• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3480 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند

آغاز روابط بانك‌هاي ايراني و اروپايي

مبارزه با پولشويي با يك بخشنامه حل نمي‌شود

گروه اقتصادي| رييس پژوهشكده پولي و بانكي بانك مركزي از آغاز فصل جديد روابط بانكي ايران و اروپا و حضور مديران عامل چند بانك‌ بزرگ اروپايي به كشورمان خبرداد و گفت: مبارزه با پولشويي با يك بخشنامه حل نمي‌شود و نياز است بانك‌ها از نرم‌افزار هوشمند و قدرتمند استفاده كنند.
علي ديواندري در نشست خبري متذكر شد: پيش از تحريم‌ها، با ايتاليا و فرانسه در حوزه‌هاي بانكي و صنعت و تجارت ارتباط مناسبي داشتيم. بانك‌هاي بزرگ كشورمان در شهرهاي بزرگ آلمان و فرانسه داراي شعبه هستند و از خطوط اعتباري و روابط كارگزاري آنها استفاده مي‌كنند. او ادامه داد: در سال‌هاي تحريم اين روابط محدود شد و بازار تجارت ايران به سمت كشورهاي شرق هدايت شد، اما الان اشتياق از سوي اروپاييان براي بازسازي روابط و آغاز كار با طرف‌هاي ايراني وجود دارد.
او با بيان اينكه دريافت خدمات از شركت‌هاي بزرگ خدمات بانكي دنيا با برقراري مراودات امكانپذير است، تصريح كرد: در گذشته بانك‌هاي ما از طريق بانك‌هاي واسط به امكاناتي از قبيل ويزا كارت و مستر كارت دسترسي داشتند كه الان به دنبال اين هستند كه به صورت مستقل كار كنند.
ديواندري بيان كرد: سيستم‌هاي اتصال به شبكه‌هاي بانكي بين‌المللي از طريق كشورهاي چين و ژاپن براي آغاز كار در اين زمينه مناسب است، اما بازار آنها در حد مستر كارت و ويزا كارت وسيع نيست. بانك‌هاي ما بايد بتوانند به سيستم‌هاي فراگير دنيا متصل شوند.
رييس پژوهشكده پولي و بانكي بانك مركزي درباره اينكه بانك‌هاي ايراني در شرايط فعلي و با وضعيتي كه دارند، فقط با بانك‌هاي درجه سوم اروپايي قادر به همكاري خواهند بود يا اينكه مي‌توانند با بانك‌هاي تراز اول دنيا نيز كار كنند، عنوان كرد: بحث تحريم‌ها وقفه‌اي در مراودات بانك‌هاي ايراني با بانك‌هاي دنيا به وجود آورد و در اين مدت بسياري از مقررات بانكي بين‌المللي تغيير كرده است.
او با اشاره به اينكه راه ارتباط با بانك‌هاي بزرگ دنيا براي بانك‌هاي ايراني بسته نيست، اظهارداشت: روابط مي‌تواند ميان بانك‌هاي ايراني و دنيا برقرار شود و لازم است كه اقداماتي در بحث مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم و مسلط شدن به قوانين مربوطه آغاز شود. البته كار با بانك‌هاي كوچك‌تر زودتر آغاز مي‌شود.
ديواندري از برگزاري نخستين همايش تجاري و بانكي ايران- اروپا در تهران در روزهاي ۱۵ تا ۱۷ اسفندماه جاري خبرداد و گفت: اين همايش در جهت تقويت روابط بانك‌هاي ايراني و خارجي با حضور رييس كل بانك مركزي ايران، پنج وزير، رييس دفتر رييس‌جمهور و حضور ۶۰ ميهمان خارجي از كشورهاي آلمان، فرانسه، انگليس، ايتاليا، لهستان و روسيه برگزار مي‌شود. ديواندري با تاكيد بر اينكه مبارزه با پولشويي با آيين‌نامه و قانون انجام نمي‌شود، گفت: روزانه ميليون‌ها تراكنش بانكي صورت مي‌گيرد و يافتن تراكنش‌هاي مشكوك و جنبه شناسايي موارد مشكوك از الزامات است كه بايد طراحي‌هايي براي آن صورت گيرد. البته بانك‌هاي كشورمان روزانه موارد مشكوك را گزارش مي‌كنند.
او با اظهاراميدواري نسبت به اينكه قانون مبارزه با پولشويي هر چه زودتر در شوراي نگهبان تاييد شود و بهانه‌هاي نگراني از سوي بانك‌هاي بين‌المللي از بين برود، افزود: آنها مي‌دانند كه طرف‌هاي ايراني در ايفاي تعهدات خود خوش قول هستند. اين مقام مسوول در نظام بانكي كشور بيان كرد: بانك‌ها از سال ۲۰۱۸ به سمت بازل ۲ بايد حركت كنند و اين موضوع پيش‌بيني شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون