- انتخابات هفتم اسفند در واقع انتخاب ميان «طرفداران برجام» بود با هواداران «ضد‌برجام». كساني كه از برجام حمايت كردند راي آوردند و كساني كه سعي در تداوم تحريم داشتند و به نوعي خواهان توقف برجام بودند راي نياوردند. شايد مردم به فهرستي كه راي دادند از تك تك آنها شناختي نداشتند اما مي‌دانستند در فهرست مقابل كساني هستند كه در دو سال گذشته در مقابل سياست‌هاي برجامي ايستاده بودند و در هر برهه از زمان كه مي‌توانستند در مقابل آن قرار مي‌گرفتند. در واقع مردم با اين انتخاب نشان دادند كه خواهان تداوم برجام هستند و با هر گرايشي كه بخواهد برجام را متوقف كند مخالف هستند.
3- روحاني در روند اين انتخابات نشان داد كه نه تنها يك سياستمدار است بلكه يك پراگماتيست هم هست. عملگراي محضي كه بر سر هدفش كه در دوران نامزدي رياست‌جمهوري خود داده بود ايستاده است. او با انحاي مختلف در مقابل كساني كه مي‌خواستند اين انتخابات را يكسويه كنند ايستاد و حتي در برخي مواقع از رد صلاحيت‌شدگان هم دفاع كرد و توانست صلاحيت افراد را   از شوراي نگهبان بگيرد تا نسبتا فضاي رقابتي‌تري شكل گيرد.
4- مردم با انتخاب خود نشان دادند كه خواهان تغيير در فضاي اقتصادي هستند. فضاي اقتصادي كه تاكنون حاكم بوده فضايي همراه با تحريم بوده است؛ تحريمي كه اكنون بنا بر قواعد برجام بايد برداشته شود. در چند ماه گذشته عملا از سوي دولت گام‌هايي براي اين تعامل برداشته شد - مانند قرارداد IPC- اما مخالفت نمايندگان مجلس، ‌آن دسته از نمايندگاني كه در دور بعد از سوي مردم انتخاب نشده‌اند و به مجلس راه نيافته‌اند، با اين قراردادها مانع از تداوم اين گام‌ها بوده است. اما انتخاب مردم از طيف هواداران برجام و راهيابي آنها به مجلس دهم نشان مي‌دهد كه اين تغيير در فضاي اقتصادي هم بايد رخ دهد. در واقع مردم مجلس آينده را مجلس توسعه‌گرايي مي‌خواهند كه بتواند نقشه راه برجام را ادامه دهد.

ادب پذيرفتن راي مردم
هرچند در شهرستان‌ها هم آنجا كه امكان رقابت و تشخيص اصلاح‌طلبان وجود داشت تمايلات مردم هماهنگ با تهرانيان بود با اين حال اگر انتخابات تهران كه شاخص در سطح كشور است را ملاكي منصفانه بگيريم بايد صداي بلند پيام مردم شنيده شود و نوع رفتار آينده اصولگرايان ميزان انعكاس اين راي قاطع را نشان خواهد داد. مسلما وعده‌هاي انتخاباتي رييس‌جمهور محترم بار ديگر در انتخابات مجلس مورد تاكيد و اصرار مردم قرار گرفت و نشان داد كه ايرانيان همچنان خواسته‌هاي خود را در هر مقطعي به صورت قانوني و توام با ادب و احترام بيان مي‌كنند و قطعا انتظار دارندكه بعد از اين همه اصرار بر رفع محدوديت‌ها كه بعضا از سال 88 تاكنون بر آن تاكيد داشته‌اند، جامه عمل پوشانده شوند. گشايش اقتصادي و رفع تنگنا‌هاي معيشتي و رسيدگي به احوال محرومان جامعه از طريق نگاه كارشناسانه و تعامل مثبت با جهان و رفع تشنج در روابط بين‌الملل چيزي نيست كه در نوع انتخاب مردم هويدا نباشد. اميد مي‌رود ادب شكست در فرآيندي كمال‌آسا اصولگرايان را پاي كار اين خواسته‌هاي مردم آورد و مساعدت لازم آنها را فراهم كند تا كشور عزيزمان گام‌هاي بلند توسعه و پيشرفت را جهش‌وار بردارد.

مجلس عارفانه با تكرار تدبير دولت
در فصل انتخابات ثبت‌نام كانديداهاي مجلس شور و نشاط خاصي را در بين مردم ايجاد كرد و اميد ايشان به تغيير ساختار مجلس رنگ و بوي تازه‌اي گرفت. شعار اصلاح طلبان اميد، آرامش و رونق اقتصادي شد و شعار آرامش، كليدواژه‌اي شد براي تسلي مردمي كه هيچ گزينه‌اي در شهر و ديار خود از همفكران خود نمي‌ديدند. اين نيز گذشت و مردم آموخته بودند كه مسير دموكراسي جاده‌اي هموار نيست و با قهر با صندوق نمي‌توان مشكلي را حل كرد. مردم همه ماندند و ترجيح دادند «نه» بگويند به افراطي‌گري و در بسياري شهرها از طيف مقابل حمايت كرده ولي اجازه حضور تفكر تندرو و بي‌اخلاق را در مجلس ندهند. حضور در انتخابات را در ذهن خود آنقدر تكرار كردند و اگر «ذره‌اي ترديد در دست و دل‌شان بود پاك از ياد بردند» و امروز ماحصل اين پختگي سياسي و تدبير عارفانه و تدبير بزرگان اعتدال و اصلاحات، پيروزي گفتماني است كه بنيانگذار كبير انقلاب حضرت امام خميني(ره) پايه‌گذار آن بود.
به قول حافظ:
عشق دردانه و من غواص و دريا ميكده/ سر فرو  بردم در آنجا تا كجا سر بركنم
بنياد اميد ايرانيان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون